Kylare till aut. lådan.
Kylare till aut. lådan.
Hej!
Ska byta till 10" turbin med 3000-3500 i stall. th400
och ska montera en extern kylare till oljan i lådan. bör man ha tillhörande fläkt till kylaren eller klarar det sig utan?
i baken sitter det 3.08 så det blir väl lite värme kan man tänka sig!!
och spelar det någon roll vilken av de två oljekylningsrören som kommer från lådan som man kopplar till kylaren. uppe eller nere?
vilket av rören på th400 lådan trycker ut olja? de övre eller undre?
Ska byta till 10" turbin med 3000-3500 i stall. th400
och ska montera en extern kylare till oljan i lådan. bör man ha tillhörande fläkt till kylaren eller klarar det sig utan?
i baken sitter det 3.08 så det blir väl lite värme kan man tänka sig!!
och spelar det någon roll vilken av de två oljekylningsrören som kommer från lådan som man kopplar till kylaren. uppe eller nere?
vilket av rören på th400 lådan trycker ut olja? de övre eller undre?
-69, 502, Coupé
Säger som Frisken,,,Skit samma!
Oljan har som mest 18 kg tryck så nog klarar den att rinna ner....
ska jag vara ärlig så har jag glömt om det är övre/nedre som trycket går ur,,,,kan ta reda på det om det känns viktigt.Det går att köra oljan åt vilket håll som helst så länge Du inte har en termostatsyrd kylare med retur.
mvh R
ska jag vara ärlig så har jag glömt om det är övre/nedre som trycket går ur,,,,kan ta reda på det om det känns viktigt.Det går att köra oljan åt vilket håll som helst så länge Du inte har en termostatsyrd kylare med retur.
mvh R
fanns med aut.
den hade inte extra kyl då org. L88 converter är så stor att det ej böhövdes enl. GM.....
tilläggas kan dock att på den tiden hade man glashala bakelitdäck och även om man tokvärmde däck som genererade det inte så hemskt med värme i lådan.
Nu mer värmer man mer och har smetigare däck vilket sammantagen producerar mer värme i aut oljan. likaså hade man inte samma medvetenhet om värmens inverkan på autoljan.
Det är ungefär som idag då folk nästan skiter i att ha tryckmätare på automatlådan,,,det är nästan bara jag och några till som använder det...om 15-20 år har nog alla det.
mvh R
den hade inte extra kyl då org. L88 converter är så stor att det ej böhövdes enl. GM.....
tilläggas kan dock att på den tiden hade man glashala bakelitdäck och även om man tokvärmde däck som genererade det inte så hemskt med värme i lådan.
Nu mer värmer man mer och har smetigare däck vilket sammantagen producerar mer värme i aut oljan. likaså hade man inte samma medvetenhet om värmens inverkan på autoljan.
Det är ungefär som idag då folk nästan skiter i att ha tryckmätare på automatlådan,,,det är nästan bara jag och några till som använder det...om 15-20 år har nog alla det.
mvh R
Behövs väl knappast?? Man märker ju om den läckerDet är ungefär som idag då folk nästan skiter i att ha tryckmätare på automatlådan,,,det är nästan bara jag och några till som använder det...om 15-20 år har nog alla det.

Eftersom den slutar driva om oljenivån blir för låg så kan du ju inte köra omkring med för lite olja, vilket skulle resultera i ras. Så det finns kanske en anledning till varför bara du och kanske nån till e så dumma så dom sätter i det

Kanske ska vi ha sätesmätare också så man inte väger för mycket? Eller varför inte en vakummätare?

