Vad för bromsvätska?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Lundgren
Nykomling
Nykomling

Vad för bromsvätska?

Inlägg av Lundgren »

Vad och vilken bromsvätska ska jag använda till min 90:a och var köper jag den?
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Helt vanlig DOT4 som finns i alla bilar, köp på mekonomen, bildelsdexperten, biltema, micro, eller liknande..

Det står DOT3 på locket.. men DOT3 har bytt namn till DOT4 för 10 år sedan, DOT4 överträffar DOT3 på samtliga punkter.. Försöker nån prångla på dig DOT3 så försöker han lura på dig gammal bromsvätska..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Hej

Jake du som har kol på sånt här när försvann DOT3 ?

tycker det är ett mysterium det här med att det kan stå DOT3 på åtmistone bilar från 96 har jag sett det på, kom inte DOT 4 på 80 talet?

Ibland står det ju så mycket varning om att man absolut inte får hälla i DOT4 i såna bilar så man blir helt villsen hur man ska göra. För i USA fins det ju att köpa DOT3.

Sen en annan fråga vad jag förståt så finns det syntetisk och mineral bromsvätska som båda kan vara DOT4 märkt. Hur viktigt är det att det blir rätt i bilen man byter.

Mvh
MrV8
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

bromsvätska

Inlägg av Ingo »

Man brukar väl inte säga mineral och syntetisk, Utan silicon och vanlig?
Men vanlig bromsvätska kan man kanske kalla mineral?,men det är ju tveksamt.
Dot 3 har ju varit en vanlig standard,men man har ju generellt sagt att till bilar med ABS ska man ha dot 4,eftersom de systemen blir varmare.
Så med tiden blev väl dot 4 allenarådande.
När det gäller vanlig bromsvätska är den blandbar,men blanda inte silicone och "vanlig bromsvätska".
Vet att det var någon artikel i ett gammalt corvettemagasin där man provat siliconbromsvätska,och bromsarna blev svampiga.,
Regelbundet byte av bromsvätskan mot likvärdig är vettigast,för då slipper man blandproblem.
Tänk på att köpa bromsvätska i relivt små kvantiteter eftersom bromsvätskan drar åt sig fukt, och en halv burk som stått lagrad ett halvår kan innehålla mer vatten än det som tappas ut.
Och är man lat eller rädd för att inte få luftnipplar täta ,så samlas mesta kondensfukten uppe i bromsvätskebehållaren(eftersom den har direkt kontakt med atmosfären),så att byta vätska i kaggen ger ganska mycket,och är väl en sak man kan göra rätt ofta,men givetvis bör hela systemet bytas för att det ska bli bra.Men när man byter belägg har man god nytta av att suga ur allt ur kaggen.
Ska bilen in på en racebana, byt bromsvätska!!!!!.
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Hej Ingo

Vad tror du om den här broms vätskan? är den silicon eller vanlig ?
----------
Castrol Response Super DOT 4
Syntetisk bromsvätska med hög kokpunkt för användning i alla bromssystem, särskilt under svåra temperaturförhållanden när extra god bromsförmåga krävs.
----------

Jag trodde att det bara var DOT 5.1 som var silicon, men kan den ovan nämnda vätskan vara silicon?
DOT 5.1 har man ju hört så många varna för så undras vad man använder den till?

Mvh
MrV8
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

hmm

Inlägg av Ingo »

Man känner ju på lukten vad typ det är ,men visst bode det där vara traditionell.
Eljest brukar det väl även vara en varning om att man inte ska blanda vätskor med varandera
Och är det silicon måste ju kisel finnas om nämnt i innehållsdeklarationen.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

En "vanlig" bromsvätska är en soppa av kolväteföreninger.. En sk silicon vätska, är en soppa av kiselväte föreningar..

Och för er som kommer ihåg kemon från högstadiet, så vet ni att kisel har 14 protoner istället för 6 som kol har.. samt att molviken är ca 2.5 ggr så stor.
Överladdad, E85

(_!_)
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Jake skrev:En "vanlig" bromsvätska är en soppa av kolväteföreninger.. En sk silicon vätska, är en soppa av kiselväte föreningar..

Och för er som kommer ihåg kemon från högstadiet, så vet ni att kisel har 14 protoner istället för 6 som kol har.. samt att molviken är ca 2.5 ggr så stor.
Hej Jake

Jag är imponerad över dina kunskaper i kemi!

Börjar undra om du är kemist?

Har en länk till dig Jake du som kan sånt här titta lite på det här programmet och se vad du tycker.

www.bilsport.se/retrocars

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

mrv8 skrev:
Jake skrev:En "vanlig" bromsvätska är en soppa av kolväteföreninger.. En sk silicon vätska, är en soppa av kiselväte föreningar..

Hej Jake

Jag är imponerad över dina kunskaper i kemi!

Börjar undra om du är kemist?

Har en länk till dig Jake du som kan sånt här titta lite på det här programmet och se vad du tycker.

www.bilsport.se/retrocars

Mvh
MrV8
Ojdå, slutsatsen av molvikterna har ju försvunnit (även om ni säkert fattade vart jag ville komma ;) )... Eftersom en kiselväteförening har 2.5 ggr så hög molvikt än motsvarande kolväte förening så krävs det 100-300% mer energi för att koka denna ==> den klarar betydligt högre temperaturer..

Jag är inte kemist :), men ni kan ju gissa ett tag till vad jag pysslar med :D
Överladdad, E85

(_!_)
Lundgren
Nykomling
Nykomling

Bromsvätska

Inlägg av Lundgren »

Var på mekonomen och micro idag. Skulle köpa bromsvätska till min 90:a men blev osäker. De säljer samma sorter. En castrol racing nånting för 800kr och en annan med normalt pris som jag så klart inte kommer ihåg namnet på. Det var DOT4 syntetisk och innehöll ej silicon men det stod att den fick inte blandas med mineral vätska. Blev då osäker, frågade han i butik men han visste inget om det gick bra med denna. Går det att köra på syntetisk eller måste man ha mineral eller vilket ska det vara? Eller är det så att DOT4 märkta bromsvätskor bara är syntetiska?
Skriv svar