servo

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 170
Blev medlem: sön nov 09, 2003 12:19
Ort: Helsingborg
Kontakt:

servo

Inlägg av Lasse-HBG »

Tjena. God fortsättning får man kanske börja med! Ska byta kuggstången, "rack and pinion" heter det väl på engelskt vis. finns ju en del att välja på när man tittar hos ecklers o.s.v.
Finns olika koder typ AJ, AP el YK. Någon som vet var och om detta står stansat på kuggstången? Normalt sett så skulle man nog kunna lura ut detta via "RPO-lappen" i bilen, men en före detta ägare ansåg tydligen att det var onödigt att ha en sådan i bilen...suck...
tack på förhand./Lasse
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Sent svar men ändå...

Titta på styrväxeln. I ena änden går rattaxeln in, i andra sitter ett täcklock ipressat. På täcklocket finns de två bokstäverna du letar efter.

MVH
MN
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 170
Blev medlem: sön nov 09, 2003 12:19
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

stort tack för hjälpen! :D
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

M Nordin skrev:Titta på styrväxeln. I ena änden går rattaxeln in, i andra sitter ett täcklock ipressat. På täcklocket finns de två bokstäverna du letar efter.
:?: hittar inget på min Delphi styrväxel :shock: vet att den är vanliga utvxl men va nyfiken å kolla... den ligger fortfarande i kartongen så de va inte så svårt att konstatera att de inte var någon sådan märkning på min.
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Tja, vad vet jag hur jänkarna märker sina prylar... Märkningen jag ref till var iaf från min gamla original kuggstång. Den "nya" har jag inte ens kollat om den är märkt, bara kollat att antalet rattvarv mellan fulla utslag stämmer.

MVH

MN
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 170
Blev medlem: sön nov 09, 2003 12:19
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

När du nu ändå nämner det här med rattutslag så finns det en sak som förvirrar mig en aning. Enligt div. kataloger ska man kunna avgöra om man har "z-51" el standard-styrning. min bil har inte z-51 men den har det rattutslag som z-51:orna har!!! Har även mätt tjockleken på krängnings-hämmaren fram, även denna tyder på standard. Finns ju den möjligheten att nån tidigare ägare bytat styrväxel och då monterat z-51:ans men tycker nog att detta verkar långsökt. Kan inte se några som helst tecken på att den skulle va bytad med tanke på bultskallar osv....
Upplevde ni någon förbättring efter byte, typ kursstabilitet osv? min är väldigt spårig trots framvagns-inställning och smalare framdäck (235/40-17). original är ju som bekant 255/60-16. mvh Lasse
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Snabba styrväxeln = 2 varv mellan fulla utslag.

Spårkänslighet kan oxå komma från bakvagnen och dess inställning om du kollat att alla leder och inställning fram är OK.

Har du original Corvettefälgar? Från vilken årsmodell och vad har du för årsmodell på bilen?

Vad är det för fel på din nuvarande kuggstång? "Morning sickness"?

MVH

MN
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

styrning

Inlägg av Ingo »

Bilar med Z52 har också snabbare styrningen ,och när det gäller exempelvis 88,or blir det ju alla bilar med orginal17". likadant verkar det vara 87,men då gällde det bara bredare 16" fälgar..
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 170
Blev medlem: sön nov 09, 2003 12:19
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

bilen är en 85:a och fälgarna är originalfälgar till en -94:a. Bilen blev ju något bättre sedan jag fick på dom nyare fälgarna, men det beror kanske mest på att det är lite smalare däck än på mina original-85 fälgarna. Har även satt dit spacerplattorna så spårvidden blir rätt. jo, det är den s.k. morgonsjukan som har kommit för att stanna... :cry:
Har faktiskt inte tänkt på att det skulle kunna komma från bakvagnen, ska nog ta o kolla upp det. Dock känns det rejält i ratten när man t.ex. korsar spåren på motorvägen, då lever den sitt eget liv i framhjulen, el framvagnen kanske man ska säga. när jag mätte rattvarven så kom jag fram till 2 1/4 varv.
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

2 1/4 är korta å 2 3/4 är standard :wink:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Lasse-HBG skrev:bilen är en 85:a och fälgarna är originalfälgar till en -94:a. Bilen blev ju något bättre sedan jag fick på dom nyare fälgarna, men det beror kanske mest på att det är lite smalare däck än på mina original-85 fälgarna. Har även satt dit spacerplattorna så spårvidden blir rätt. jo, det är den s.k. morgonsjukan som har kommit för att stanna... :cry:
Har faktiskt inte tänkt på att det skulle kunna komma från bakvagnen, ska nog ta o kolla upp det. Dock känns det rejält i ratten när man t.ex. korsar spåren på motorvägen, då lever den sitt eget liv i framhjulen, el framvagnen kanske man ska säga. när jag mätte rattvarven så kom jag fram till 2 1/4 varv.
Många jänkare hävdar att de fixat morgionsjukan med Lucas oil! Kan vara värt att prova om den inte är tokslut!

MVH

MN
Skriv svar