handbromspoblem !!
-
- Nykomling
handbromspoblem !!
Även jag fick nedslag på handbromsen på besiktning idag ! - under 50% av vad han ansåg det skulle vara ... var OK för 2 år sedan.
Förstår jag handbromssystemt rätt om det sitter som en trumbroms innanför skivan - ? som Janban24 visar på bild 13.okt 2004 under rubrik handbroms ??
Min plan nu är att göra lös bakre wiren och se att den går lätt genom höljet - på båda sidor, innan jag ger mig på själva handbromsmekanismen.
Många verkar ha problem med sin handbromsar.
Någon som har lite goda råd ???
Bo Ytterström
72.a
Förstår jag handbromssystemt rätt om det sitter som en trumbroms innanför skivan - ? som Janban24 visar på bild 13.okt 2004 under rubrik handbroms ??
Min plan nu är att göra lös bakre wiren och se att den går lätt genom höljet - på båda sidor, innan jag ger mig på själva handbromsmekanismen.
Många verkar ha problem med sin handbromsar.
Någon som har lite goda råd ???
Bo Ytterström
72.a
Även jag fick nedslag på handbromsen (igår), 4 poäng!
Hade justerat trumbromsarna i skivan men det räckte visst inte. Ska testa att bara spänna vajern vid fördelningen under bilen. Hoppas det kommer räcka. Har för mig att nån skrev nånstans att man skulle hamra lite på skivan medans man justerar trumbromsarna.
Hade justerat trumbromsarna i skivan men det räckte visst inte. Ska testa att bara spänna vajern vid fördelningen under bilen. Hoppas det kommer räcka. Har för mig att nån skrev nånstans att man skulle hamra lite på skivan medans man justerar trumbromsarna.
-
- Corvetteexpert
Beiktigade idag! Gissa vad
Ombesiktning endast på handbromsen
Noll verkan.
De funderade lite över scoopet också, samt oljeläckage och när CO steg okontrollerat drog han ur sladden då han tyckte det räckte nu och skrev 4,3. Schyssta killar.
Men nu har vi ju aktuella tips om hur justera handbromsen, så det passar ju bra.
Man behöver inte känna sig ensam tydligen

Ombesiktning endast på handbromsen

De funderade lite över scoopet också, samt oljeläckage och när CO steg okontrollerat drog han ur sladden då han tyckte det räckte nu och skrev 4,3. Schyssta killar.
Men nu har vi ju aktuella tips om hur justera handbromsen, så det passar ju bra.
Man behöver inte känna sig ensam tydligen

548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
-
- Nykomling
Kul (eller tråkigt !! ?? ) att fler har samma problem.
Teori 1 - wiren går inte löst=lätt i hölje
Teori 2 - haveri i själva handbromsmekaniken
Just nu jobbar jag efter teori 1 - har lös wire hö sida och tar lös wire vä sida imorgon - mycket olja etc - och hoppas att wiren löper lätt i hölje. Wirekonstruktionen är ju inte den bästa.
Är detta fel teori - ja, då vet jag ju det och vet även en hel del hur delarna utanför handbromsmekaniken sitter .... - positivt tänkande !
Hittade på www.corvettemagazine.com 24 sidor med bilder och text hur att renovera handbroms på c3 .... - jag är just nu förberedd .
Återkommer imorgon'
Bo Ytterström
72a - 355 cui
Teori 1 - wiren går inte löst=lätt i hölje
Teori 2 - haveri i själva handbromsmekaniken
Just nu jobbar jag efter teori 1 - har lös wire hö sida och tar lös wire vä sida imorgon - mycket olja etc - och hoppas att wiren löper lätt i hölje. Wirekonstruktionen är ju inte den bästa.
Är detta fel teori - ja, då vet jag ju det och vet även en hel del hur delarna utanför handbromsmekaniken sitter .... - positivt tänkande !
Hittade på www.corvettemagazine.com 24 sidor med bilder och text hur att renovera handbroms på c3 .... - jag är just nu förberedd .
