Jag har startat upp motorn :)

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Jag har startat upp motorn :)

Inlägg av Jake »

Jajja, då har jag startat motorn

Den hoppade igång direkt, inget knussel.. Och jösses vilken sång det var..

Men jag tror att har gjort bort mig en aning, när jag skulle köra in cammen.. Jag har nog gjort så stora förändringar i motorn så att orginalstyrsystemet fått spader.. Efter ca 5 min upptäcker jag till min FASA att grenrören (har inte installerat mina hedders) är körsbärsröda... Detta bör tyda på för lite soppa och för mycket förtändning.. har ju höjjt kompet en del..

Cammen skall ju köras in 20-30 min mellan 1500-2000 varv..
Har det någon betydelse att jag har avbrutit inkörning, eller kan jag lugnt forsätta när jag har backat tändningen och installerat min sjusterbara regulator??
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
Ort: corvette@bolina.hsb.se

Grenrör

Inlägg av Skp »

Har gjort samma sak själv en gång på en 283:a tänding var helt totalt galen, och bockhornsgrenrören lös som en röd lampa. Efter diverse kylning och ändring av tändningen drog vi igång motorn igen och sen dess har vi kört med denna kammen utan förslitningsproblem.
Året jag gjorde bort mig var 1999, jag vet inte om jag haft tur eller inte.
Detta kan väl vara lite från fall till fall också, men har du en kam från dom större tillverkarna Edelbrock, Competition etc. så är det ju normalt bra kvalitet ås du bör kunna vara lugn.

Skp
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Kam

Inlägg av Ingo »

Visst har du en hydraulisk rullkam?,då är det lite mindre viktigt än vid vanliga kammar.
men har du kört in den 5 minuter är det ju bättre än ingenting.
Inkörningen är ju faktiskt mest en koll av att grejerna håller.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Nope det är en hydrailsk flat tappet..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

hydraul

Inlägg av Ingo »

Hydraulisk flat tappet?,visst är det medeltid?.
Men tror inte det är någon fara ändå.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Japp visst är det stenålder :).. Men skall man trimma på budget så får man ta det som bjuds :D

Jag har gjort ett nytt försök och lyckades efter lite om och men få till tändningen.. Denna gång så passade jag även på att koppla in labdameten så att jag kunde hålla koll på soppan :)...

Som valigt hoppade den igång, ligger tillochmed FETT vid 2000 varv, samt att den har 0.9 bar vaccum :eek:, det borgar för gott flöde och lite overlap = MYCKET hästar med överladdning :D..

Men som vanilg så var det nåt som strulade....det fullkomligt RAN olja ur motorn.. det verkar komma uppifrån på nåt sätt startmotorn är indränkt och det rinner bakom svänghjulet.. Hoppas bara att jag har fått motorn TÄT vid bakre vevaxeltätningen så att det inte läcker vid två ställen... skall börja med att kolla vid oljetrycksgivaren...
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar