Bultmönster -79

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Sweden
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön mar 05, 2006 16:34

Bultmönster -79

Inlägg av Sweden »

Hej.

Jag heter Lena Hellberg och har en 1979 Corvette, jag undrar om någon kan hjälpa mig. Jag tänker köpa nya fälgar till bilen men alla frågar vilket bult mönster jag har, jag vet att det är 5 bultar på varje fälg.

Tacksam för svar.

Lena Hellberg
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Hej,

Bultmönstret är 4 3/4 (dvs 4,75 tum)

Ett tips till nästa gång är att posta frågor om bilen under rubriken "Corvette C3" så får du garanterat svar snabbare!
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Inlägg av Börje »

Hej

Tänk också på inpressningsdjupet (även kallat offset).
Det är var någonstans på fälgen i djupled som anliggningen mot navet finns. Annars kan fälgen ta i bromsoket eller hamna för långt ut.

mvh
Börje
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Nu när vi är inne på fälgar igen så har jag en fråga.Jag har 8x15" Rally wheels på min bil.Jag har mätat ut att anläggningsytan är 15mm förskjutet innåt från fälgens centrum.Är det -15 eller +15 i ET-mått då :?:

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Inlägg av Börje »

Hej

Det är -15

se nedan:


http://www.clubcorvette.se/start.html
eller
http://www.oclbrorssons.se/cgi-bin/evow ... b_frameset

Det är ju inte så vanligt med negativt mått samt tumdelning så jag har
30 mm spacers med BMW delning. Det blir mycket mer fälgar att välja på. Om man inte absolut vill ha orginalgrejor.

mvh
Börje
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Okej,smart med spacerna.En fråga till,hur bred fälg kan man ha bak med orginal armarna och vilket ET ska man ha då eller blir det samma ändå :?:

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

har sett dom som fått in 18x10 tumsfälgar bak med 5,5 offset
men då är det inte mycke kvar till armen men det går..
man måste flytta handbromskabel infästningen också
carl-johan
Rookie
Rookie
Inlägg: 52
Blev medlem: lör feb 21, 2004 15:34
Ort: Karlstad

Inlägg av carl-johan »

Hej Lena
Jag har också en -79 och har precis gått igenom detta för att byta fälgar.
Har ännu inte beställt men det jag har fått fram är följande:

Det stämmer som Johan sa: Bultmönstret är 4,75 tum (5x4,75). Börje nämnde inpressningsdjupet (offset) och det är -11 på 79:an enligt min kontakt. (Han har byggt om en 79:a tidigare). "Stock backspacing" är 4 tum.
Om du har orginal så är det 15" i diameter och 8" breda. Enligt de uppgifter jag har fått, kan man ha upp till 9,5" bak och 9" fram, men rådet till mig var att stanna vid 8 eller 8,5" för att vara säker.

Sedan beror det på vilken storlek på fälg som du vill ha, och vilka däck. På orginalet var det 8" bredd 15" diameter, däcket var 255/60/15, det ger en diameter på 27" och det är det som du skall sikta på enligt den information som jag har fått.
Det finns en bra sida att testa dina storlekar på:
http://web.telia.com/~u33106490/Dack/dack.htm
Hälsn Carl-Johan
Skriv svar