mycket meckandes med en gammal vette?
mycket meckandes med en gammal vette?
som titeln antyder... kan man förvänta sig mycket meckandes med en vette, cirkus årsmodell 74? kanske rent av dumt att skaffa en utan eget garage? kommer isf ha den i ett gemensamt garage under sommaren där det finns mycket begränsade möjligheter till dylika utsvävningar och jag misstänker att det blir att lämna den på verkstad för minsta (nåja) skitgrej. 

Ca 500 tim under de två år jag ägt min, men det är ju en hobby......
Köper du en gammal Corvette så finns det alltid nåt som kan göras bättre, blankare eller snabbare.
Förutom tiden så kan det kosta massor med stålar, det finns egentligen ingen ände på hur mycket man kan kosta på en Corvette.
Om bilen är i gott skick så kan det funka utan eget garage, men det är dyrt att lämna bort bilen för varje "skitgrej" som måste fixas.
Finns det inget rejält garage du kan hyra i närheten?
Köper du en gammal Corvette så finns det alltid nåt som kan göras bättre, blankare eller snabbare.
Förutom tiden så kan det kosta massor med stålar, det finns egentligen ingen ände på hur mycket man kan kosta på en Corvette.
Om bilen är i gott skick så kan det funka utan eget garage, men det är dyrt att lämna bort bilen för varje "skitgrej" som måste fixas.
Finns det inget rejält garage du kan hyra i närheten?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
ET 12.57/188km/h
garage är under spaning...gbak skrev:Finns det inget rejält garage du kan hyra i närheten?
och jo, jag är mycket väl medveten om att det alltid finns något att förbättra, byta ut osv... det spelar nog ingen roll vilken (äldre) sportbil man har. tänkte mest pejla läget på just en vette då denna modell ligger mig varmt om hjärtat. jag har skummat igenom forumet, men det ger kanske en lite fel bild av läget. dom som inte har problem skriver heller inte inlägg

Så många inlägg som jag har gjort .... så mycket problem har nog inte alla här haft sammanlagt hehehedom som inte har problem skriver heller inte inlägg
Väldigt mycke saker kan du fixa utan garage. Och det du inte fixar utan brukar jag iaf få lämna bort till sådana med riktiga verktyg och lyftar m.m. Bara att köpa bilen.... så löser sig resten självt! Du bor säkert nära nån annan Corvettegalning som kan hjälpa dig

hehe, nej men känner man inte någon personligen som äger en som man kan fråga, blir det som sagt lite mastigt med att få se alla problem listade i en enda lång rad i ett forum som detta och man får lätt uppfattningen om att det i princip bara är att mecka som gäller.frisk skrev:Så många inlägg som jag har gjort .... så mycket problem har nog inte alla här haft sammanlagt hehehe
ja det var ungefär så jag hade hoppats att det skulle vara att äga den.frisk skrev:Väldigt mycke saker kan du fixa utan garage. Och det du inte fixar utan brukar jag iaf få lämna bort till sådana med riktiga verktyg och lyftar m.m. Bara att köpa bilen.... så löser sig resten självt! Du bor säkert nära nån annan Corvettegalning som kan hjälpa dig
jag har sett den här på blocket ett tag:
http://www.blocket.se/vi/7777195.htm?ca=11_s
någon som kollat på den och har något att säga?
http://www.blocket.se/vi/7777195.htm?ca=11_s
någon som kollat på den och har något att säga?
jonas.g: Är du från Sth?
Jag bor ju bara några hundra meter ifrån Fordonskonsulterna!
Har aldrig hört talas om dem tidigare....
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
ET 12.57/188km/h
norrlänning bosatt i sthlm.gbak skrev:jonas.g: Är du från Sth?

