Jag har ett problem.
När jag trycker plattan i mattan går den som f..n, tills jag kommer till 4500varv/min eller mer. Då slutar motorn att accelerera och går som om den hade vatten i fördelaren. Det har blivit mer och mer detta.....
Kan stiften vara slut?
Vad kan det vara för fel?
-92 LT1
För övrigt går den oftast bra.
Missar även på låga varv ibland..
Mycket tacksam för svar.....
MVH
Stefan
Går konstigt på höga varv...
Hej Pelle.
Tack för ditt svar, men kan du förklara lite vad du menar......
Har mekat en hel del men jag är ganska grön på dessa bilar.
Optispark??
Hur kollar man tändning på dessa vrålåk?
Hur kollar man bränsletryck??
Bilen har lätt för att gå varm, och det är då den går dåligt på höga varv.
MVH
Stefan
Tack för ditt svar, men kan du förklara lite vad du menar......
Har mekat en hel del men jag är ganska grön på dessa bilar.
Optispark??
Hur kollar man tändning på dessa vrålåk?
Hur kollar man bränsletryck??
Bilen har lätt för att gå varm, och det är då den går dåligt på höga varv.
MVH
Stefan
För att kolla bränsletrycket skall man använda en mätare som man kopplar på "fuel line" ,titta ovanför spridarna så ser du vad jag menar.
Du bör också se en rund burk där som är bränsletrycksregulatorn.
Optispark kallas tändningen på Lt1:orna .
Det blir ofta fukt i dom tidiga modellerna samt en del andra fel.
Följ tändkablarna så hittar du optisparken,ser ut som ett stort fördelarlock.
Ett litet råd är att kolla och mät m.a.o hitta felet innan du börjar slänga pengar på problemet.
Det finns flera anledningar till högvarvsmissar.
Du har förmodligen redan kollat att fläktarna funkar.
På min startar den ena när man slår på klimatanläggningen och den andra när motorn är mycket varm. (för varm tycker jag)
Lambdasensorn kan du också kolla samt felkoder.
Felkoder kollas med att bygla i diagnoskontakten.
Lamda ,knacksensor och andra givare kollas lättast med pc + diagnoskabel.
Många kan tycka att pc + diagnoskabel känns besvärligt men med en gammal bärbar dator och en enkel serieportskabel samt rätt programvara
så kan man få mycket information.
Jag tycker att man fumlar i mörker om man inte vet att alla givare/sensorer fungerar som dom ska.
Om jag trots detta skall gissa så ger jag 50/50 på tryck/opti.
Mvh
Pelle
Du bör också se en rund burk där som är bränsletrycksregulatorn.
Optispark kallas tändningen på Lt1:orna .
Det blir ofta fukt i dom tidiga modellerna samt en del andra fel.
Följ tändkablarna så hittar du optisparken,ser ut som ett stort fördelarlock.
Ett litet råd är att kolla och mät m.a.o hitta felet innan du börjar slänga pengar på problemet.
Det finns flera anledningar till högvarvsmissar.
Du har förmodligen redan kollat att fläktarna funkar.
På min startar den ena när man slår på klimatanläggningen och den andra när motorn är mycket varm. (för varm tycker jag)
Lambdasensorn kan du också kolla samt felkoder.
Felkoder kollas med att bygla i diagnoskontakten.
Lamda ,knacksensor och andra givare kollas lättast med pc + diagnoskabel.
Många kan tycka att pc + diagnoskabel känns besvärligt men med en gammal bärbar dator och en enkel serieportskabel samt rätt programvara
så kan man få mycket information.
Jag tycker att man fumlar i mörker om man inte vet att alla givare/sensorer fungerar som dom ska.
Om jag trots detta skall gissa så ger jag 50/50 på tryck/opti.
Mvh
Pelle
Bränslepumpen sitter i tanken. och när tanken är typ under halvfull så skvimpar soppan runt så mycket att pumpen suger luft vid acceleration..swemax skrev:Nu tror jag att felet är löst.
När jag har full tank så går den perfekt, och när det är kvarts tank eller mindre så går den dåligt.
Detta måste vara en förpump i tanken som inte funkar som den ska.
( finns det en sådan )
Eller är det bränslepumpen?
MVH
Stefan
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707