Kylare till aut. lådan.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Kylare till aut. lådan.

Inlägg av Jonathan »

Hej!

Ska byta till 10" turbin med 3000-3500 i stall. th400
och ska montera en extern kylare till oljan i lådan. bör man ha tillhörande fläkt till kylaren eller klarar det sig utan?

i baken sitter det 3.08 så det blir väl lite värme kan man tänka sig!!

och spelar det någon roll vilken av de två oljekylningsrören som kommer från lådan som man kopplar till kylaren. uppe eller nere?
vilket av rören på th400 lådan trycker ut olja? de övre eller undre?
-69, 502, Coupé
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Hej

Det räcker med ett vanligt externt kyl om du monterar det på det befintliga kylet, då får du ju kalllufts sug där. Köp ett stort bara.

Men vill du lägga ut mycket pengar så kan du ju köpa ett oljekyl med egen kylfläkt, men skulle inte tro det är nödvändigt.

MVH Krille
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Lite så jag tänkte!

taack för svar!
-69, 502, Coupé
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Vilket av rören som kommer från lådan går oljan ut respektive in?
Och hur bör man koppla det på aut.oljekylaren?

antar att det finns något speciellt sätt...
-69, 502, Coupé
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Vill gärna svara "spelar ingen roll" men se först om nån annan säger nått annat hehe
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Jag vet inte vilket på lådan som är trycksidan, men borde inte trycksidan kopplas på översta anslutningen på kylet?
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

jo, spontant tycker jag det också.. så att oljan naturligt rinner med hjälp av lådans tryck igenom kylaren!

så.. någon som vet vilken av rören som är tryckande på en th400 låda?
-69, 502, Coupé
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Säger som Frisken,,,Skit samma!

Oljan har som mest 18 kg tryck så nog klarar den att rinna ner....
ska jag vara ärlig så har jag glömt om det är övre/nedre som trycket går ur,,,,kan ta reda på det om det känns viktigt.Det går att köra oljan åt vilket håll som helst så länge Du inte har en termostatsyrd kylare med retur.
mvh R
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Ok!

En fråga. Fanns L88:an med automat från fabrik? Hade den isåfall extra kylare till lådan?
Eller fanns den bara med manuell?
-69, 502, Coupé
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

fanns med aut.
den hade inte extra kyl då org. L88 converter är så stor att det ej böhövdes enl. GM.....
tilläggas kan dock att på den tiden hade man glashala bakelitdäck och även om man tokvärmde däck som genererade det inte så hemskt med värme i lådan.
Nu mer värmer man mer och har smetigare däck vilket sammantagen producerar mer värme i aut oljan. likaså hade man inte samma medvetenhet om värmens inverkan på autoljan.

Det är ungefär som idag då folk nästan skiter i att ha tryckmätare på automatlådan,,,det är nästan bara jag och några till som använder det...om 15-20 år har nog alla det.
mvh R
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Det är ungefär som idag då folk nästan skiter i att ha tryckmätare på automatlådan,,,det är nästan bara jag och några till som använder det...om 15-20 år har nog alla det.
Behövs väl knappast?? Man märker ju om den läcker :wink:
Eftersom den slutar driva om oljenivån blir för låg så kan du ju inte köra omkring med för lite olja, vilket skulle resultera i ras. Så det finns kanske en anledning till varför bara du och kanske nån till e så dumma så dom sätter i det :P
Kanske ska vi ha sätesmätare också så man inte väger för mycket? Eller varför inte en vakummätare?

:lol:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

samma anledning till varför Du inte kör med oljetrycksmätare till motorn heller antar jag....

Skulle någon gång lådan börja krångla behöver han som bygger lådorna bara mina avläsningar av trycket på varje växelläge för att avgöra vad felet är och ifall jag behöver ta ner lådan eller kan lösa det med den kvar i bilen,,,har haft hjälp av det flera gånger .......


fast nu är vi snart tillbaks till varför Friskens maskin(den första) hade så kort liv och fickk en så ond bråd död.....
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

2QIK4U skrev:Säger som Frisken,,,Skit samma!

Oljan har som mest 18 kg tryck så nog klarar den att rinna ner....
ska jag vara ärlig så har jag glömt om det är övre/nedre som trycket går ur,,,,kan ta reda på det om det känns viktigt.Det går att köra oljan åt vilket håll som helst så länge Du inte har en termostatsyrd kylare med retur.
mvh R
Robert: Har du fullt line pressure ut i kylaren?

