intyg

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Roland
Nykomling
Nykomling

intyg

Inlägg av Roland »

Hej ,nybliven medlem i clubcorvette jag har köpt en 90 cab, som blev underkänd vid registeringsbes. Dom vill ha intyg från tillverkare/generalagent av 3 saker 1:Fordonsbuller 2:stöldskydd 3:Bromssystem. Finns det nån vänlig själ som har kopier eller andra tips? ring mig 070-1709472 :(
le0net
Rookie
Rookie

Buller

Inlägg av le0net »

Det andra kan man väl förstå, men bullerprov är väl bara krav på importerade bilar som är nyare än Oktober 1996?

"Buller
Den 1 oktober 1996 ändrades Europa-kraven på buller. Bilar som registrerats i USA efter detta datum kan inte importeras om det inte finns intyg på att bilen klarar dessa krav (direktiv 70/157).
Alternativet är att låta Bilprovningen i Strängnäs genomföra ett bullerprov, vilket kostar 3.500 kronor."

http://www.bilsport.se/artikel_standard ... vdelning=5
-- -- -- -- -- -- --
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Ring bilprovningens tekniska avdelning... Själv så behövde jag inget av dessa intyg på de bilar jag har tagit hem (en 85a och en 92a).. det är inte helt ovanligt att okunniga besigtningsgubber kräver FEL intyg och ibland intyg som itne behövs....... Förresten från vilket land kommer bilen och vilken typ av import gäller det...
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Roland
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Roland »

jag har lyckats få fatt på en kille som kanske kan hjälpa mig. Den är intagen för eget bruk och kommer från japan
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

Roland skrev:jag har lyckats få fatt på en kille som kanske kan hjälpa mig. Den är intagen för eget bruk och kommer från japan
HAHA högerstyrd Vette, nädå de finns väl inte :wink:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Roland
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Roland »

:) Nä det finns nog inte allting sitter som det ska men ljusbilden på strålkastarna är fel i och med vänstertrafik, plus stereon var bytad till en kenwood i samma storlek, det såg bra ut men frekvensen gick bara upp till 90hz
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Skp »

Ta kontakt med SFRO (Sveriges Fordonsbyggares Riksförbund), dom gör numera bullerprov åt bilprovningen.

Skp
Dirk Diggler
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Dirk Diggler »

Är det någon som har ett bullerintyg som man skulle kunna få titta på ? Rent nyfiken...
kothe
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av kothe »

Min är också importerad från Japan, men det var inga problem på besiktningen, dom sa inte ens något om att det inte var asymetriska halvljus.
Har inte hittat några så speciella saker på den i övrigt, radion går som sagt bara till 90 Mhz så man får lyssna på P1 (men man kan få in polisen på den). Sitter även en varninglampa för för hög avgastemperatur.

Daniel!
Corvette Coupé L98 -90 (Skrotad)
Corvette Coupé LT1 -92 (Såld)
Corvette Cab LT1 -92 6vxl (Såld)
Corvette Coupé LS1 -99
Medlems nr. 1905
Skriv svar