Återkommer imorgon'
Bo Ytterström
72a - 355 cui
Handbromsproblem
Ett tips,lossa båda wirerna ute vid handbromsbackarna o släpp gärna på justeringen under bilen nu får du stor rörlighet på wiren och kan börja smörja upp den, följ sedan Dav 7812 förslag börja justera vid trummorna först o sedan mitt under bilen.Detta funkade för mig o dom på besiktningen var nöjda. Glöm inte att smörja upp handbromsmekanismen ute vid backarna.
-
- Nykomling
lördag em -
jobbade vidare idag - tog bort skivan, när jag för hand förde fram bromsarmen/hävarmen (dvs den som wiren sitter i) så rörde sig bara en av backarna .... dvs inte wireproblem, - har nu tagit bort allt på hö sida och står i valet om att sätta tillbaka det gamla, rengjort och uppsmort eller att beställa ett nytt set med allt.... ? - bestämmer mig nog imorgon när vänster sida förhoppningsvis är uppkollad.
Det verkar ju inte helt lätt och snabbt att sätta tillbaka backarna...
Bo Ytterström
72.a
jobbade vidare idag - tog bort skivan, när jag för hand förde fram bromsarmen/hävarmen (dvs den som wiren sitter i) så rörde sig bara en av backarna .... dvs inte wireproblem, - har nu tagit bort allt på hö sida och står i valet om att sätta tillbaka det gamla, rengjort och uppsmort eller att beställa ett nytt set med allt.... ? - bestämmer mig nog imorgon när vänster sida förhoppningsvis är uppkollad.
Det verkar ju inte helt lätt och snabbt att sätta tillbaka backarna...
Bo Ytterström
72.a
-
- Nykomling
Har nu rivit vänster sida - troligen samma fel, dvs igengeggat, men huvudanledningen är nog att wire inte löpit lätt i höljet, kanske i kombination med igengeggat etc etc.- Nu är allt isär, wire inoljat, det droppar genom hela höljet - smörja och göra rent. Min plan nu är att sätta ihop och testa = besikta igen......
Bo Ytterström
72.a
Bo Ytterström
72.a
Lycka till på besiktningen!
Min broms tar också uselt, och jag kommer också att bli tvungen att riva ner allt inför min nästa besiktning.
Backarna är utspännda så att de touchar trummans insida.
Mina wire löper väldigt fint och jag har ingen gucka någonstans, men bromsen tar ändå väldigt dåligt.
Min broms tar också uselt, och jag kommer också att bli tvungen att riva ner allt inför min nästa besiktning.
Backarna är utspännda så att de touchar trummans insida.
Mina wire löper väldigt fint och jag har ingen gucka någonstans, men bromsen tar ändå väldigt dåligt.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
- Nykomling
Lördag em 17.6 - har börjat sätta ihop, men konstruktion får knappast något Nobelpris !! - 2 tim misslyckande att få dit sprinten och låsfjädern på hö sida = den första..... Den ena sprinten och låsfjädern (den i riktning bak) gick dig ganksa bra - men den framåt vill inte. Måst lösa med hemmagjort verktyg för att hålla sprinten i stadigt läge.
Kämpar vidare imorgon - den ska igång till midsommar....
Hur går det för er andra ?
Bo Ytterström
Kämpar vidare imorgon - den ska igång till midsommar....
Hur går det för er andra ?
Bo Ytterström
-
- Nykomling
Ornet med fler med handbromsproblem -
fortsatte ihopmotnering idag - och det är def inget Nobelpris för konstruktionen !! - Visst hade det gått lättare och fortare med en lyft än att ligga på garagegolvet - men det är en utmaning med styrpinnarna och fjäderlåsningarna. Jag gjorde ett specverktyg för att hålla den storpinne som är lös - då gick det betydligt bättre. Men - Det tog säkert 2 tim idag oxså - men nu sitter de på plats, det är injusterat. På tisdag sätts bromsoken dit och provkörning - därefter besiktningsförsök. Nu känner jag mig ganska säker på att det fungerar - kanske blir bromsverkan för liten, men det fungerar och i så fall får jag väl justera och besikta igen....