MVH

MN
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Jag kör så korta sträckor ,och så försiktigt med bilen att jag bara haft en loop hittills men det blir sådant kyl jag nämde förut inför sommaren.
och jag räknar inte med nån strypning på det
nej
mvh >R
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

samma anledning till varför Du inte kör med oljetrycksmätare till motorn heller antar jag....
Sitter i alla riktiga corvetter.... vet ej hur det är med dom hemmagjorda?
Skulle någon gång lådan börja krångla behöver han som bygger lådorna bara mina avläsningar av trycket på varje växelläge för att avgöra vad felet är och ifall jag behöver ta ner lådan eller kan lösa det med den kvar i bilen,,,har haft hjälp av det flera gånger .......
Eller så kan man ha en låda som är byggd för att klara av dom hk/vrid man har i motorn?
fast nu är vi snart tillbaks till varför Friskens maskin(den första) hade så kort liv och fickk en så ond bråd död.....

Jo attans.... tänk om förra ägarn hade satt i en växellådsoljemätare! Då hade man ju lätt sätt att det va fel kamaxel som satt i motorn.... eller att vevlagrerna va slut/ej kvar! :wink:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

frisk skrev:
Eller så kan man ha en låda som är byggd för att klara av dom hk/vrid man har i motorn?

jasså Du har inte mer i maskin än så???








ps... bara åkrädda gamla gubbar som kör det Du kallar för "riktiga" corvetter...
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

2QIK4U skrev:Jag kör så korta sträckor ,och så försiktigt med bilen att jag bara haft en loop hittills men det blir sådant kyl jag nämde förut inför sommaren.
och jag räknar inte med nån strypning på det
nej
mvh >R
Hmmm, på TH700 lådor går oljan via strypning från line pressure -> kylare -> turbin och smörjning... Kan det bli så höga tryck i kylkretsen på en sådan låda?

MVH

MN
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Törs inte svara på den,,,
Har väldigt lite erfarenhet av 700lådan då jag mkt sällan pysslar med (egna)bilar som har under 500 hk(ungefär där gränsen går för om man törs använda 700) annat än den MYCKET modifierade 700 som jag hade när jag monterade in en 540 i min -96:an Corvette, men kostade larvigt mkt pengar så det är inte riktigt jämförbart,,,,
Under alla omständigheter tror jag Du har runt 12-13 kg i vart fall...kan kolla upp det om Du vill
mvh R
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Sitter och läser i er tråd här och ni har nu tangerat ämnen som jag inte enns funderat på tidigare. Som oljetryck ut till automatoljekylaren. Mina fina ihop skarvningar med gummislang och slangklamer satt kvar i alla fall i sommras. Men man kanske måste ha redigare doningar? om det är såna tryck i grejerna?

Hur högt tryck är det ut till autmoatoljekylaren?
Hur högt är oljetrycket inne i lådan?
Vart kan man koppla in en tryck mättare på en TH350 ?

Ska börja på min första autmatlåde renovering, börjar med något som jag hört ska vara hyggligt enkelt att renovera en TH350. Som jag får tacka Hagge för. Tack igen Hagge!

Mvh
MrV8
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Andre`
Hur mkt tryck skrev jag hgre upp??...Du sa ju Du hade läst tråden...*blink*
Blir det 350 aut i Mustangen?
Vist kan man köra med slängklämmor en bit....
ett tag...det påminner mig om den gången Ronnie Bergström fyllde hela< korsningen vid Londonviadukten med autolja.
Efter det började även han köra med riktiga slangkopplingar/slang....

Det var tider det!!
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

2QIK4U skrev:Andre`
Hur mkt tryck skrev jag hgre upp??...Du sa ju Du hade läst tråden...*blink*
Blir det 350 aut i Mustangen?
Vist kan man köra med slängklämmor en bit....
ett tag...det påminner mig om den gången Ronnie Bergström fyllde hela< korsningen vid Londonviadukten med autolja.
Efter det började även han köra med riktiga slangkopplingar/slang....

Det var tider det!!
Inte i Mustangen. Den är bara till för fin åkning.

