glapp i bakvagn
-
- Nykomling
- Inlägg: 23
- Blev medlem: ons jun 15, 2005 23:22
- Kontakt:
glapp i bakvagn
Hade precis skruvat dit ny bladfjäder, dämpare m.m och upptäcker när jag sätter dit däcket och ska göra en "grov" hjulinställning bak ett glapp (vertikalt) verkar som att det glappar från själva bakaxel-klumpen, å där ska det väl inte va nåt spel eller? glappet är alltså in o ut ur klumpen.
-
- Nykomling
- Inlägg: 23
- Blev medlem: ons jun 15, 2005 23:22
- Kontakt:
-
- Nykomling
- Inlägg: 23
- Blev medlem: ons jun 15, 2005 23:22
- Kontakt:
-
- Nykomling
- Inlägg: 23
- Blev medlem: ons jun 15, 2005 23:22
- Kontakt:
Det är vanligt att låsringsspåret har gått sönder på axeln insidan
i klumpen , då kan man ta tag i hjulet fram och tillbaka när bilen
är upphissad.
Har inget med hjulinställning att göra, låsringen fungerar som ett
stopp när man hissar upp bilen,min är så på höger sidan.
Spåret som låsringen skall sitta i går oftas sönder när man åker
i ett kraftigt gupp när bilen lättar uppåt. Så ligger det till....
i klumpen , då kan man ta tag i hjulet fram och tillbaka när bilen
är upphissad.
Har inget med hjulinställning att göra, låsringen fungerar som ett
stopp när man hissar upp bilen,min är så på höger sidan.
Spåret som låsringen skall sitta i går oftas sönder när man åker
i ett kraftigt gupp när bilen lättar uppåt. Så ligger det till....
Hej
En fundering bara. Drivaxeln bak är ju en del av den parallellogram vars
undersida är camberstaget och övre del är just drivaxeln. Kraften på axeln
är ju mindre än den på camberstaget då däckets fäste mot vägen ligger under camberstaget. Men vid hårda sidokrafter måste väl en rörelse ut och in i axeln ändra cambervinkeln.
Jag har byggt ett extra stag i nivå med drivaxeln så att den avlastas från sidokrafter.
mvh
Börje
En fundering bara. Drivaxeln bak är ju en del av den parallellogram vars
undersida är camberstaget och övre del är just drivaxeln. Kraften på axeln
är ju mindre än den på camberstaget då däckets fäste mot vägen ligger under camberstaget. Men vid hårda sidokrafter måste väl en rörelse ut och in i axeln ändra cambervinkeln.
Jag har byggt ett extra stag i nivå med drivaxeln så att den avlastas från sidokrafter.
mvh
Börje
-
- Nykomling
- Inlägg: 23
- Blev medlem: ons jun 15, 2005 23:22
- Kontakt:
-
- Nykomling
- Inlägg: 23
- Blev medlem: ons jun 15, 2005 23:22
- Kontakt:
Dom lite tidigare C3orna har erkännt dåliga drivaxlar. Det e härdningen i ändan som e för dålig.
Det som händer är att ändan på axeln ligger och gnider mot centrumpinnen i klumpen och slits med tiden ner pga att centumpinnen e betydligt hårdare än axeln.
Axeln hålls på plats av en spårryttare för att förhindra att man kan dra ut den.
Har du väldigt mycket glapp så skulle jag nog lätta på bakaxelkåpan och titta hur läget är med axlarna.
E dom nerslitna så har du dessutom en massa spån som flyter runt i oljan.
En annan orsak kan ju även vara ett nerslitet lamellpaket vilket gör att axeln tillåts röra sig mer.
Här e några intressanta länkar:
http://forums.corvetteforum.com/search. ... id=2094007
Det som händer är att ändan på axeln ligger och gnider mot centrumpinnen i klumpen och slits med tiden ner pga att centumpinnen e betydligt hårdare än axeln.
Axeln hålls på plats av en spårryttare för att förhindra att man kan dra ut den.
Har du väldigt mycket glapp så skulle jag nog lätta på bakaxelkåpan och titta hur läget är med axlarna.
E dom nerslitna så har du dessutom en massa spån som flyter runt i oljan.
En annan orsak kan ju även vara ett nerslitet lamellpaket vilket gör att axeln tillåts röra sig mer.
Här e några intressanta länkar:
http://forums.corvetteforum.com/search. ... id=2094007
Kasta inte bäver i trähus.
-
- Nykomling
- Inlägg: 23
- Blev medlem: ons jun 15, 2005 23:22
- Kontakt:
om jag inte är helt ute och cyklar så ska det vara 90 grader i förhållande av varandra.
Lars
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1