Däck
Däck
Hej har tänkt att köpa nya däck till min 68 inför sommaren, har idag "vide oval tires" och vill byta för att få bättre väghållning och bättre grepp.
Däcken ska monteras på orginal 7" Rallye wheels fälgar.
Jag har läst att BFG har nån typ som skulle vara lämplig.
Funderar på att ta lite smalare däck fram för att få bättre väghållning, mindre spårkänslighet.
Vill också att däcken ska vara max breda bak men gå innanför skärmarna.
Några förslag.
Däcken ska monteras på orginal 7" Rallye wheels fälgar.
Jag har läst att BFG har nån typ som skulle vara lämplig.
Funderar på att ta lite smalare däck fram för att få bättre väghållning, mindre spårkänslighet.
Vill också att däcken ska vara max breda bak men gå innanför skärmarna.
Några förslag.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
- Corv1-Micke
- Corvetteälskare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
- Ort: Ale Ahle District
Går 275/60 /15 innanför skärmarna? trodde att max var 2552QIK4U skrev:BFG radial TA typ 275/60 /15 och 245 /60 /15 ??



Kollade på Goodyear Eagle #1 NASCAR



Hittade dessa på tierack.com det finns ju inte så många i denna storlek.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Jag funderar på:Fransson skrev:höjdskillnaden mellan 245/60/15 och 275/60/15 blir ju ca 35 mm.
För att det ska se snyggt ut bör det ju vara samma gap mot skärmkanten. Smalare bakdäck eller högre profil fram kan ju då va en ide eller börja mäta om det skiljer...
Bak 255/60 SR15, har diameter 27.1"
Fram 225/70 SR15, har diameter 27.3"
Alternativt om det går innanför skärmarna
Bak 275/50 SR15, har diameter 25,9"
Fram 225/60 SR15, har diameter 25,6
Nån som vet om detta fungerar?
kollade här på storlekar.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Fan aptiten växer ju när man sitter och kollar in däck.
Dessa "g-Force T/A Drag Radial-2".



såg ju häftiga ut men ändå lite mer mönster än
http://www.mickeythompsontires.com/stri ... adial.html
Undrar om det skulle gå att få in
Bak 275/50 R15
Fram235/60 R15
Enilgt denna spec.
Dessa "g-Force T/A Drag Radial-2".



såg ju häftiga ut men ändå lite mer mönster än
http://www.mickeythompsontires.com/stri ... adial.html
Undrar om det skulle gå att få in
Bak 275/50 R15
Fram235/60 R15
Enilgt denna spec.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Robban, eller någon annan som kan med säkerhet säga om det går eller inte att sätta på 275/50 på orginal 7" rally wheels och att det får plats innanför skärmarna utan spacers eller andra modifikationer?
Vad jag förstår så går det bra med 255/60 eller 255/50.
Vad jag förstår så går det bra med 255/60 eller 255/50.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Sandberg*skäms*...jag har aldrig haft nån Corvette med orginalfälgar.
det går men frågan är vilken offset Du bör och ifall det är rätt offset på org. fälgarna vågar jag ej lova något om.
Sorry.
Bara att åka till närmsta gummiverkstad som säljer sån a däck Du vill ha och be dem montera på dem.!!
Hade Du bott härikring hade jag kunnat ordna det via vår samarbetspartner på däck.
mvh R
det går men frågan är vilken offset Du bör och ifall det är rätt offset på org. fälgarna vågar jag ej lova något om.
Sorry.
Bara att åka till närmsta gummiverkstad som säljer sån a däck Du vill ha och be dem montera på dem.!!
Hade Du bott härikring hade jag kunnat ordna det via vår samarbetspartner på däck.
mvh R
Tack Robban, det lutar nog åt att jag väljer
BFGoodrich Radial T/A
Bak 255/60 SR15, har diameter 27.1"
Fram 225/70 SR15, har diameter 27.3"
Men det skulle ju vara kul att se dom på bilen innan man handlar framförallt skillnaden 255 Vs 275 bak.
Jag har ju 4:11 i bakaxeln så mindre hjul är ju inget jag eftersträvar, det varvar tillräckligt ändå