Har ett nytt protjekt på gång *ler* Med dom fina raderna i pappren "Motor utbytt, effekt enligt angivelse" Bör betyda fritt fram för det mesta tyder jag det till, någon som tyder det på annat vis? Ingen uppgift heller i pappren på cylindervolym eller motornummer *ler*

Jo nog såg jag det men har för mig att min gummi slang bara skulle tåla 10 bar så jag vart fundersam på om det var så högt även utanför automaten. Är det med andra ord normalt sett 10- 12 bar i automaten när allt är normalt, eller? Och lika högt tryck utanför, eller?

Och sissta frågan vart kopplar man in tryck mättaren *ler* har inte hittat det i tråden :wink:

Mvh
MrV8
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Tror inte det är så mycket tryck utanför automaten. Enligt min växellådsbyggare så är det bara ett par Kg.
Och en slangklämma tål 20 kg, så det är inga problems.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

KrilleN skrev:Och en slangklämma tål 20 kg, så det är inga problems.
Det beror väll lite på förutsättningarna?
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

KrilleN skrev:Tror inte det är så mycket tryck utanför automaten. Enligt min växellådsbyggare så är det bara ett par Kg.
Och en slangklämma tål 20 kg, så det är inga problems.
Känns som mer rimligt tycker jag med ett par kilo.

10bar då brukar det ju inte vara lätt att få det tät eller hålla med normala slangar och med tanke på hur risiga slangar jag sett på 30 år gammla bilar med åtminstone TH400 lådor tror jag knapast dom slangarna skulle pallat för 10 bar eller åtminstone hållt tätt. Och dom höll och tätt med.

Men jag vet inte har alldrig funderat på att mätta trycket där förut fast jag gillar mättare och värden :wink:

Jake var är du jag vill ha en vetenskaplig utredning nu :D Börjar bli riktigt nyfiken på det här nu :D

Mvh
MrV8
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Mr V8/ Är det enMopar??
Kermit
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:49

Inlägg av Kermit »

mrv8 skrev: Känns som mer rimligt tycker jag med ett par kilo.

10bar då brukar det ju inte vara lätt att få det tät eller hålla med normala slangar och med tanke på hur risiga slangar jag sett på 30 år gammla bilar med åtminstone TH400 lådor tror jag knapast dom slangarna skulle pallat för 10 bar eller åtminstone hållt tätt. Och dom höll och tätt med.
Man brukar väl köra med "standard" oljeledningar? Nu är jag ny på just corvetter men alla oljeslangar jag använt hittills brukar vara specade för 10 bar maxtryck, ska man ha mer borde det måsta till någon specialslang.
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

2QIK4U skrev:Mr V8/ Är det enMopar??
Bilen är en Mopar.

Men Drivpacketet blir Cheva :D

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Kermit skrev:
mrv8 skrev: Känns som mer rimligt tycker jag med ett par kilo.

10bar då brukar det ju inte vara lätt att få det tät eller hålla med normala slangar och med tanke på hur risiga slangar jag sett på 30 år gammla bilar med åtminstone TH400 lådor tror jag knapast dom slangarna skulle pallat för 10 bar eller åtminstone hållt tätt. Och dom höll och tätt med.
Man brukar väl köra med "standard" oljeledningar? Nu är jag ny på just corvetter men alla oljeslangar jag använt hittills brukar vara specade för 10 bar maxtryck, ska man ha mer borde det måsta till någon specialslang.
Jo vi får nog gära det lite mer robustare i år!

Trodde mest det bara pumpade runt lite lungt i den där kylkretsen, men där ser man, jag körde med avkapade oljerör i slutet av föra året på vår Mopar protjekt och bara på tryckt gummi slang med 2 slang klämor och är imponerad över att det satt kvar i så fall utan ens att vi flänsade ledningarna :D

Mvh
MrV8
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 135
Blev medlem: mån dec 27, 2004 17:03
Ort: Umeå

Inlägg av pappi »

Nytt gummi är alltid nytt gummi! Mitt förra gummi höll i 10 år men som alltid så tar tiden ut sin rätt och det med besked! Efter min insats på vårt lokala blackrace så blev det biltrailer tillbaka till garaget. Jag stod och väntade på min tur för att få köra och plötsligt började det ryka runt min bil och jag tänkte "vem f-n står och burnar ?". Då kommer det en kille fram till min bil och gör halshuggnings rörelsen. Det visade sig att gummit spruckit och en liter automatolja hade sprutat på min högra headers. Jag överväger att skaffa mig riktiga kopplingar för det var en jädra förnedring som jag råkade ut för! :cry:
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

erfarenhet är guld värt!!
Skriv svar