Hej!
Jag har en -00 som gått 3000 mil. Har åkt 400 mil sen senaste service.
Igår när jag startade bilen fick jag low oil level. Kollade stickan, och kommer fram till att det saknas ca 2.5 liter???? Ingen blårök, inget spill på vare sig garagegolv eller motor. Vart tog oljan vägen? Vad är rimligt och tro? Fick någon telefon mitt under oljepåfyllningen eller kan det finnas någon annan orsak?
Tacksam för ideer
Robban D
oljeförbrukning?
Re: oljeförbrukning?
Det är välkänt var mycket av oljan försvinner. Bilens PCV system är långt ifrån optimalt och många brukar göra modifieringar själva för att slippa en del av oljeförbrukningen.robband skrev:Hej!
Jag har en -00 som gått 3000 mil. Har åkt 400 mil sen senaste service.
Igår när jag startade bilen fick jag low oil level. Kollade stickan, och kommer fram till att det saknas ca 2.5 liter???? Ingen blårök, inget spill på vare sig garagegolv eller motor. Vart tog oljan vägen? Vad är rimligt och tro? Fick någon telefon mitt under oljepåfyllningen eller kan det finnas någon annan orsak?
Tacksam för ideer
Robban D
Det som händer är att olja blåser in i insuget via PCV ventilen vid övertryck i vevhuset, i extremfallen även via anslutningen i framkanten på ventilkåpan på passagerarsidan som går upp till gasspjället. En vanlig fix är att sätta en liten oljeseparator på dessa två ställen som man får tömma emellanåt.
Det är bra att göra denna fix även om man inte har något större oljeförbrukningproblem eftersom oljan som kommer in i insuget bildar beläggningar i förbränningskamrarna vilket orsakar knackningar vilket i sin tur gör att tändningen dras tillbaks och du får lägre effekt.
Nu förklarar inte det här 2.5liter på 400mil men en del av det.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Som jag skrev i mitt ursprungliga svar så förklarar det inte 2.5liter på 400mil.....Max M skrev:Jepp...precis det jag menar. Oljan försvinner ur tråget.
Tycker det borde ryka ordentligt om 2,5 lit olja brinner upp på 400 mil.
Max
Det verkar mest troligt att de fyllt på för lite vid påfyllningen, väldigt enkelt att bara hälla i det som saknas och testa ett tag för att stilla oron.