BFGoodrich Radial T/A
Bak 255/60 SR15, har diameter 27.1"
Fram 225/70 SR15, har diameter 27.3"
Men det skulle ju vara kul att se dom på bilen innan man handlar framförallt skillnaden 255 Vs 275 bak.
Jag har ju 4:11 i bakaxeln så mindre hjul är ju inget jag eftersträvar, det varvar tillräckligt ändå


1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Årsmodell?4speed skrev:Själv har jag 275x60x15 bak och 255x60x16 fram - idag skulle jag välja 255 bak och 245 fram. Varför? Det blir fel proportioner bak - inte snyggt, för mycket gummi.
Är det orginalfälgar/offset och omodifierat och går däcken innanför skärmarna utan skärmbreddare?
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
275:or får plats innanför skärmarna, men att kränga på dem på 7" fälg låter väl lite väl häftigt?Sandberg skrev:Robban, eller någon annan som kan med säkerhet säga om det går eller inte att sätta på 275/50 på orginal 7" rally wheels och att det får plats innanför skärmarna utan spacers eller andra modifikationer?
Vad jag förstår så går det bra med 255/60 eller 255/50.
255:or funkar ju på originalfälgar, men om detta gäller 7" vet jag inte, det finns ju även 8" rallye wheels.
Till en 7" fälg är det 205 däck som gäller för optimal väghållning..
..om man kör banracing.. men jag gissar på att det inte är aktuellt..
Det är i varje fall det som jag har blivit itutad från alla håll under de år som jag körde bana.
Sandberg Kolla in bilder på lite snygga Vettes med 7" fälg och kolla upp vad de kör med.... Jag tycker det låter ganska mkt med 255 på 7 tums fälg, men jag kanske inte ska säga något eftersom jag kör med 225/70 på mina 8" fälgar...
och det går att svänga riktigt bra med, kanske tack vara mitt Street & slalom kit från VB&P...
Mvh Jocke...
..om man kör banracing.. men jag gissar på att det inte är aktuellt..

Sandberg Kolla in bilder på lite snygga Vettes med 7" fälg och kolla upp vad de kör med.... Jag tycker det låter ganska mkt med 255 på 7 tums fälg, men jag kanske inte ska säga något eftersom jag kör med 225/70 på mina 8" fälgar...

Mvh Jocke...
Corvette SB Convertible -72
Joakim skrev:Till en 7" fälg är det 205 däck som gäller för optimal väghållning..
..om man kör banracing.. men jag gissar på att det inte är aktuellt..
Det är i varje fall det som jag har blivit itutad från alla håll under de år som jag körde bana.
Sandberg Kolla in bilder på lite snygga Vettes med 7" fälg och kolla upp vad de kör med.... Jag tycker det låter ganska mkt med 255 på 7 tums fälg, men jag kanske inte ska säga något eftersom jag kör med 225/70 på mina 8" fälgar...och det går att svänga riktigt bra med, kanske tack vara mitt Street & slalom kit från VB&P...
Mvh Jocke...
Var nere och mätte på bilen igår kväll och det är 8" fälgar jag har (inte orginal 7"vett74 skrev:Blir nog inte snyggt om det ens går att kränga på ett par 275 på 7" fälgar
blir nog ballong däck av det hela.
största jag skulle kränga dit vore nog 255/60 men det är på gränsen me 7 tums fälg
Du skulle haft ett par 8 tums rallye fälgar istället!

BFGoodrich Radial T/A
Fram 225/70 SR15, har diameter 27.3"
Enligt Specså ska Measuring Rim Width vara 6,5" och Rim Width Range är 6-8"
Så här är ju fälgarna på gränsen till max bredd! Men jag tror att det bör fungera bra.
Bak 255/60 SR15, har diameter 27.1"
Enligt Specså ska Measuring Rim Width vara 7,5" och Rim Width Range är 6,5-10"
Här ligger ju fälgen inom range och däcket bör ju få plats.
Alternativt bak 275/60 SR15 har diameter 28"
Enligt Spec så ska Measuring Rim Width vara 8" och Rim Width Range är 7-9,5" ?? (fattar dock ej varför max bredd är mindre här än på 255/60

