Fel & Brister på C4?
Fel & Brister på C4?
Jag har tidigare ägt både Trans AM & Camaro och tyckte det kunde vara kul med en Corvette istället.
Jag är lite nyfiken på vad som är dess svagheter osv. Vad bör jag leta efter? Kråglar bakaxlarna som dom gör på Stingrayen eller är det ett minne blott?
Mvh: Tobbe
Jag är lite nyfiken på vad som är dess svagheter osv. Vad bör jag leta efter? Kråglar bakaxlarna som dom gör på Stingrayen eller är det ett minne blott?
MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525
fel
Ja skinnklädseln verkar rätt usel och inte sitter väl grejjorna ihop som på min Audi men det är iaf en fräck bil med bra väghållning 

MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525
kvalitet
Vet inte om man kan gnälla speciellt mycket,min 88 har gått kring 10 och har hela och fin skinnstolar,och övriga inredningen ser väl också helt ok och allt fungerar.ut.Galonet ovanpå dörrarna ser billigt ut men det är helt,instrumentbrädan har inga sprickor(vilket ofta volvo,BMW,DKW o liknande bilar har när dom kommit upp i samma ålder.)
Men hålen i skinnet är väl inte speciellt snyggt,men så såg dom ju ut.
Re: kvalitet
Nä det finns väl alltid bättre skötta och sämre skötta exemplar.Ingo skrev:Vet inte om man kan gnälla speciellt mycket,min 88 har gått kring 10 och har hela och fin skinnstolar,och övriga inredningen ser väl också helt ok och allt fungerar.ut.Galonet ovanpå dörrarna ser billigt ut men det är helt,instrumentbrädan har inga sprickor(vilket ofta volvo,BMW,DKW o liknande bilar har när dom kommit upp i samma ålder.)
Hur som helst så tänkte jag hålla bilen så gott som original. Det blir väl headers, bättre avgassystem och lite småplock men jag tänkte hoppa över att öppna motorn. Det är viktigt att hålla driftsäkerheten.
Dessutom är det ju inte någon ide att vässa för mkt för min erfarenhet av automatlådorna är att dom inte tycker om det alls.
Better safe than sorry!

MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525
bygga om
Ska du inte öppna motorn ska du nog inte satsa på headers heller,du tappar bara körbarhet.
TPI motorerna styrka är bottenvridet,men dom tvärdör kring 4000 varv,headers ökar draget minimalt på högre varv,men dödar bottenvridet rejält..
Koppling och knutkors på manuellabilar tycker nog faktiskt ännu sämre om trim än automaterna,håller man bara ner tempen håller dom otroligt.Det är överhettning som dödar automatlådorna först och främst.
TPI motorerna styrka är bottenvridet,men dom tvärdör kring 4000 varv,headers ökar draget minimalt på högre varv,men dödar bottenvridet rejält..
Koppling och knutkors på manuellabilar tycker nog faktiskt ännu sämre om trim än automaterna,håller man bara ner tempen håller dom otroligt.Det är överhettning som dödar automatlådorna först och främst.
-
- Corvetteälskare
- Kontakt:
Re: Fel & Brister på C4?
krånglar bakaxeln på Stingray:s..??Doktor-T skrev:Jag har tidigare ägt både Trans AM & Camaro och tyckte det kunde vara kul med en Corvette istället.

headers
Då måste original grenrören vara ganska bra på Corvette för jag har kört med headers på F-body och det har gjort väldigt mkt, speciellt när man bytt hela avgassytemet samtidigt.
Naturligtvis så kommer jag bygga om till ställbar bränsletrycksregulator och byta chip. Detta tillsammans med modifiering av avgassystemet så gör det stor skillnad. Har grövre runners liggande och det hjälper upp en del. Runners och insug utgör ju en ordentlig strypning på TPI-motorn.
Jag tycker inte att körbarheten påverkats alls utav det utan var väldigt nöjd med resultatet på den Trans AM GTA -88 jag gjorde detta på. Hade även 1,6 vippor på den bilen och det kan jag rekommendera för att bättra kammens värden.
Naturligtvis så kommer jag bygga om till ställbar bränsletrycksregulator och byta chip. Detta tillsammans med modifiering av avgassystemet så gör det stor skillnad. Har grövre runners liggande och det hjälper upp en del. Runners och insug utgör ju en ordentlig strypning på TPI-motorn.
Jag tycker inte att körbarheten påverkats alls utav det utan var väldigt nöjd med resultatet på den Trans AM GTA -88 jag gjorde detta på. Hade även 1,6 vippor på den bilen och det kan jag rekommendera för att bättra kammens värden.
MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525
bakaxel
Jaja, hjulupphänging/bakaxel. Både polarns 72:a & 75:a var ju ganska glappiga & goa om man säger så, speciellt vid hård acceleration så såg man hjulen flytta sig framåt och bakåt. Visst är det sannolikt tidens tand och tidigare ägare som gjort det..ornet skrev:undrar jag medkrånglar bakaxeln på Stingray:s..??
MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525
-
- Corvetteälskare
- Kontakt:
Fram & tebaka..??, Har jag då iaf, aldrig hört/sett, men det kanske är vanligt då, det kanske ev, berott på att främre bärarmsbussningen (1per sida) har vart slut/uttrokad el, dyl. Isf, är en sådan slut så är det ju bara att byta ut den/dom, för mig samma sak som normalt underhåll typ bromsbelägg/dyl etc, & är bussningarna ifråga 30år gamla då så har de ju hållt otroligt länge ändå.
Jag har åxå bytt dem på min -71:a, men då från gummi till Polyurethan för att jag skall rejsa med kärran inte för att hjulen åkte tivoli när man gasade på.
Men visst det är väl olika i olika människors uppfattning, endel kanske tycker det är en helt normal grej som man byter om man det behöver likt vilket underhåll som helst, medans andra kanske tycker att grundkonstruktionen suger & ser det som en fabrikationsdefekt att en ev, bussning blir dålig efter 30år.
Jag har åxå bytt dem på min -71:a, men då från gummi till Polyurethan för att jag skall rejsa med kärran inte för att hjulen åkte tivoli när man gasade på.
Men visst det är väl olika i olika människors uppfattning, endel kanske tycker det är en helt normal grej som man byter om man det behöver likt vilket underhåll som helst, medans andra kanske tycker att grundkonstruktionen suger & ser det som en fabrikationsdefekt att en ev, bussning blir dålig efter 30år.
Jo, det är ju klart. tänkte mer på det rent mekaniska i diffklumpen å så
Min ska vi inte tala om. Känns mycket instabil men chassimod. får vänta.
Saknar 4st Venolia kolvar nu till motorn till att börja med.
Men ett chassie med prestan´da skulle vara jäkligt kul att prova.