när jag ringde på bilen så påstod dom att dom sålde den åt en privatperson och att dom haft visning på bilen tidigare men att han som rår om den hade hämtat den och besiktat den och just nu ordnade saker som fått anmärkning. bla. något med bromsarna. han visste inte riktigt vad. men att den skulle komma tillbaka igen om en vecka eller så.
jag vet inte varför man väljer att sälja via en bilfirma istället för privat? kanske inte har tid att visa den osv?
Är oxå från norr.
Om du är intresserad av C3 modellen så kan du komma över nån kväll och få lite mer info, innan du springer iväg och köper första bästa Corvette.
Om du är intresserad av C3 modellen så kan du komma över nån kväll och få lite mer info, innan du springer iväg och köper första bästa Corvette.
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
ET 12.57/188km/h
Är väl det som är mest ointressant på en gammal sjönhet men jag håller med dig. Mätarn går ju bara till 9999mil sen börjar det ju om6835 mil... Sannolikt som att hitta en tysklandsimport som gått 12 000 mil på 10 år Möjligen 68350 miles men har man inte koll på sådant som säljare skulle jag leta ngn annanstans...

Jaa, törs du prova? Du kanske gillar detja det beror juh helt enkelt på hur man är lagd.

Annars är väl grundskicket avgörande. Köpa en som är iordning och njuta av körningen. Det är ju robusta grejer så det borde kunna bli många bekymmersfria mil bara man håller fingrarna i styr och inte skruvar isär allt bara för att det går

548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
det va just det......tyvärr är många amerikanska bilar fullständigt sönderskruvade. Hopkok av delar och egensinniga lösningar för att billigt lösa ett problem eller "blev enklare så".ornet skrev:Jaa, törs du prova? Du kanske gillar detja det beror juh helt enkelt på hur man är lagd.![]()
![]()
Annars är väl grundskicket avgörande. Köpa en som är iordning och njuta av körningen. Det är ju robusta grejer så det borde kunna bli många bekymmersfria mil bara man håller fingrarna i styr och inte skruvar isär allt bara för att det går
Men o andra sidan finns det bilar som är riktigt bra, och dessa bilar är det sällan tekniska problem med. Garantier finns förstås inte att problem uppstår.
Min egen uppfattning är att många bilar är skruvade utan baktanke, med andra ord inte en bult eller mutter dragen med moment......el med kopplingar som liknar fan....beggat och nya delar i en salig blandning, där man tycker nytt vore en självklarhet.
Förutom att det finns bilar som är riktiga rackel, som kommer att kräva likt en heltidstjänst i garaget så finns det bilar som är hur bra som helst och kräver i princip bara lite omsorg och normal service. Leta så finner du en.
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
nu är den där vetten till salu igen fast på börsengaraget, sänkt 10'000:-
http://www.fyndbors.se/viewannons.php?a ... rt_search=
någon som kanske t.o.m. tittat på den och har något att säga?
känner mig själv så jäkla okunnig...
http://www.fyndbors.se/viewannons.php?a ... rt_search=
någon som kanske t.o.m. tittat på den och har något att säga?
känner mig själv så jäkla okunnig...
jonas.g:
Har du varit och tittat på den ännu?
Det som kostar att renovera är generellt sett alla corvette specifika detaljer som t.ex inredning.
Generella problem brukar vara läckande bromsok (svampig bromsverkan), dålig parkeringsbroms, otäta gummilister runt rutor, rost vid takstolpar och i ramen framför bakhjulen, sprickor/sjunkningar i lacken eftersom det är glasfiberkaross.
Dålig passform mellan skärmar/dörrar/huv kan indikera på att bilen har varit krockad.
Det finns 100 miljoner cheva motorer, så motorn är ditt minsta problem vid ev köp.
Det finns massor med böcker som tar upp vad man skall syna innan köp, du kan få låna en av mig om du vill?
Har du varit och tittat på den ännu?
Det som kostar att renovera är generellt sett alla corvette specifika detaljer som t.ex inredning.
Generella problem brukar vara läckande bromsok (svampig bromsverkan), dålig parkeringsbroms, otäta gummilister runt rutor, rost vid takstolpar och i ramen framför bakhjulen, sprickor/sjunkningar i lacken eftersom det är glasfiberkaross.
Dålig passform mellan skärmar/dörrar/huv kan indikera på att bilen har varit krockad.
Det finns 100 miljoner cheva motorer, så motorn är ditt minsta problem vid ev köp.
Det finns massor med böcker som tar upp vad man skall syna innan köp, du kan få låna en av mig om du vill?
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
ET 12.57/188km/h
nej, inte hunnit såg annonsen nu i helgen och kände igen regnummret bara...
men som sagt det med motorn är jag inte så överdrivet rädd för. däremot kanske jag är lite sämre än en "vanlig" vette spekulant och se om det är något som inte är original/dåligt lagat osv. men något annat än en ren okulär besiktning lär dom ändå inte tillåta. kanske jag klarar mig med egna ögon ändå
får ta mig dit vid första bästa tillfälle helt enkelt.
tack för tipsen föresten!
men som sagt det med motorn är jag inte så överdrivet rädd för. däremot kanske jag är lite sämre än en "vanlig" vette spekulant och se om det är något som inte är original/dåligt lagat osv. men något annat än en ren okulär besiktning lär dom ändå inte tillåta. kanske jag klarar mig med egna ögon ändå

