servo
servo
Tjena. God fortsättning får man kanske börja med! Ska byta kuggstången, "rack and pinion" heter det väl på engelskt vis. finns ju en del att välja på när man tittar hos ecklers o.s.v.
Finns olika koder typ AJ, AP el YK. Någon som vet var och om detta står stansat på kuggstången? Normalt sett så skulle man nog kunna lura ut detta via "RPO-lappen" i bilen, men en före detta ägare ansåg tydligen att det var onödigt att ha en sådan i bilen...suck...
tack på förhand./Lasse
Finns olika koder typ AJ, AP el YK. Någon som vet var och om detta står stansat på kuggstången? Normalt sett så skulle man nog kunna lura ut detta via "RPO-lappen" i bilen, men en före detta ägare ansåg tydligen att det var onödigt att ha en sådan i bilen...suck...
tack på förhand./Lasse
M Nordin skrev:Titta på styrväxeln. I ena änden går rattaxeln in, i andra sitter ett täcklock ipressat. På täcklocket finns de två bokstäverna du letar efter.

See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
När du nu ändå nämner det här med rattutslag så finns det en sak som förvirrar mig en aning. Enligt div. kataloger ska man kunna avgöra om man har "z-51" el standard-styrning. min bil har inte z-51 men den har det rattutslag som z-51:orna har!!! Har även mätt tjockleken på krängnings-hämmaren fram, även denna tyder på standard. Finns ju den möjligheten att nån tidigare ägare bytat styrväxel och då monterat z-51:ans men tycker nog att detta verkar långsökt. Kan inte se några som helst tecken på att den skulle va bytad med tanke på bultskallar osv....
Upplevde ni någon förbättring efter byte, typ kursstabilitet osv? min är väldigt spårig trots framvagns-inställning och smalare framdäck (235/40-17). original är ju som bekant 255/60-16. mvh Lasse
Upplevde ni någon förbättring efter byte, typ kursstabilitet osv? min är väldigt spårig trots framvagns-inställning och smalare framdäck (235/40-17). original är ju som bekant 255/60-16. mvh Lasse
Snabba styrväxeln = 2 varv mellan fulla utslag.
Spårkänslighet kan oxå komma från bakvagnen och dess inställning om du kollat att alla leder och inställning fram är OK.
Har du original Corvettefälgar? Från vilken årsmodell och vad har du för årsmodell på bilen?
Vad är det för fel på din nuvarande kuggstång? "Morning sickness"?
MVH
MN
Spårkänslighet kan oxå komma från bakvagnen och dess inställning om du kollat att alla leder och inställning fram är OK.
Har du original Corvettefälgar? Från vilken årsmodell och vad har du för årsmodell på bilen?
Vad är det för fel på din nuvarande kuggstång? "Morning sickness"?
MVH
MN
styrning
Bilar med Z52 har också snabbare styrningen ,och när det gäller exempelvis 88,or blir det ju alla bilar med orginal17". likadant verkar det vara 87,men då gällde det bara bredare 16" fälgar..
bilen är en 85:a och fälgarna är originalfälgar till en -94:a. Bilen blev ju något bättre sedan jag fick på dom nyare fälgarna, men det beror kanske mest på att det är lite smalare däck än på mina original-85 fälgarna. Har även satt dit spacerplattorna så spårvidden blir rätt. jo, det är den s.k. morgonsjukan som har kommit för att stanna...
Har faktiskt inte tänkt på att det skulle kunna komma från bakvagnen, ska nog ta o kolla upp det. Dock känns det rejält i ratten när man t.ex. korsar spåren på motorvägen, då lever den sitt eget liv i framhjulen, el framvagnen kanske man ska säga. när jag mätte rattvarven så kom jag fram till 2 1/4 varv.

Har faktiskt inte tänkt på att det skulle kunna komma från bakvagnen, ska nog ta o kolla upp det. Dock känns det rejält i ratten när man t.ex. korsar spåren på motorvägen, då lever den sitt eget liv i framhjulen, el framvagnen kanske man ska säga. när jag mätte rattvarven så kom jag fram till 2 1/4 varv.
Många jänkare hävdar att de fixat morgionsjukan med Lucas oil! Kan vara värt att prova om den inte är tokslut!Lasse-HBG skrev:bilen är en 85:a och fälgarna är originalfälgar till en -94:a. Bilen blev ju något bättre sedan jag fick på dom nyare fälgarna, men det beror kanske mest på att det är lite smalare däck än på mina original-85 fälgarna. Har även satt dit spacerplattorna så spårvidden blir rätt. jo, det är den s.k. morgonsjukan som har kommit för att stanna...![]()
MVH
MN