Är det någon som har koll på om det finns någon som ser över/renoverar originalstereon som sitter i Corvetten? Har en -75 som jag tänkte bygga ny stereo i, men känner nu att det skulle vara roligare att få liv i den gamla originalaren.
Det verkar vara lite liv i den, det brusar i högtalarna, men går ej att ratta in några kanaler trots att antennkabeln sitter i. Trycker man på de olika kanalväljarknapparna är bruset konstant. Jag tycker ju att det borde klicka till eller att bruset borde förändras på något sätt Är det någon som har liknande erfarenheter?
jag hade det, köpte mig en ny från ecklers.. den ser orginal ut (fast nyare) och en sak som e gött är att den har en Line in på baksidan så jag har dratt en sladd som sticker fram vid sätet där jag kan koppla in mp3spelare eller liknande.. dock inte hört ljudet ännu, inte haft motor eller batteri i ännu
Jag fixade en cd-vxlare som sitter i höger fack bakom pasageraren och sen va det ngt special så att man gick in på orginal stereons antenn ingång så lurar man radion att det är radiovågor som kommer men i själva verket så liras det cd-skivor allt detta styrs med en fjärrkontroll till en liten display som sitter till höger omratten nertill smakfullt och inget sabb orginalet kvar
Jag tror jag kan lösa det med en liknande växlare som Målarn har eller med en mp3-spelare med FM-modulator. Enda problemet som kvarstår är att få liv i själva stereon dock.... Byta den till en likvärdig känns lite väl kostsamt sett till det man får tillbaka, i så fall låter jag nog den sitta kvar och "gömmer" en ny bakom sätet eller liknande.
Förresten, var ute och premiäråkte i det fina vårvädret igår, va riktigt trevligt!
Jag skulle säga att det inte är lönt att reparera originalstereon. Anledningen till det är att det skiljer mellan sändningarna i USA och här i Sverige. Min orignalstereo i min 74:a fungerar alldeles utmärkt i USA, men i här i Sverige är det mer eller mindre hopplöst att ställa in kanalerna. Det går, men jag får hela tiden hålla på och justera kanalinställningen för att det inte ska brusa.
Samma sak är det med originalradion i min 71:a Buick Skylark...den fungerar men är helt hopplös att ställa in här i Sveriga. Jag har valt att montera Custom Autosound radioapparater i båda bilarna istället. Andra alternativet är att konvertera originalstereon genom att byta ut innandömmet i den mot moderna komponenter.
Jag är ingen "fena" på FM-sändning, så jag kan dock inte förklara exakt var det är som skiljer mellan USA och Sverige i fråga om sädningen!
Det skulle ju kunna förklara varför min inte fungerar något vidare och om fallet är så känns det knappt lönt att börja bråka med. Har du någon länk till den du har satt in?
Nästan alla Corvettefirmorna i USA (typ Ecklers, Zip, Corvette Central etc.) säljer deras radioapparater.
Gå t.ex. även in på www.corvettecentral.com och sök på "radio" så får du upp massor av olika radioapparater. Jag ser att nu finns det många olika alternativ, men för ett "par år sedan" var det Custom Autosound som var dominerande. Custom Autosounds olika apparater listas som "RADIO - USA 5, RADIO - USA 6" etc. på CC's hemsida. Skillnaden mellan dom olika apparaterna beror på om det är kassette eller inte, wattstrykan, om du vill koppla CD-växlare till osv.