Stönig vid start.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Lundgren
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: fre apr 21, 2006 21:24
Ort: Vänersborg

Stönig vid start.

Inlägg av Lundgren »

När bilen är kall och gärna stått några dagar så hinner du knappt vri på nyckeln förrrän den går igång. Men ju varmare den blir desto mer svårstartad blir den. En varm dag när man är ute och åker i tex stan o den kommer upp i en 100 grader och fläkten går o man stänger av den startar den inte alls, det händer ingenting när man vrir på nyckeln. Väntar man 15-20 minuter då den har svalnat lite så startar den efter ett antal varv på startmotorn. Vad kan det vara som orsakar detta problem?

Mvh Lundgren C4-90.
zphinx
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 157
Blev medlem: sön jun 26, 2005 22:51
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av zphinx »

Vad menar du med att det inte händer något när du vrider på nyckeln? Går inte startmotorn runt ens?

Har du kollat om du har några felkoder? Hur länge måste du vänta innan den startar igen?
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

kallstart

Inlägg av Ingo »

När det är kallt går kallstartfunktionen in,men den luras när det är varmt ute,så man får köra ett tag till innan den tänder.
Men ibland hjälper det att trycka lite försiktigt på gasen ,för att underlätta start.Men pumpar man det minsta blir det sursmällar och annat kul.
Problemet var rätt vanligt i början när bilaran fick insprutning,och folk körde motorvärmare på vintern.Hade man kört värmaren för länge blev bilen mer svårtstartad än utan motorvärmare.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

ett litet tips, dra startmotorn nåt varv och dutta på gasen. vänta sedan 10s (så att de extra soppan hinner förångas, det blir ju en PÖL i insuget).. Sedan bör den hoppa igång..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Lundgren
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: fre apr 21, 2006 21:24
Ort: Vänersborg

Inlägg av Lundgren »

När den är riktigt varm och man stänger av den och ska starta den igen så går inte startmotorn överhuvudtaget, helt dött. Väntar 15-20 min så fungerar startmotorn och den går en jäkla massa varv innan bilen startar. Det är inga felkoder. Kan det vara så att det sitter ett relä på startmotorn som klibbar kanske vid hög temperatur? Har inte en aning.

Mvh Lundgren C4-90.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

iblad kan startmotorn bli överhettad om den ligger för nära avgassröret.. händer lätt om man har hedders... Knäck till en liten skyddsplåt så skall problemen vara borta..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Jake skrev:iblad kan startmotorn bli överhettad om den ligger för nära avgassröret.. händer lätt om man har hedders... Knäck till en liten skyddsplåt så skall problemen vara borta..
Finns att köpa på www.HansenRacing.se annars... skyddsplåten alltså :wink:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Lundgren
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: fre apr 21, 2006 21:24
Ort: Vänersborg

Inlägg av Lundgren »

Jajemen det ska jag prova.
Tackar så mycket för tipsen!
Mvh Lundgren C4-90.
Skriv svar