Byte av servopump

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Anders S.
Rookie
Rookie

Byte av servopump

Inlägg av Anders S. »

Efter att renoverat näst intill hela styrningen förutom servopumpen, bestämde den sig för att gå sönder och läcka olja tidigare i veckan. Har fixat ett nytt innanmäte till pumpen och hade planer på att göra bytet i morgon med förhoppningen att ha en fungerande bil till midsommar. 8)

-Någon som har gjort ett såndant här byte, hur pass avancerat är det?
-Klarar man att ta den ovanifrån eller behöver jag tillgång underifrån också?
-Det var någon som sa till mig att man måste ha ett specialverktyg för att få loss remskivan från pumpen, någon som vet nåt annat bra sätt att få loss den på?

/Anders
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag har tagit loss pumpen men ej bytt innanmätet, bara den stora o-ringen eftersom jag fick ett läckage där.

Det är "bara" att lossa servo pumpen, det är kanske enklare att komma åt skruvarna från undersidan.

För att lossa remskivan så måste du först lossa centrum muttern.
Jag satte fast pumpen i ett skruvstycke och låste fast remskivan.
Sedan var det bara att lossa muttern.

Remskivan var bara att lyfta bort, satt inte alls fast.
Vill minnas att den satt fast med en kil.
Om den sitter hårt borde en std avdragare funka.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
69
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av 69 »

Jag renoverade min för två år sen. Har för mig att det va jättelätt. Enda problemet jag hade va att få loss rätt bultar som höll fast "plåtburken" runt om (slutade med att den blev lite bucklig, våld löser visst inte alla problem).

Ett stort frågetecken va dock det lilla filtret som satt i. Ingen annan hade hört talas om nåt sånt å jag kunde inte hitta nåt att köpa. Så jag struntade i att stoppa i nåt, får hoppas att ingen stoppar i spik i mitt servo :)
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej Anders S.
Jag lossade min remskiva med hjälp av min tryckluftsdrivna muttermaskin, då behövde jag inte hålla remskivan speciellt hårt (handkraft) körde även med samma metod när jag återmonterade remskivan.

Bästa Corvettehälsningar

Svemp@
Anders S.
Rookie
Rookie

Inlägg av Anders S. »

Jag tror inte att det ska bli några problem med er vägledning. Det som just nu känns mest knepigt blir nog att gå ut själva pumpen ur sin lilla håla, för den sitter ju lite halvdumt till. Hoppar på jobbet i morgobitti så jag återkommer med rapport under dagen.
Anders S.
Rookie
Rookie

Inlägg av Anders S. »

Puh! Då var nya pumpen på plats, tog sin lilla tid det där.... Att få loss den var ju ett kapitel för sig då en del av bultarna var dragna så in åt helsike. Väl när jag fick ut pumpen vidsade det sig inte så lätt att få bort remskivan och att det tydligen finns två olika infästningar. En med bult och en som bara trycks på. Självklart matchade inte den nya pumpen med den gamla skivan så det blev rally till Håkan på Corvette Sweden som benade ut det hela åt mig och hjälpte till med överflytten av huset. Tack för Håkan! 8)

Nu känns bilen mycket mer lättstyrd och inte så ryckig samt framförallt verkar det inte läcka någon olja :D Får väl se om det ser lika bra ut i morgon...håller tummarna!
Skriv svar