Oljetrycksmätare - Hur fungerar den?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
SmokeyHooker
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: tis jan 03, 2006 20:22
Ort: Påryd

Oljetrycksmätare - Hur fungerar den?

Inlägg av SmokeyHooker »

Har nu rengjort slang och kopplingar till oljetycksmätaren och funderar över hur den fungerar. Eftersom det är luft i slangen och det inte finns någon avluftning så måste det bli luften som komprimeras och ligger närmast instrumentet när slangen är trycksatt. Tänker jag helt fel eller....?
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Re: Oljetrycksmätare - Hur fungerar den?

Inlägg av STINGRAY454 »

SmokeyHooker skrev:Har nu rengjort slang och kopplingar till oljetycksmätaren och funderar över hur den fungerar. Eftersom det är luft i slangen och det inte finns någon avluftning så måste det bli luften som komprimeras och ligger närmast instrumentet när slangen är trycksatt. Tänker jag helt fel eller....?
Ja du det har jag observerat & funderat över åxå... :?: :shock:

Men det är väl så då, :?
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

samma funderingar här men mätaren verkar fungera :?:
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

luft? Det ska vara olja i slangen om du har en mekanisk oljetrycksmätare
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
SmokeyHooker
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: tis jan 03, 2006 20:22
Ort: Påryd

Inlägg av SmokeyHooker »

"luft? Det ska vara olja i slangen om du har en mekanisk oljetrycksmätare"

Just det! Men innan oljan kommer in i slangen så är det ju luft där. Vart tar den vägen? Jag tänker på hur exempelvis bromsar fungerar respektive inte fungerar när det är luft i systemet.
tommen
Rookie
Rookie
Inlägg: 66
Blev medlem: fre jan 13, 2006 23:05
Ort: Finland, Jakobstad

Inlägg av tommen »

hej!

så länge olje trycks mätaren visar att det finns tryck,
skall man inte bekymra sej i den.. :wink:
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

tror att den lilla luften som finns innan du kopplar på allt blir obefintligt liten med tanke på det enorma trycket :wink:
SmokeyHooker
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: tis jan 03, 2006 20:22
Ort: Påryd

Inlägg av SmokeyHooker »

tommen skrev:hej!

så länge olje trycks mätaren visar att det finns tryck,
skall man inte bekymra sej i den.. :wink:
Jo, du har helt rätt men när man trasslat sig in bland instrumenten, lindat om amperemätaren (efter att själv ha bränt lindningen) och rengjort klockan så är man liksom inne på den linjen att vilja pilla på allt och också förstå hur det fungerar. Det är ju lycka med en äldre bil där det går att skuva i sär grejorn, reparera och ibland förstöra för att sedan reparera igen. De moderna bilarna må vara sköna att köra, driftsäkra och komfortabla men hur kul att älska!
Ja,ja det finns kvinnor också!!
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

ja alla har vi olika läggning...

Luften instängd ett hydraulsystem ligger kvar som en dämpande luftkudde eller "pyser ut" - gaser tar sig ut genom tätningar som håller tätt för olja.

MVH

MN
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Normalt brukar den ofrivilligt lufta sig själv och börja droppa olja ner i radion alt på den nya mattan. :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
Skriv svar