När jag är ute och rullar med min -75:a så slår den så himla lätt i backen vid ett krön eller mindre gupp. När jag tittar på bladfjädern under bakvagnen så ligger den nästan exakt i våg med marken, borde denna inte vara lite böjd uppåt för att ta upp lite av guppande? Ligger problemet i själva fjädern eller kan det sitta i själv stötdämparna? Ganska dålig på det här ämnet så förklara gärna hur det hänger ihop
Någon som har gjort likande renovering av bakvagnen och vet vad det går loss på i materialkostnad?
Har haft samma problem.
Löstes med att jag bytte stötdämpare runt om. De var helt slut, totalslut!
Köpte vanliga orginaltyp standarddämpare så jag klarar mig till en större chassiuppdatering. Slår ialla fall inte igenom längre och blev stabilare.
Min fjäder är som du ser också i "våg"
A det är gött med humor. haft migrän hela dagen. så ni har gjort dagen uthärdlig.
Förresten Sandberg så var dina förgasare dyra men fan är det inte utan att det är bland det häftigaste att ha. Den som har flest vinner
Jag testar en bärs jag med nu
En annan överaskning, Min största grabb har bestämt sig för at köpa en C4. Bara sådär, lyckades övertala honnom att MC inte är lika kul
Har inte vart inne här på ett tag och ser att min tråd blivit väldigt populär
Så ni tror att det räcker med att byta dämparna och att fjädern kan leva vidare. Hur pass avancerat är de att byta dem för en hobby mekaniker och vad bör man byta till? Är det några fler delar som man bör ta samtidigt när jag ändå är där och rotar?
Hej Anders S.
Alla trådar kan bli väldigt populära här av någon konstig anledning.
Byta stötdämpare är nog bland det enklaste som kan göras näst efter byte av däck
Annars är det väl inget annat att byta förrän du skall börja uppgradera chassit. Fast det är väl bra och ta det lunt för att bestämma nivån.
Det var därför jag tog enklaste möjliga dämpare i nuläget.
Du har rätt Stefan
Bytet av stötdämpare i mitt fall var helt nödvändigt för att få körbarhet och vinna tid, men en åtminstone lätt båge behövs väl för fjäderns välbefinnande.
Jag får ta mig en titt på fjädern och håller tummarna att den har lite "böj" kvar. Ska försöka fixa fram nya dämpare inom de närmaste veckorna, återkommer med mer info och resultat.
Jag får mina nya daämpare från Tidblom i eftermiddag, blev ett par AC Delco. Provar att byta dem först och ser om jag får ett positivt resultat, om inte så hör jag av mig så kan vi ta en diskussion om fjädern.
Vad jag har lärt mig så skall inte fjädern vara särskild böjd, utan relativt plan när bilen står på plan mark.
Om du tycker den slår igenom för lätt kan du ju alltid höja den någon centimeter genom att sätta i längre bultar.
Woohaa! Nya dämparna är på och en fyrhjulsmätning är gjord, vilken skillnad! Går som ett strykjärn på vägen igen
En uppsättning nya däck på det här så kan man leka på riktigt!