Bra trim avgassystem?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Bra trim avgassystem?

Inlägg av Doktor-T »

Nån som köpt något bra trim avgassystem?
Var?
Pris?
Dimension?
Låter det V8?
Bilder?
Nån som snajdat ihop ett själv?
Ferrita?

Det vore väl vettigt att byta hela vägen från grenrören så man får lite grövre rör hela vägen. Krökarna på originalsystemet ser ju inte så kul ut när man kollar i Haynes manualen.

Det är ju inte fel om motorn får lite hjälp att andas och dessutom låter som det anstår en V8 :P

Mvh: Tobbe
MB 560 SEC
BMW 525
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Vill du ha kvar kattarna?

MVH

MN
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

kat

Inlägg av Doktor-T »

Nä, jag tror inte det. Kanske nån högflödesvariant men det är inget måste. Why?
MB 560 SEC
BMW 525
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Undrade bara om du tänkt på om du vill ha ett besiktningssystem med kattar eller om din bil är flyttgods så du slipper ha några.

Är system i bra skick så kan du hänga nya slutdämpare + ev plocka kattarna och vänta med resten av systemet till du skall trimma ordentligt. Stor varning för elaka resonansljud (om du inte redan har det...)

MVH

MN
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

catback

Inlägg av Doktor-T »

Eftersom min är en 88 så behöver jag inte några kattar men tänkte kanske ha en eller 2 välflödande kattar eftersom man ska vara snäll mot naturen. Dessutom har jag hört att det blir högre soppaförbrukning utan kattar, hur det nu kan hänga ihop.

Resonansljud är jag inte så oroad för iof, jag vet att det lätt blir det i vetten men då jag haft en ren racebil innan så lär det knappast bli värre.

Är det några speciella märken som ger mer eller mindre resonans? Personligen så är jag ganska förtjust i Flowmasters sound, lite mer metalliskt så att säga.
MB 560 SEC
BMW 525
Zwofurti
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Zwofurti »

du måste ha kat på din -88.

behöver dock inte funka.

har tidigare vart så att på -87:or har man kunnat ta bort, men det får man inte heller göra nu.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: catback

Inlägg av M Nordin »

Doktor-T skrev:Eftersom min är en 88 så behöver jag inte några kattar men tänkte kanske ha en eller 2 välflödande kattar eftersom man ska vara snäll mot naturen. Dessutom har jag hört att det blir högre soppaförbrukning utan kattar, hur det nu kan hänga ihop.

Resonansljud är jag inte så oroad för iof, jag vet att det lätt blir det i vetten men då jag haft en ren racebil innan så lär det knappast bli värre.

Är det några speciella märken som ger mer eller mindre resonans? Personligen så är jag ganska förtjust i Flowmasters sound, lite mer metalliskt så att säga.
På regbeviset till min -84 står det att den är katförsedd och förmodligen därför som den gick att importera 1988. Har dock passerat SBP utan men man vet ju aldrig...

MVH

MN
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

kat

Inlägg av Doktor-T »

Tja, jag besiktiga min Trans AM -88 6 år i rad utan kat och inte ett ord nämndes. Det skiljer kanske lokalt? Eller vilken gubbe man får 8)
MB 560 SEC
BMW 525
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Kat eller inte

Inlägg av Ingo »

För att typa in corvetter var man tvungen att ha godkänd avgasrening,men bilar före 89 är det inget krav att reningen fungerar.
Men man får inte plocka bort avgasreningsutrustningen.
Vissa bilar är intagna som flyttgods och har betalat en avgift för att slippa ha avgasreningen fungerande,men sedan fanns det möjlighet till billigare registrering om man typade in flyttgodsbilar med fungerande avgasrening.
men en bil som inte är intypad med avgasrening ska man formellt sett inte behöva ha kvar avgasreningsutrustningen på heller,efter som att vissa flyttgodsbilar är intypade med effektsystem utan någon cat..
Men det där är det diskusioner om,ingen vet riktigt vad som gäller.
En vanlig bilprovare kollar bara dispenserna, och bryr sig föga om hur avgassystem ser ut.En besiktningsman kan nog se skillnad,om han typat in många vettar,men jag har inte haft en besiktningsman som kontrollbesiktat på säkert 8 år (vi har ett par stycken här i stan varav en är en skolkompis)
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

catback

Inlägg av Doktor-T »

Flowmasters catback system, hur är det?
MB 560 SEC
BMW 525
Klas80
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Klas80 »

Varför inte ett SLP Loudmouth?
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av madcow »

M Nordin skrev:Undrade bara om du tänkt på om du vill ha ett besiktningssystem med kattar eller om din bil är flyttgods så du slipper ha några.

Är system i bra skick så kan du hänga nya slutdämpare + ev plocka kattarna och vänta med resten av systemet till du skall trimma ordentligt. Stor varning för elaka resonansljud (om du inte redan har det...)

MVH

MN
resonansljud är inte kul.... :(
En sak om det låter mycket V8 8) men det kan låta för dj..gt också..
Har själv det problemet - vid ca 1200 RPM har jag en ohygglig resonans - måste bort... Att det vrålar när man drar på är ju något helt annat....
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

avgas

Inlägg av Doktor-T »

Visste inte ens att SLP Loudmouth fanns till Corvette. Det är ju det med resonansen, jag är iof inte så känslig och jag tycker det är rätt häftigt med chamered exhaust.

Är väldigt osäker på vilka burkar jag ska välja men det mesta talar för att jag köper ett Flowmaster catback sen så smider jag ihop den främre delen själv.
MB 560 SEC
BMW 525
Skriv svar