Effektförbättring elfläktar?
Effektförbättring elfläktar?
Originalfläkten på en small block är ju ganska rejält tilltagen och det verkar i alla fall för mig som att den där luftsnurran stjäl onödigt mycket kräm från motorn.
Jag har sett rätt många som har konverterat till elfläktar och det ser ju rätt bra ut så jag undrar hur pass mycket effekt det kan finns att tjäna där?
Jag har sett rätt många som har konverterat till elfläktar och det ser ju rätt bra ut så jag undrar hur pass mycket effekt det kan finns att tjäna där?
-
- Nykomling
- Inlägg: 23
- Blev medlem: ons jun 15, 2005 23:22
- Kontakt:
jag blev tvungen att köpa en elfläkt (blev en spal 16") min orginal fläktkåpa var så ful och trasig att jag kapade bort nedre delen i vintras, trodde inte det skulle göra så stor skillnad på luftflödet men ack så jag bedrog mig!!
Mitt ingrepp resulterade i att bilen kokade efter ca 5 mil. Nu verkar det funka bra med elfläkten i alla fall
Min orginalfläkt sitter fortfarande kvar...är också intresserad av att veta hur många hästar den tar och om jag vågar ta bort den.


Peter: ser bra ut det där.
Tjänar man verkligen nån effekt alls....det brukar ju inte finnas
gratisluncher. Generatorn lär väl sno tillbaka godiset.
Man kan dock kolla om den där kopplingen(har glömt namnet) på fläkten
funkar annars snurrar den för fullt hela tiden och då lär
det dra effekt.
Tjänar man verkligen nån effekt alls....det brukar ju inte finnas
gratisluncher. Generatorn lär väl sno tillbaka godiset.
Man kan dock kolla om den där kopplingen(har glömt namnet) på fläkten
funkar annars snurrar den för fullt hela tiden och då lär
det dra effekt.
Mellan två bilar!
Viskoskoppling heter den delen som länkar fläkten till den roterande axeln.
Nej, det är sant att om utväxlingen mellan fläktens kyleffekt och energin som går åt till det vore idealisk så skulle det inte gå att vinna på att byta till någon annan kylform (termodynamikens första huvudsats tror jag! :D).
1. MEN om fläkten exempelvis är överdimensionerad eller ineffektiv så kommer man att vinna hästar på att konvertera till ett effektivare system.
2. Om som sagt var kopplingen inte fungerar utan fläkten snurrar hela tiden så kommer den konstant att ligga och stjäla hästar. Det gör den i alla fall på min, sen om den snurrar långsammare än motorn, det är möjligt. Men den snurrar.
3. OM elfläktar är lättare, vilket de troligtvis är, så går mindre energi åt till att snurra fläkten.
4. På något vis får jag för mig att en fläkt som sitter kopplad direkt till motoraxeln, eller via länk till den, kommer att påverka mer än om generatorn får jobbare lite hårdare. Det finns ju en gräns för hur mycket motstånd generatorn kan göra och troligtvis är det effektivare att konvertera till ström som driver elfläktar än att ha en propeller påkopplad på motorn som konstant hindrar den. Det blir rätt mycket lufmotstånd vid en 5000 varv... Problemet med en sån direktlänk är ju också att motståndet öker vid ett högre varvtal medan med elfläktar så har du en konstant energiåtgång för att driva dem. Detta skall väl i och för sig viskoskopplingne hindra.
Tiläggas kanske skall att alla punkter ovan är enbart spekulationer utan praktisk erfarenhet.
Nej, det är sant att om utväxlingen mellan fläktens kyleffekt och energin som går åt till det vore idealisk så skulle det inte gå att vinna på att byta till någon annan kylform (termodynamikens första huvudsats tror jag! :D).
1. MEN om fläkten exempelvis är överdimensionerad eller ineffektiv så kommer man att vinna hästar på att konvertera till ett effektivare system.
2. Om som sagt var kopplingen inte fungerar utan fläkten snurrar hela tiden så kommer den konstant att ligga och stjäla hästar. Det gör den i alla fall på min, sen om den snurrar långsammare än motorn, det är möjligt. Men den snurrar.
