Bränsletryck ACCEL regulator

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Bränsletryck ACCEL regulator

Inlägg av Doktor-T »

Har köpt mig en ACCEL bränsletrycksregulator från Persåkers och känner mig mkt konfunderad kring denna.

Med bränsletrycket justerat på lägsta möjliga så är trycket med vacuumet inkopplat och motorn på tomgång ca 47-50 psi ungefär. Varvar jag upp motorn så blir trycket 55 psi.

Utan vacuumet inkopplat och med pluggad vacuumledning så är trycket 55 psi på tomgång.

Jag tycker det är ganska högt då det är nedjusterat så mkt det går.

Hur ska trycket ställas igentligen? Med eller utan vacuumet inkopplat?

Accel anger att det ska vara med vacuumet inkopplat.

Mvh: Tobbe
MB 560 SEC
BMW 525
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

bränsletryck

Inlägg av Ingo »

Bränsletryck utan vacum är ju det faktiska trycket.
När du har gasen i botten är undertrycket lågt och bränsletrycket går då till det inställda värdet,likadant om du tar bort vacumslangen.
men fattar egentligen inte vad du köpt, för justerbart bränsletryck till en 88 är ju bara en skål med en typ m5 skruv i överkant?.
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

regulator

Inlägg av Doktor-T »

Jo jag vet att det är en enkel grej att konstruera själv men jag hade inte någon lust till det.

Ja utan vacuumet inkopplat ska ju vara rätt. Det var det jag hade för mig med men tyckte det var bäst att dubbelkolla.

Nån annan som kör med ACCEL regulator?
MB 560 SEC
BMW 525
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

bränsle tryck

Inlägg av Ingo »

Jag satte dit min justerbara på vårvintern 94,så det är ett tag sedan.
Men jag monterade även en Accel bränsletryckmätare i bilen,så att man alltid vet var man ligger(hur pålitlig nu den är)
Sag gjorde så att jag började med att justera in skruven så den låg på exakt samma nivå som överkant av orginalskålen,hade ideer först med att lägga in shims tillverkade av bladmått,men eftersom det är en hel del bök med att lyfta av plenumet,och att det då inte gicka att få tag på begagnade orginalskålar så köpte jag en från USA(fanns ingen som hade sådant på lager i Sverige då).
Men retade mig på den usla kvaliten..
När jag provkörde bilen sedan med "orginalnivån",låg den kring 48 så det var rätt bortkastat att justera...
Men när jag monterade skålen så minns jag att jag fick dra in skruven rejält innan jag kom till orginalvärdet, så att du har så högt med skruven i botten(fri?) verkar konstigt.
Skulle jag skaffa justerbartbart bränsletryck idag skulle jag skaffa en orginalskål,samt eventuell förstärka, och borra upp den med en lite grövre skruv än i jänke kiten,fast fingängad.
men att svarva en ny gör man väl på vilken yrkesskola som helst för några vienerbröd.
(ps min regulator är tillverkad av TPIS)
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Bränsletryck

Inlägg av Doktor-T »

Jo det känns som det är något lurt med Accels regulator. Vet att det var nån på Camaroforumet som hade 47 psi som lägsta tryck med accel regulator.
MB 560 SEC
BMW 525
Skriv svar