Min ska vi inte tala om. Känns mycket instabil men chassimod. får vänta.
Saknar 4st Venolia kolvar nu till motorn till att börja med.
Men ett chassie med prestan´da skulle vara jäkligt kul att prova.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
-
- Corvetteälskare
- Kontakt:
Jo visst det varierar säkert från bil till bil, blir ju en massa variabler som kan påverka som lite ex, Hjulinställning/Fälgar/Däck/Bussningar/Fjädrar/stötdämpare/Kränghämmare, e allt typ orginal från fabrik på en dåligt skött långmilare som gått i varmt/torrt klimat etc så lär det säkert kunna vara en "ringlande väg upplevelse",
Själv upplevde jag tidigare min egen väghållning som snudd på extremt bra för att vara en BB Stingray, hade då inga som helst problems att rasta polarns fullkittade SB Musse på kurviga vägar, men visst min är ju inte helt orginal heller.
& nu blir det på min mindre väghållning på flit dessutom, satsar mer på fäste för axx rakt fram numer så man får försaka lite.
Själv upplevde jag tidigare min egen väghållning som snudd på extremt bra för att vara en BB Stingray, hade då inga som helst problems att rasta polarns fullkittade SB Musse på kurviga vägar, men visst min är ju inte helt orginal heller.
& nu blir det på min mindre väghållning på flit dessutom, satsar mer på fäste för axx rakt fram numer så man får försaka lite.
axel
Jag menade inte alls att snacka skit om Stingray. Tvärtom tycker jag den är fräck.
Tänkt istället vad många "sportbilar" som kopierat formgivningen! Opel GT, Marcos & inte minst Saaab sonett. Att dom inte var direkt lyckade håller nog alla med om
No hard feelings?
Tänkt istället vad många "sportbilar" som kopierat formgivningen! Opel GT, Marcos & inte minst Saaab sonett. Att dom inte var direkt lyckade håller nog alla med om

No hard feelings?

MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525
-
- Corvetteälskare
- Kontakt:
Näe tok heller, blev ju bara nyfiken om man missat nåt så att säga.
Man lär sig ju nåt nytt nästan varje dag ju...
Bussningarna på C4:orna har torkar nog upp förr eller senare åxå, kanske vart dags för byte på endel ett bra tag redan (Likt kanske många C3:or), C4:orna har ju vart med ett tag numer de åxå.
Jo wannabe-copys finns det gott om.
Man lär sig ju nåt nytt nästan varje dag ju...

Bussningarna på C4:orna har torkar nog upp förr eller senare åxå, kanske vart dags för byte på endel ett bra tag redan (Likt kanske många C3:or), C4:orna har ju vart med ett tag numer de åxå.
Jo wannabe-copys finns det gott om.
STYRVÄXEL
Är det något speciellt känsligt med styrinrättningen på C4 som man bör kika efter när man ska köpa?
Mvh: Tobias
Mvh: Tobias
MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525
speciellt?
Det är väl som en vanlig ganska tung bil,kolla glapp och se hur bromsskivor ser ut.
Runt styrning kollar du läckage,dels från slangar,men även från styrväxeln.Är det struntat i oljebyten så är risken stor att nötningen ökat och att det läcker.
Runt styrning kollar du läckage,dels från slangar,men även från styrväxeln.Är det struntat i oljebyten så är risken stor att nötningen ökat och att det läcker.