samma anledning till varför Du inte kör med oljetrycksmätare till motorn heller antar jag....
Skulle någon gång lådan börja krångla behöver han som bygger lådorna bara mina avläsningar av trycket på varje växelläge för att avgöra vad felet är och ifall jag behöver ta ner lådan eller kan lösa det med den kvar i bilen,,,har haft hjälp av det flera gånger .......
fast nu är vi snart tillbaks till varför Friskens maskin(den första) hade så kort liv och fickk en så ond bråd död.....
Skulle någon gång lådan börja krångla behöver han som bygger lådorna bara mina avläsningar av trycket på varje växelläge för att avgöra vad felet är och ifall jag behöver ta ner lådan eller kan lösa det med den kvar i bilen,,,har haft hjälp av det flera gånger .......
fast nu är vi snart tillbaks till varför Friskens maskin(den första) hade så kort liv och fickk en så ond bråd död.....
Robert: Har du fullt line pressure ut i kylaren?2QIK4U skrev:Säger som Frisken,,,Skit samma!
mvh R
MVH
MN
Sitter i alla riktiga corvetter.... vet ej hur det är med dom hemmagjorda?samma anledning till varför Du inte kör med oljetrycksmätare till motorn heller antar jag....
Eller så kan man ha en låda som är byggd för att klara av dom hk/vrid man har i motorn?Skulle någon gång lådan börja krångla behöver han som bygger lådorna bara mina avläsningar av trycket på varje växelläge för att avgöra vad felet är och ifall jag behöver ta ner lådan eller kan lösa det med den kvar i bilen,,,har haft hjälp av det flera gånger .......
Jo attans.... tänk om förra ägarn hade satt i en växellådsoljemätare! Då hade man ju lätt sätt att det va fel kamaxel som satt i motorn.... eller att vevlagrerna va slut/ej kvar!fast nu är vi snart tillbaks till varför Friskens maskin(den första) hade så kort liv och fickk en så ond bråd död.....

Hmmm, på TH700 lådor går oljan via strypning från line pressure -> kylare -> turbin och smörjning... Kan det bli så höga tryck i kylkretsen på en sådan låda?2QIK4U skrev:Jag kör så korta sträckor ,och så försiktigt med bilen att jag bara haft en loop hittills men det blir sådant kyl jag nämde förut inför sommaren.
och jag räknar inte med nån strypning på det
nej
mvh >R
MVH
MN
Törs inte svara på den,,,
Har väldigt lite erfarenhet av 700lådan då jag mkt sällan pysslar med (egna)bilar som har under 500 hk(ungefär där gränsen går för om man törs använda 700) annat än den MYCKET modifierade 700 som jag hade när jag monterade in en 540 i min -96:an Corvette, men kostade larvigt mkt pengar så det är inte riktigt jämförbart,,,,
Under alla omständigheter tror jag Du har runt 12-13 kg i vart fall...kan kolla upp det om Du vill
mvh R
Har väldigt lite erfarenhet av 700lådan då jag mkt sällan pysslar med (egna)bilar som har under 500 hk(ungefär där gränsen går för om man törs använda 700) annat än den MYCKET modifierade 700 som jag hade när jag monterade in en 540 i min -96:an Corvette, men kostade larvigt mkt pengar så det är inte riktigt jämförbart,,,,
Under alla omständigheter tror jag Du har runt 12-13 kg i vart fall...kan kolla upp det om Du vill
mvh R
Sitter och läser i er tråd här och ni har nu tangerat ämnen som jag inte enns funderat på tidigare. Som oljetryck ut till automatoljekylaren. Mina fina ihop skarvningar med gummislang och slangklamer satt kvar i alla fall i sommras. Men man kanske måste ha redigare doningar? om det är såna tryck i grejerna?
Hur högt tryck är det ut till autmoatoljekylaren?
Hur högt är oljetrycket inne i lådan?
Vart kan man koppla in en tryck mättare på en TH350 ?
Ska börja på min första autmatlåde renovering, börjar med något som jag hört ska vara hyggligt enkelt att renovera en TH350. Som jag får tacka Hagge för. Tack igen Hagge!
Mvh
MrV8
Hur högt tryck är det ut till autmoatoljekylaren?
Hur högt är oljetrycket inne i lådan?
Vart kan man koppla in en tryck mättare på en TH350 ?
Ska börja på min första autmatlåde renovering, börjar med något som jag hört ska vara hyggligt enkelt att renovera en TH350. Som jag får tacka Hagge för. Tack igen Hagge!
Mvh
MrV8
Andre`
Hur mkt tryck skrev jag hgre upp??...Du sa ju Du hade läst tråden...*blink*
Blir det 350 aut i Mustangen?
Vist kan man köra med slängklämmor en bit....
ett tag...det påminner mig om den gången Ronnie Bergström fyllde hela< korsningen vid Londonviadukten med autolja.
Efter det började även han köra med riktiga slangkopplingar/slang....
Det var tider det!!
ett tag...det påminner mig om den gången Ronnie Bergström fyllde hela< korsningen vid Londonviadukten med autolja.
Det var tider det!!
Inte i Mustangen. Den är bara till för fin åkning.2QIK4U skrev:Andre`
Det var tider det!!
Har ett nytt protjekt på gång *ler* Med dom fina raderna i pappren "Motor utbytt, effekt enligt angivelse" Bör betyda fritt fram för det mesta tyder jag det till, någon som tyder det på annat vis? Ingen uppgift heller i pappren på cylindervolym eller motornummer *ler*
Jo nog såg jag det men har för mig att min gummi slang bara skulle tåla 10 bar så jag vart fundersam på om det var så högt även utanför automaten. Är det med andra ord normalt sett 10- 12 bar i automaten när allt är normalt, eller? Och lika högt tryck utanför, eller?
Och sissta frågan vart kopplar man in tryck mättaren *ler* har inte hittat det i tråden

