Svårstartad (lagat och klart)

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Walle
Nykomling
Nykomling

Svårstartad (lagat och klart)

Inlägg av Walle »

Det började med att "Service engine soon" lampan lyste konstant och bilen var svårstartad.

Läste noga igenom " http://www.corvettebuyers.com/ecm.html " och fick felkoderna 34 och 36.

34 - Mass Air Flow Circuit (1985-1990)

36 - Mass Air Flow Burn Off Circuit

Letade lite efter dom två ev tre reläer som det tidigare pratats om här på forumet. Hittade 5! (6 om jag räknar med det som sitter fram vid kylaren). Två sitter till höger om kopplingscylindern på torpeden och ett till vänster om bromsservot. Och två till på innerskärmen.

Det är ju vanliga växlande reläer så jag mätte helt enkelt alla reläer både odragna och dragna.

I ett relä var det dålig kontakt när det var draget. (5-6 Kohm). Pillade isär och gnussade ren kontaktytorna med sprit och en trasbit på ett bladmått.

Det reläet var det vänstra av dom två som sitter bredvid kopplingscylinder på torpeden. (alltså under/innanför vakumklockan till farthållaren)

Monterade tillbaka rubbet och provstartade. Lika svårtstartad som vanlig vid första start men efter varmkörning (det regnade så i garaget.. :evil: ) så startar den nu som den borde. Har kört den riktigt varm och låtit den stått en stund och provat igen, felkoden dyker inte upp igen. Jag hoppas det förblir så när det slutat regna så jag får belasta den lite också!

Va roligt det är när det går att lösa problem själv! 8)
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Burn offrelät

Inlägg av Ingo »

Relän lägger av förr eller senare,så att ha något extra hemma skadar inte för det är ju billiga grejer.
Problemet var att hitta rätt relä utan elschema..
Burn offrelät är lite skumt för det bränner rent när tändningen stängs,så felkoden kommer nästa gång bilen startar,men när exempelvis strömmen varit bruten och bilen startar då blir det ingen felkod,och så kan den lyckas bränna rent ibland,så då kommer inte koden heller..
Walle
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Walle »

var hittar man reläer billigt? Var ner och köpte ett på proffs i Gävle och fick betala 295kr!?

Iaf så har inte felkoderna återkommit så det verkar ju fungera. Däremot så var den fortfarande lite svårtstartad tills jag hade gjort rent spjällhuset. Nu startar den verkligen lätt och fint.

Är det nå mer sånna enkla grejer man ska fixa? Så har man något att pilla med när det regnar :)
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Relän

Inlägg av Ingo »

vet faktiskt inte var min speedshop köpte relät,men misstänker Hansen.
Minns inte vad jag betalade heller sist jag köpte ett relä,men det var nog lite mindre. Men 300 är väl överkomligt.
Skriv svar