Återkommer
Bo Ytterström
72.a
fortsatte ihopmotnering idag - och det är def inget Nobelpris för konstruktionen !! - Visst hade det gått lättare och fortare med en lyft än att ligga på garagegolvet - men det är en utmaning med styrpinnarna och fjäderlåsningarna. Jag gjorde ett specverktyg för att hålla den storpinne som är lös - då gick det betydligt bättre. Men - Det tog säkert 2 tim idag oxså - men nu sitter de på plats, det är injusterat. På tisdag sätts bromsoken dit och provkörning - därefter besiktningsförsök. Nu känner jag mig ganska säker på att det fungerar - kanske blir bromsverkan för liten, men det fungerar och i så fall får jag väl justera och besikta igen....
Återkommer
Bo Ytterström
72.a
-
- Nykomling
Det tog betydligt längre tid än jag trodde att ta isär, göra rent, smörja wire plus delarna - sätta ihop och provköra. Artikeln jag hittade talade om 3-5 timmar - jag talar snarare om 20 timmar - men nästa gång då tar det nog bara 5 timmar !! Midsommaraftons morgon kl 0620 gick jag ut i garaget och satte dit de sista bultarna och sedan var det provköra - men inte tog handbromsen - bilen rullade så fint på både golvet och asfalten. Söndag 25.6 fm togs bilen upp på en lyft - justerade wiren - och vips, det fungerade - släppte lite och ansåg det bra som ett prov i alla fall. Var på besiktningen idag kl 0740 - och ca 0830 åkte jag därifrån med ett godkänt protokoll !!!
Bo Ytterström

Bo Ytterström
Problemen med handbromsen på C2 och C3 är kända. Ett vanligt fel är att hävarmsmekanismen slits och halkar ur sitt läge, varefter handbromsverkan försvinner helt. Jag har själv fått byta dessa 2 gånger.
Ett reparationskit från Eckler's löser de flesta problem. Finns även hos Corvette Sweden. http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1082.
Lycka till!
Ett reparationskit från Eckler's löser de flesta problem. Finns även hos Corvette Sweden. http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1082.
Lycka till!
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Tog hem en 72:a under vinter som regbesiktades i Göteborg innan jag hämtade den. Fick då underkännt på handbromsen som saknade verkan samt vindrutespolare ur funktion. Justerade trummorna samt vajern under veckan. Problemet på höger sida var att de stora justeringshålen var stängda. Skivor, ok och belägg verkar helt nya så den yttersta del är nog felmonterad. Kunde dock justera lite genom det lilla hålet som jag trodde blev bra.
Men var på besiktning i morse och ingen handbromsverkan höger sida dock var vänster ok.
Har nog förbrukat min tur denna sommar när besiktningsmannen sa att den var godkänd om jag inte skvallrar!!
Nu återstår bara att köpa en ny torkar motor med spolare för när jag kör den kommer en rökpelare slingrandes, men den fungerade bra nog för besiktningen.
Men var på besiktning i morse och ingen handbromsverkan höger sida dock var vänster ok.
Har nog förbrukat min tur denna sommar när besiktningsmannen sa att den var godkänd om jag inte skvallrar!!
Nu återstår bara att köpa en ny torkar motor med spolare för när jag kör den kommer en rökpelare slingrandes, men den fungerade bra nog för besiktningen.
Sådär, blev lite försenad med ombesiktningen eftersom jag råkade ha ihjäl bambi på väg hem från jobbet (tur att man har en 68-72 med dräparkofångare).
Besiktningen gick kanon, spände handbromsvajern under bilen och skruvade på tomgångsblandningen. Fick ner CO från 6.5 till 0.2 genom att skruva in tomgångsblandarskruven 0.75 varv.
Besiktningen gick kanon, spände handbromsvajern under bilen och skruvade på tomgångsblandningen. Fick ner CO från 6.5 till 0.2 genom att skruva in tomgångsblandarskruven 0.75 varv.