Jag har en tid dragits med strul iform av att motorn inte går riktigt rent. Det låter nästan som en misständning eller att den inte går riktigt på alla burkar. Dock inte så illa som om en burk är helt död. Stiften visar att den bränner rent helt och hållet. Jag har provat att byta stift, kollat soppatryck, testat med en annan tändspole, mätt upp tändkablarnas motstånd, gjort rent throtteln, justerat TPS och IAC. Har ny EGR och lamdasond. Har inte heller några vacuumläckor. Enligt min åsikt kan det väl bara vara injektorer eller kassa ventiler kvar. Har dock ej gjort komptest.
Jag mätt upp alla injektorer och dom ligger jämt och fint vid 16,9-17,0 ohm. När jag lyssnar på avgaspiporna så låter det kasst ur passagerarsidans rör (har dubbelt 2,5" hela vägen) medans från förarsidans slutrör är det en jämn och fin sång.
Bilen går sämst på låga varv och när jag håller en jämn gas på t ex 1500 varv så hör man att det missar mkt tydligt.
Jag kännde idag på injektorerna och 6 st injektorer "klickar" lika hårt när dom stänger och öppnar medans 2 är betydligt vekare. Dessa två injektorer sitter dessutom på passagerarsidan, den sidan där det låter kasst ur avgassystemet och detta får mig att tro att dessa injektorer är kassa. Gissar på att dom kärvar.
Vad tror ni?
Är det nån ide att försöka smörja dom med någon injektorcleaner typ Redline? Eller möjligen blyersättning? Har ändå inga kattar på bilen.
Om ett byte av injektorer är enda lösningen, vilka tycker ni jag ska köpa och varifrån?
Bilen är en -88 Vette.
Mvh: Tobbe
Spridare/injektorer Problem med ojämn gång...
Spridare/injektorer Problem med ojämn gång...
MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525
Injektion
Hej!
Jag bytte spridare på min 91:a i vintras. Den gick helfint och jag besiktigade och allt var frid och fröjd. SEN LA DEN AV! Igen och igen...För att göra en lång historia kort, jag hade som du bytt lambdasensor, Egr-ventil, solenoid till EGR, Stift, knacksensor, m.m. Detta gjordes eftersom jag hela tiden fick upp olika felkoder genom Service Engine Soon. På verkstaden dit jag tog den fick jag veta att den laddade för mycket - 17.5 volt istället för 14.5 max. Då slogs styrenheten ut och alla sensorerna nollställdes. Det var därför den ibland startade och gick hur fint som helst för att sedan plötsligt bara lägga av. Det slutade med en fin räkning och byte av både styrenhet och generator.
Spridare hade jag varit tvungen att byta ändå och här är adressen som jag fick via CCS-forum, jag köpte mina där:
http://www.fiveomotorsport.com/Injector_SetsTPI.asp
Lycka till!
hangus
Jag bytte spridare på min 91:a i vintras. Den gick helfint och jag besiktigade och allt var frid och fröjd. SEN LA DEN AV! Igen och igen...För att göra en lång historia kort, jag hade som du bytt lambdasensor, Egr-ventil, solenoid till EGR, Stift, knacksensor, m.m. Detta gjordes eftersom jag hela tiden fick upp olika felkoder genom Service Engine Soon. På verkstaden dit jag tog den fick jag veta att den laddade för mycket - 17.5 volt istället för 14.5 max. Då slogs styrenheten ut och alla sensorerna nollställdes. Det var därför den ibland startade och gick hur fint som helst för att sedan plötsligt bara lägga av. Det slutade med en fin räkning och byte av både styrenhet och generator.
Spridare hade jag varit tvungen att byta ändå och här är adressen som jag fick via CCS-forum, jag köpte mina där:
http://www.fiveomotorsport.com/Injector_SetsTPI.asp
Lycka till!
hangus
Kör en electronblå C5 Corvette Coupé 2002
spridare
Jag ska ta och gräva i bilen i övermorgon. Då åker injektorerna ur så får vi se vad man kan hitta.
Mvh: Tobbe
Mvh: Tobbe
MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525