3. OM elfläktar är lättare, vilket de troligtvis är, så går mindre energi åt till att snurra fläkten.
4. På något vis får jag för mig att en fläkt som sitter kopplad direkt till motoraxeln, eller via länk till den, kommer att påverka mer än om generatorn får jobbare lite hårdare. Det finns ju en gräns för hur mycket motstånd generatorn kan göra och troligtvis är det effektivare att konvertera till ström som driver elfläktar än att ha en propeller påkopplad på motorn som konstant hindrar den. Det blir rätt mycket lufmotstånd vid en 5000 varv... Problemet med en sån direktlänk är ju också att motståndet öker vid ett högre varvtal medan med elfläktar så har du en konstant energiåtgång för att driva dem. Detta skall väl i och för sig viskoskopplingne hindra.
Tiläggas kanske skall att alla punkter ovan är enbart spekulationer utan praktisk erfarenhet.
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Du får sätt en brytare under gaspedalen så att fläkten inte går vid full spätta! 

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Min fläkt snurrar hela tiden och vid högre varv så kan man höra ljudet av fläkten när man kör.Erik Beijnoff skrev:Viskoskoppling heter den delen som länkar fläkten till den roterande axeln.
2. Om som sagt var kopplingen inte fungerar utan fläkten snurrar hela tiden så kommer den konstant att ligga och stjäla hästar. Det gör den i alla fall på min, sen om den snurrar långsammare än motorn, det är möjligt. Men den snurrar.
.
Nån som har lite info om hur denna koppling fungerar vad som brukar vara fel med den och vad man kan göra åt den om man nu vill ha den kvar och inte byta till elfläkt.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Sandberg, kolla om du kan snurra på fläktvingarna när motorn är avslagen. Om viskokopplingen är OK så ska du kunna dra runt dessa ganska lätt om motorn är kall.
Ju varmare motor ju mer ska viskokopplingen greppa in för att öka kylningen och tvärtom om motorn är kall.
Kolla detta innan du köper en ny viskokoppling för det skulle ju kunna vara så att motorn går såpass varm vid landsvägskörning att kopplingen greppar in för att maximera kyleffekten till kylaren/motorn.
Jag har dubbla elfläktar på min och jag hade lite problem med stigande temp vid landsvägskörning men inga som helst probs med krypkörning i stan. Detta berodde på att jag inte hade den lilla spoilern fram under kylaren monterad och när jag satte denna på plats så försvann alla tendenser till ökande temp vid landsvägskörning plus att kupén blev mycket svalare.
Lycka till !
//Hagge
Ju varmare motor ju mer ska viskokopplingen greppa in för att öka kylningen och tvärtom om motorn är kall.
Kolla detta innan du köper en ny viskokoppling för det skulle ju kunna vara så att motorn går såpass varm vid landsvägskörning att kopplingen greppar in för att maximera kyleffekten till kylaren/motorn.
Jag har dubbla elfläktar på min och jag hade lite problem med stigande temp vid landsvägskörning men inga som helst probs med krypkörning i stan. Detta berodde på att jag inte hade den lilla spoilern fram under kylaren monterad och när jag satte denna på plats så försvann alla tendenser till ökande temp vid landsvägskörning plus att kupén blev mycket svalare.
Lycka till !
//Hagge
Tack Hagge,
Jag ska kolla detta, men jag har snarare problem att motorn går för kall, när jag körde tidigt i våras så var jag tvungen sätta en stor pappbit framför kylaren för att överhuvudtaget få upp tempen och det sitter termostat i det har jag kollat, dock ej vad den ska reglera på för temperatur.
Jag ska kolla detta, men jag har snarare problem att motorn går för kall, när jag körde tidigt i våras så var jag tvungen sätta en stor pappbit framför kylaren för att överhuvudtaget få upp tempen och det sitter termostat i det har jag kollat, dock ej vad den ska reglera på för temperatur.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.