Mvh
MrV8
Känns som mer rimligt tycker jag med ett par kilo.KrilleN skrev:Tror inte det är så mycket tryck utanför automaten. Enligt min växellådsbyggare så är det bara ett par Kg.
Och en slangklämma tål 20 kg, så det är inga problems.
10bar då brukar det ju inte vara lätt att få det tät eller hålla med normala slangar och med tanke på hur risiga slangar jag sett på 30 år gammla bilar med åtminstone TH400 lådor tror jag knapast dom slangarna skulle pallat för 10 bar eller åtminstone hållt tätt. Och dom höll och tätt med.
Men jag vet inte har alldrig funderat på att mätta trycket där förut fast jag gillar mättare och värden

Jake var är du jag vill ha en vetenskaplig utredning nu

Mvh
MrV8
Man brukar väl köra med "standard" oljeledningar? Nu är jag ny på just corvetter men alla oljeslangar jag använt hittills brukar vara specade för 10 bar maxtryck, ska man ha mer borde det måsta till någon specialslang.mrv8 skrev: Känns som mer rimligt tycker jag med ett par kilo.
10bar då brukar det ju inte vara lätt att få det tät eller hålla med normala slangar och med tanke på hur risiga slangar jag sett på 30 år gammla bilar med åtminstone TH400 lådor tror jag knapast dom slangarna skulle pallat för 10 bar eller åtminstone hållt tätt. Och dom höll och tätt med.
Jo vi får nog gära det lite mer robustare i år!Kermit skrev:Man brukar väl köra med "standard" oljeledningar? Nu är jag ny på just corvetter men alla oljeslangar jag använt hittills brukar vara specade för 10 bar maxtryck, ska man ha mer borde det måsta till någon specialslang.mrv8 skrev: Känns som mer rimligt tycker jag med ett par kilo.
Trodde mest det bara pumpade runt lite lungt i den där kylkretsen, men där ser man, jag körde med avkapade oljerör i slutet av föra året på vår Mopar protjekt och bara på tryckt gummi slang med 2 slang klämor och är imponerad över att det satt kvar i så fall utan ens att vi flänsade ledningarna

Mvh
MrV8
Nytt gummi är alltid nytt gummi! Mitt förra gummi höll i 10 år men som alltid så tar tiden ut sin rätt och det med besked! Efter min insats på vårt lokala blackrace så blev det biltrailer tillbaka till garaget. Jag stod och väntade på min tur för att få köra och plötsligt började det ryka runt min bil och jag tänkte "vem f-n står och burnar ?". Då kommer det en kille fram till min bil och gör halshuggnings rörelsen. Det visade sig att gummit spruckit och en liter automatolja hade sprutat på min högra headers. Jag överväger att skaffa mig riktiga kopplingar för det var en jädra förnedring som jag råkade ut för!