olje byte?

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
raud_
Rookie
Rookie

olje byte?

Inlägg av raud_ »

tja

jag ska nu inom 2 veckor hämta en corvette c4 -93 som har gått 6000-7000 mil och har stått i ca 9 år, inte pga att nått har varit fel utan av andra skäl. Den startades för tre år sen och gick då fint. Men nu så undrar jag om det e viktigt att jag byter olja på den innan jag kör hem den ca (20 mil) eller e det okej att jag byter den senare när jag kommit hem ? Finns det även nått annat jag ska tänka på innan jag kör iväg med den (förutom gammal bensin)?

mvh kristian
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Ja du.. oljan föråldras och bryts ner av sotet som finns i motorn.. Risken är stor att oljan du har i bilen bara smörjer något bättre än hallonkräm. Jag skulle ha hissat upp bilen tappat ur oljan och pytsat i ny olja innan jag startade upp den.. Egentligen så bör du byta oljan i automaten också.. kolla färgen den skall vara klarröd är den det mista brun bör den också bytas, men det e inte riktigt lika akut.

Det är ju en sån ruskig baggis att byta olja så jag ser inte rikitgt anledningen till att vara dumsnål och skippa det.. när du kommer hem så byt ALLA vätskor i bilen, olja i diff, aut, kylvatten osv..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jo kolla stiften också.... dom slits kanske inte av stillestånd men dom kan ju va rätt risiga... Fyll på stiften menar jag. Funkar bromsarna? En här fick köra över 20mil utan bromsar hehehe
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Olja

Inlägg av Ingo »

Jake överdriver lite grann :lol: ,men du ser rätt bra på oljan om den är slut eller om den verkar fräsch.
Innan man släpper oljan bör bilen varmköras rejält så är inte oljan "vass" kan du nog med gott samvete köra hem bilen.
Värre är att motorn och transmissionen stått stilla så risken är att tätningar torkat så att det börjar läcka här och var,men gör en fullständig service av bilen när du kommer hem.
Finns speciella oljetillsatser att fylla på i servo och transmissoner som mjukar upp tätningar. bromsar bör du kolla att de fungerar som skrivits tidigare,och byt bromsvätska i samband med service
raud_
Rookie
Rookie

Inlägg av raud_ »

det e automatlåda på den så den oljan behöver jag inte byta då iallafall, tur de :D
raud_
Rookie
Rookie

Inlägg av raud_ »

men föresten vad menar du med om oljan är vass Ingo?
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Bilmeck tricks

Inlägg av Ingo »

Du tar oljan på stickan och drar över handen,sedan känner du på oljan med andra handen.Är oljan "slut" känns den liksom vass.
Faktum är att det förekommer sällan på bensinbilar om dom inte späder rejält. Dieslar däremot förstör oljan på ett helt annat sätt.
En bensinbil som gått kortkörning hela vintern kan ha olja som Känns"vass",kör du en långkörning på 10-15 mil så kommer bensinrester och vatten att avdunsta,oljenivån sjunker radikalt(oj vad mycket olja bilen tagit :wink: ),sedan när du kommer hem fyller du upp med fräsch olja, och vips håller oljan snäppet sämre kvalitet än ny.
Vad du kan göra om du tycker det är bökigt byta olja på plats är att byta filter,och då blir det automatiskt att fylla på en liter fräsch olja.
men bilen kanske var nyservad när den ställdes bort?. Jakes scenario håller bara om bilen gått drygt 1000 mil efter service,och sedan ställts bort,vilket nästan aldrig sker med svenska corvetter.
men har hört om bilar som gått 6000 mil och haft svarta filter(leverans oljefiltret)
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

raud_ skrev:det e automatlåda på den så den oljan behöver jag inte byta då iallafall, tur de :D
Men gör det vid servicen :wink:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
raud_
Rookie
Rookie

Inlägg av raud_ »

skrev fel, menade att det va manuell låda på den, hehehe :lol:. Men det lär ju bli att byta olja och filter på plats om det finns tid för det då och om det är nödvändigt. Vilken olja och filter(specifikt märker?) ska jag ha till den?
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

olja o filter

Inlägg av Ingo »

raud_ skrev:skrev fel, menade att det va manuell låda på den, hehehe :lol:. Men det lär ju bli att byta olja och filter på plats om det finns tid för det då och om det är nödvändigt. Vilken olja och filter(specifikt märker?) ska jag ha till den?
Inga märkvärdigheter,det står vilken oljekvalitet det ska vara i instruktionsboken.
Oljefilter är bara att handla på mekonomen el dyl,exempelvis purolator.
Undvik biltema :lol: ,men oljan kan du köpa där.
Men eljest är väl Granngården (lantmännen ett bra ställe att köpa olja på.
raud_
Rookie
Rookie

Inlägg av raud_ »

nej det blir verkligen inget biltemafilter har hört att de är skit kass. Men du tycker altså att oljan kan duga, jag trodde att även den va skit? :o
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Olja

Inlägg av Ingo »

Det är mycket om olja :lol:
Finns flera trådar i ämnet.
Men Biltema oljan håller den klassning som står på förpackningen,och är kanske inte bättre än klassningen.
Vissa biljornalister påstår att märkesoljor håller högre kvalitet än klassningen,men det säger dom oftast för att inte stöta sig med de stora elefanterna.
ofta är det samma olja i de flashiiga förpackningarna som i lågprisoljorna.
Läs instruktinsboken och köp olja efter klassningen där ,varken bättre eller sämre(sämre är faktiskt svårt att fåt tag på eftersom oljekvaliten hela tiden förbättras,och bilarna är gamla..
Mellanskillnaden till den dyra oljan kan du lägga på tätare oljebyten eller bensin.
raud_
Rookie
Rookie

Inlägg av raud_ »

okej Ingo det låter bra det där, tack för hjälpen :D
Skriv svar