tack för tipsen föresten!
Jag råkade faktiskt vara förbi fyndbörsgaraget och kika på den där bilen i lördags.
Halvdan lack, massa småbubblor i den. Vanligt på gamla Vettar. Lite småmosad nos. Bara någon centimeter, men den yttersta decimetern verkar ha varit lagad tidigare. Snett lackstreck en decimeter in.
I övrigt verkar den vara i bruksskick. Skulle tro att det väl är där ungefär en sån ligger i dag prismässigt, med tanke på att Corvettepriserna skenat de senaste två, tre åren.
Halvdan lack, massa småbubblor i den. Vanligt på gamla Vettar. Lite småmosad nos. Bara någon centimeter, men den yttersta decimetern verkar ha varit lagad tidigare. Snett lackstreck en decimeter in.
I övrigt verkar den vara i bruksskick. Skulle tro att det väl är där ungefär en sån ligger i dag prismässigt, med tanke på att Corvettepriserna skenat de senaste två, tre åren.
okidoki, tog ledigt över lunchen idag och stack dit. gissa om jag blev snopen, dom har inte öppet på måndagar!Erik Beijnoff skrev:Jag råkade faktiskt vara förbi fyndbörsgaraget och kika på den där bilen i lördags.

nej man tycker det, men det ska man inte ge sig på. har en kompis som åkte hela vägen från norrland till http://www.motorborsgaraget.se/ och var i princip redan klar över att han skulle köpa av dem. bil i 250k klassen. men han fick icke provköra. och nej, han köpte heller inte bilen och ja, den står fortfarande kvar... huruvida han framstod som seriös eller om dom där hade en dålig dag vet jag inte. men är man 45+ och åker från norrland så...Erik Beijnoff skrev:F.ö. ska du se till att få åka ut och provköra Vetten om den står på Fyndbörsgaraget. Det fixar de. Man kan ju inte köpa enbart på okulärbesiktning.
Märkligt och extremt dålig kundvård i sådana fall.
Jag köpte på den tiden Hasse Z levde och drev det och var ute och provkörde med honom. Jag tror att det är hans fru som driver det nu, och jag har någon gång fått en ganska tvär och snäsig respons från henne. Så det är möjligt att de är lite gnälliga nuförtiden.
Men så ska det ju förstås inte vara. F.ö. har de en snygg 71:a stående där nu, men den vill de också ha 240K för...
Jag köpte på den tiden Hasse Z levde och drev det och var ute och provkörde med honom. Jag tror att det är hans fru som driver det nu, och jag har någon gång fått en ganska tvär och snäsig respons från henne. Så det är möjligt att de är lite gnälliga nuförtiden.
Men så ska det ju förstås inte vara. F.ö. har de en snygg 71:a stående där nu, men den vill de också ha 240K för...