Så enligt detta så är ju fälgens bredd perfekt men frågan är ju om däcket får plats utan att ta i skärmar och dylikt??
Någon som kör 275/60 SR15 på 8" Rally Wheels som kan ge en kommentar huruvida det fungerar eller inte??
Sandberg skrev:Årsmodell?4speed skrev:Själv har jag 275x60x15 bak och 255x60x16 fram - idag skulle jag välja 255 bak och 245 fram. Varför? Det blir fel proportioner bak - inte snyggt, för mycket gummi.
Är det orginalfälgar/offset och omodifierat och går däcken innanför skärmarna utan skärmbreddare?
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Jag kör på MT street 275/60/R15 på mina 8tums centerlinefälgar där bak men då måste man annordna så att inte däcken tar i i skärmkanterna vid gaspådrag. Sen kan handbromsfästet ta i om det vill sig illa. Bägge saker är enkla att åtgärda, svetsa om fästet för vajjern och gör en Corv1-micke special så e du där 

Nu när det ändå snackas däck kan man ju passa på att kasta in en liten fråga till. ..
Jag måste köpa nya framdäck inför besiktningen, framförallt framhjulen är helt slut.
Har nu 265/60 R15 fram och 275/60 R15 bak på Corvettes alufälgar (vad de nu kan tänkas kallas
)
Jag finåker ju bara med bilen och behöver således inga värsting däck. Vad ska man titta på och hur ligger
priserna, nån som har erfarenhet? Vart i Stockholm kan man tänka sig hitta en vettig däckfirma?
Jag måste köpa nya framdäck inför besiktningen, framförallt framhjulen är helt slut.
Har nu 265/60 R15 fram och 275/60 R15 bak på Corvettes alufälgar (vad de nu kan tänkas kallas

Jag finåker ju bara med bilen och behöver således inga värsting däck. Vad ska man titta på och hur ligger
priserna, nån som har erfarenhet? Vart i Stockholm kan man tänka sig hitta en vettig däckfirma?
sandberg har du testat detta program?
http://web.telia.com/~u33106490/Dack/dack.htm
ganska bra om man ska köpa nya däck
http://web.telia.com/~u33106490/Dack/dack.htm
ganska bra om man ska köpa nya däck

- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Hej!
Läser precis boken "68-82 HOW TO RESTORE & MODIFY YOUR CORVETTE" och författaren Richard Newton är av den uppfattningen att 255/60-15 är max storlek som får plats och passar bäst i hjulhusen. Han tycker att 275/60 är för stort+ att det kan ta i lite här och där, 255/60-15 fram går men det kan ta i lite i skärmkant och ram ( det gör det på min bil, har 255/60-15 runt om).
Läser precis boken "68-82 HOW TO RESTORE & MODIFY YOUR CORVETTE" och författaren Richard Newton är av den uppfattningen att 255/60-15 är max storlek som får plats och passar bäst i hjulhusen. Han tycker att 275/60 är för stort+ att det kan ta i lite här och där, 255/60-15 fram går men det kan ta i lite i skärmkant och ram ( det gör det på min bil, har 255/60-15 runt om).

Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Hej
Jag har åkt på 8" fälgar med 255:or runt om,och inga problem.
Lars
Jag har åkt på 8" fälgar med 255:or runt om,och inga problem.
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Tack för alla tips och råd
Det verkar som det bästa är att hålla sig till 255/60/15 bak, fram tror jag att jag ska ha lite smalare däck för jag tror detta gör bilen minder spårkänslig väljer nog 225/70/15 för att få ungefär samma höjd.
Sedan återstår ju att hitta någon som säljer vettiga däck i dessa storlekar, har ringt lite och försökt få fram någon som kan leverera BFGodrich Radial T/A, men inte då, en av deras hovleverantörer hänvisade mig till nån veteranbilsklub som tog hem däck!!
Någon som har tips på välsorterade gummifirmor??


Det verkar som det bästa är att hålla sig till 255/60/15 bak, fram tror jag att jag ska ha lite smalare däck för jag tror detta gör bilen minder spårkänslig väljer nog 225/70/15 för att få ungefär samma höjd.
Sedan återstår ju att hitta någon som säljer vettiga däck i dessa storlekar, har ringt lite och försökt få fram någon som kan leverera BFGodrich Radial T/A, men inte då, en av deras hovleverantörer hänvisade mig till nån veteranbilsklub som tog hem däck!!
Någon som har tips på välsorterade gummifirmor??

1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.