Jag har idag skruvat lite med original bränsletrycksregulatorn och provat att "schimsa" med olika brickor. Detta för att få lite högre soppatryck. Original var det 45 psi. Det är en -88 års modell på motorn.
La emellan en bricka som var 0,2 mm tjock ovanpå bränsletycksregulatorn och då hände inte något speciellt men så tog jag en 1,2 mm tjock bricka och vips så steg trycket till 50 psi.
Skruvade sedan ihop bilen, startade den och kolla trycket igen och då låg det närmare 55 psi.
Gissningsvis så bör man inte höja det mer men kan det vara så att beroende på hur mkt vässad motorn är, ju mer kan motorn tillgodogöra sig?
Hur högt bör/kan man gå när det gäller soppatrycket? Vad har ni för erfarenheter?
Mvh: Tobbe
Bränsletryck, hur högt kan man gå?
Bränsletryck, hur högt kan man gå?
MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525
- Skp
- Corvettefantast
- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
- Ort: corvette@bolina.hsb.se
tryck
Det du kan vinna är bättre finfördelning av soppan vid låga varv vilket gör att soppan förångas lättare. För högt bränsletryck gör att spridartiden inte kan bli tillräckligt kort och du får en fet blandning. Soppatryck på 55psi är för högt, risken är också överhängande att spridarna inte orkar med att stänga helt/snabbt vid detta tryck, gamla spridare börjar få problem över 45psi med att stänga tillfredställande. Vid trimmning och friska spridare kan man gå långt över 45 psi men då mappas bilen också till detta nya bränsletryck.
Skp
Skp
bränsletryck
Okej, ja jag hade mina aningar om detta.
Problem är att jag har fått olika svar beroende på vem jag frågar.

Problem är att jag har fått olika svar beroende på vem jag frågar.

MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525
Håller med SKP till fullo..
Samt att på de bilarna med det gammla styrsystemet så kommer effekten att sjunka nåt pga att blandningen blir överfet (lägre än lambda 0.86).. de nya systemen har en bättre förmåga att "lära sig", så där blir effekten i sort sett oförändrad, förrutom det här att fördelningen blir bättre.. Men hur som helst så är det bättre att mappa om bilen, men det är ju lite bökigare.
Nya spridare klarar 90-95 Psi innan de låser..
Samt att på de bilarna med det gammla styrsystemet så kommer effekten att sjunka nåt pga att blandningen blir överfet (lägre än lambda 0.86).. de nya systemen har en bättre förmåga att "lära sig", så där blir effekten i sort sett oförändrad, förrutom det här att fördelningen blir bättre.. Men hur som helst så är det bättre att mappa om bilen, men det är ju lite bökigare.
Nya spridare klarar 90-95 Psi innan de låser..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707