ZF Manuella, Nån som renoverar?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
LuddeNo1
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: fre maj 19, 2006 16:40

ZF Manuella, Nån som renoverar?

Inlägg av LuddeNo1 »

Nån som vet nån som renoverar ZF manuella lådorna från ZR-1?
En sync-ring som e dålig...
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
Ort: corvette@bolina.hsb.se

ZF

Inlägg av Skp »

Har inte hittat någon här i sverige men dock i staterna, en kille vid namn Bill Boudreau desvärre finns han utanför Phoenix arizona (lite långt dit).
En av ZF lådornas svagheter är just synkringarna och dom lägger han speciellt mycket tid på.

www.zfdoc.com


Skp
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

den här killen har renoverat ZF..

www.hallenborg.se
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
Ort: corvette@bolina.hsb.se

Inlägg av Skp »

Jake skrev:den här killen har renoverat ZF..

www.hallenborg.se
Vet du om den här Hallenborg preppar ZF också, är lite nyfiken och nu har han väl inte öppet förräns måndag.

Skp
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Han har ingen butik, vet bara att han har renoverat ZF.. Men å andra sidan är det ju itne särskilt svårt att renovera en manuell låda..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
Ort: corvette@bolina.hsb.se

ZF

Inlägg av Skp »

Det kanske det inte är men jag vill ha en preppad historia som pallar lite tryck, och den modifieringen kräver nog en del kunskaper.

Skp
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

En vanlig ZF6 låda är inte så klen standard utan klarar uppåt 600Hkr kontinuerligt.

Växellådsoljan är viktig och det påstås att GM:s egen är utbytt mot någon liknande som dock inte har samma egenskaper.
Jag skall byte olja i min och kommer att köpa Castrol som sälj av BMW.
Den är av typen 10w60 och finns i vissa BMW med ZF låda.

Mvh
Pelle
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Om jag inte minns fel så satt det en 5-växlad ZF i min Maserati 228
som jag sålde för några år sedan - bytte upp mig till Corvette :wink:

Faktum är att Corvetten är f...n så mycket pålitligare, Maseratin strulade hela tiden..... :(

Men prestanda var i samma klass när det gäller vrid och effekt...
ZF-lådorna funkade fint på toktrimmad Maserati.....
Många plockar ut uppåt 500hk ur maserati-maskinerna med tämligen enkla medel - har aldrig hört någon som haft problem med drivlinan...

Kolla med någon Maserati meck.....
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Ingo »

madcow skrev:Om jag inte minns fel så satt det en 5-växlad ZF i min Maserati 228
som jag sålde för några år sedan - bytte upp mig till Corvette :wink:

Faktum är att Corvetten är f...n så mycket pålitligare, Maseratin strulade hela tiden..... :(

Men prestanda var i samma klass när det gäller vrid och effekt...
ZF-lådorna funkade fint på toktrimmad Maserati.....
Många plockar ut uppåt 500hk ur maserati-maskinerna med tämligen enkla medel - har aldrig hört någon som haft problem med drivlinan...

Kolla med någon Maserati meck.....
Få se har den Maseratin Dash2, alltså samma som Pantera?.
I dom lådorna är det också lite problem med syncringar,som kan knäckas om man växlar vårdslöst.Dessutom är det inte mässing syncringar utan stål,vilket gör att båda enheterna nöts upp om exempelvis oljan är dålig.
I de lådorna rekommenderas klass GL4,tydligen någon tillsats i gl 5 som inte är ok.
Viskositeten är väl 80/90 ungefär.
10/60 är en motoroljeklassning vilket egentligen inte säger att den flyter lättare vid normal drifttemp.
BMW M1 hade samma typ av transväxellåda som exempelvis ,Ford GT40,pantera,maserati.
Corvettens kan ju vara uppbyggd på ett helt annat sätt,men eftersom ZF mest används i arbetsfordon är det nog samma ide bak de olika lådorna även om transväxellådorna inte verkar dela just andra prylar än oljepluggen med arbetsfordonens lådor.
Vet att tidigare var KG knutsson återförsäljare för ZF,men till Panteran måste man visst vända sig till USA för att få tag på delar.Vid renovering räknar man med en kostnad på ca 1000 dollar växeln på Dash 2 lådor,antagligen är väl vettelådorna mer massproducerade,och borde ha billigare delar.
LuddeNo1
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: fre maj 19, 2006 16:40

Inlägg av LuddeNo1 »

Är det nån som har erfarenhet av:

http://www.sunessons.com/
Skriv svar