glapp i bakvagn

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
C3hristoffer
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jun 15, 2005 23:22
Kontakt:

glapp i bakvagn

Inlägg av C3hristoffer »

Hade precis skruvat dit ny bladfjäder, dämpare m.m och upptäcker när jag sätter dit däcket och ska göra en "grov" hjulinställning bak ett glapp (vertikalt) verkar som att det glappar från själva bakaxel-klumpen, å där ska det väl inte va nåt spel eller? glappet är alltså in o ut ur klumpen.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Hur mycket glapp har du mätt inne vid klumpen?
Kasta inte bäver i trähus.
C3hristoffer
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jun 15, 2005 23:22
Kontakt:

Inlägg av C3hristoffer »

har inte mätt men jag gissar att det rör sig om ca 3-5mm
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Det e kanske lite väl mycket. Beror på slitna axlar alt slitet lamellpaket.
Kasta inte bäver i trähus.
C3hristoffer
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jun 15, 2005 23:22
Kontakt:

Inlägg av C3hristoffer »

ok, tack! då vet jag att det inte ska vara så i alla fall.
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Det ska vara glapp. Det måste ju kunna röra sig lite grann. Vi har det på båda våra vettar.
C3hristoffer
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jun 15, 2005 23:22
Kontakt:

Inlägg av C3hristoffer »

ok, tack! det bra att veta, jag har kollat en sprängskiss och det verkar som att det ska sitta lås-clips på sidorna av klumpen, tänkte byta dom och se om det blir bättre.
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Inlägg av Chrippe »

Det är vanligt att låsringsspåret har gått sönder på axeln insidan
i klumpen , då kan man ta tag i hjulet fram och tillbaka när bilen
är upphissad.
Har inget med hjulinställning att göra, låsringen fungerar som ett
stopp när man hissar upp bilen,min är så på höger sidan.
Spåret som låsringen skall sitta i går oftas sönder när man åker
i ett kraftigt gupp när bilen lättar uppåt. Så ligger det till....
Börje
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: tis dec 02, 2003 21:53
Ort: Tullinge

Inlägg av Börje »

Hej
En fundering bara. Drivaxeln bak är ju en del av den parallellogram vars
undersida är camberstaget och övre del är just drivaxeln. Kraften på axeln
är ju mindre än den på camberstaget då däckets fäste mot vägen ligger under camberstaget. Men vid hårda sidokrafter måste väl en rörelse ut och in i axeln ändra cambervinkeln.
Jag har byggt ett extra stag i nivå med drivaxeln så att den avlastas från sidokrafter.

mvh
Börje
C3hristoffer
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jun 15, 2005 23:22
Kontakt:

Inlägg av C3hristoffer »

hm..ja eftersom drivaxeln fungerar som "övre a-arm" om man tänker framvagn, så vill man ju inte ha nåt glapp där...
C3hristoffer
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jun 15, 2005 23:22
Kontakt:

Inlägg av C3hristoffer »

...men om själva spåret har gått sönder hjälper det ju inte att byta låsringar. Kan man laga spåren kanske?
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Dom lite tidigare C3orna har erkännt dåliga drivaxlar. Det e härdningen i ändan som e för dålig.
Det som händer är att ändan på axeln ligger och gnider mot centrumpinnen i klumpen och slits med tiden ner pga att centumpinnen e betydligt hårdare än axeln.
Axeln hålls på plats av en spårryttare för att förhindra att man kan dra ut den.
Har du väldigt mycket glapp så skulle jag nog lätta på bakaxelkåpan och titta hur läget är med axlarna.
E dom nerslitna så har du dessutom en massa spån som flyter runt i oljan.
En annan orsak kan ju även vara ett nerslitet lamellpaket vilket gör att axeln tillåts röra sig mer.
Här e några intressanta länkar:
http://forums.corvetteforum.com/search. ... id=2094007
Kasta inte bäver i trähus.
C3hristoffer
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jun 15, 2005 23:22
Kontakt:

Inlägg av C3hristoffer »

tack så mycket för info, ska öppna o kika.
Blueray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: ons maj 11, 2005 18:57

Inlägg av Blueray »

var sitter dessa "spårryttare"? inuti klumpen mpt mitten eller utanpå? har någon en bild?
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Dom sitter i "mitten" närmast centrumpinnen.
Kasta inte bäver i trähus.
Blueray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: ons maj 11, 2005 18:57

Inlägg av Blueray »

ok, kanske är enkelt men hur tar man bort dessa?
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Med hjälp av en spårringstång som har vinklade käftar.
Kasta inte bäver i trähus.
Blueray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: ons maj 11, 2005 18:57

Inlägg av Blueray »

de gick ju bra efter lite knackande, så nu är klumpen nymålad o fin, spelar det någon roll hur jag sätter tillbaka drivaxlarna? ska de sitta rakt i förhållande till varann, om ni förstår?
Blueray
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: ons maj 11, 2005 18:57

Inlägg av Blueray »

har sett både rakt i förhållande till varann, lite snett och 90 grader också, de borde inte spela någon roll va?
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

om jag inte är helt ute och cyklar så ska det vara 90 grader i förhållande av varandra.

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Skriv svar