Kvalité C6?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
AndersC6
Nykomling
Nykomling

Kvalité C6?

Inlägg av AndersC6 »

Som tidigare bmw fan kan jag inte låta bli att förvånas över en del kvalitetsmissar på min C6. Jag vet att ni säger: Köp en BMW med 400 hästar och se vad den kostar! Men att den utvändiga fönserlisten hänger med fönstret 5 mm när man hissar upp är inte så snyggt
och att karosspassningen/springor mellan skärmar och dörrar är lite för stor enligt min mening. Har ni andra några synpunkter eller är jag bara petig ?
AndersC6
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Du har köpt en bil "built the American way"! Amerikansk kvalité är inte riktigt vad vi nordbor är vana vid. Mycket krut för pengarna brukar man också säga. Så precis som du själv var inne på vill du ha mer perfekt passform på grejerna så får det väl bli en Lexus, Bmw eller liknande - men hur roligt är det?

Men visst jag håller med dig det kunde varit bättre!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av COOLMACHINE »

Jag håller med, kvaliten borde vara bättre. Jag retar mig mest på att naven och bromsskivorna blir alldeles rödrostiga så fort det kommer lite vatten på. Bromsskivorna borde vara pleterade på en sådan bil, men GM sparar väll en slant på att inte göra det. DÅLIGT GM :evil:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Janne Strandberg
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Janne Strandberg »

Jag tycker faktiskt att kvalitén på inredningen faktiskt har blivit bättre :) , ja mycket bättre jämfört med C5. Ta ratten som ett exempel, nu har den fått en snygg logga i metall. MAn behöver inte "dekaltrimma" den. Och i övrigt tycker jag att hela inredningen ger ett "fastare och solidare intryck" än förr.

Sen håller jag till 110% med om att bromssivorna ser för d...a ut :cry: . När man har levererat bilen med så fina fälgar, där det är full insyn, så skall inte bromsarna se ut som de håller på att rosta sönder. Skrämmande, dessa rostiga skivor passar på en vinterbil med plåtfälgar.
Kan förklaringen vara den att många corvetter står lagrade ute innan de säljs och hinner få gravrost på bromsarna?

Annars är väl det tyvärr som Lars säger, att man har en annan bilbyggarkultur på andra sidan pölen, vilket gör att vi inte kan mäta oss med europeiska premiummärken, vad gäller passform, rostiga bromsskivor, lackkvalité.

Men å andra sidan man får enormt mycket för pengarna jämfört vad handlarna vill ha för sina europeiska premiummärken. Ta bara prestanda :twisted: , väghållning :lol: , körglädje :lol: , tillförlitlighet :wink: , relativt låga ägande- och servicekostnader :D mm.

Så det är väl bara att lätta på lädret, som man säger och lämna in bromsskivorna för någon form av ytbehandling så de blir representabla igen.

Men jag vill påpeka att föutom några "småsaker" som nämnts i tråden är jag MYCKET nöjd med C6:an och tror väl att ni är det också.

Glad corvettemidsommar önskar Janne
AndersC6
Nykomling
Nykomling

Inlägg av AndersC6 »

Så länge det är småsaker kan man ju överleva. Nu väntar 600 mil på kontineten så vi få se om "den pallar trycket".
AndersC6
Skriv svar