Dålig gång.. FIXAT!!!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Suulan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:59

Dålig gång.. FIXAT!!!

Inlägg av Suulan »

Tjena!!
Jag har ett problem med min 91:a Detta är en vanlig L98...
När jag startar bilen (som alltid är lättstartad) går den som en klocka (verkar det som), men efter en stund när den börjar bli varm så börjar problemen... Först börjar den pluttra, sen dör minst en cylinder.
Jag har provat att byta både Kablar och stift, men utan resultat tyvärr :(

Så frågan är var jag ska börja felsöka någon stans???

Vill ju inte behöva lägga ut en massa pengar på delar som kanske inte är trasiga...

Tackar för alla förslag!! :D
Senast redigerad av Suulan den tis aug 22, 2006 16:44, redigerad totalt 1 gånger.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

stökig

Inlägg av Ingo »

låter bekant,sök i gamla trådar tror det varit upp liknande problem.
Låter som givarproblem,ingen felkod?
Användarens profilbild
Doktor-T
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 173
Blev medlem: mån nov 24, 2003 16:12
Kontakt:

sulan

Inlägg av Doktor-T »

Tjena Sulan!

Du och jag har något gemensamt kan jag upplysa dig om.

Jag tycker det luktar dåliga injektorer.. Antar att det är samma skit med min bil.... :cry:


Tobbe
MB 560 SEC
BMW 525
Suulan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:59

Inlägg av Suulan »

Vet inte riktigt hur man kollar felkoder, men Service Soon lampan har inte tänts...

Kom just ihåg att det var en sak till som hände ungefär samtidigt som detta fenomenet uppstod, och det var att generatorn gav upp. Vet inte om detta kan ha något samband.
Lagade generatorn (gick på 250 kr att lämna in den och byta Diodplatta och kolla över lindningarna). Så där är det inget problem längre...
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

prova att mäta resistansen över spridarna, den skall ligga innom en ohm för alla 8a.. Sedan kan spridarna iofs vara slut även om resistansen är ok, men det ovanligt..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Suulan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:59

Inlägg av Suulan »

Okej, jag ska göra det nu ikväll!!
Annars ska jag köra hem den till en kille som kan koppla upp den till hans dator och felsöka via GM:s egna programvara...
Fick höra av honom att det även kunde vara fördelaren, som tydligen brukar vara lite sämre på dessa motorerna...
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

Spridarna !!

Multech / rochester bara skit ,byt !

Det är inte fråga om om dom är trasiga utan när dom går sönder.
Alla Multech / rochester pajar och man kan enligt tidigare mäta upp dom.
Mina läker och några är trasiga vilket medför en felaktig bränsleblandning som är tydligare när motorn är varm.
Fixa ALDL kabel och programvara ,hur enkelt som helst.

Mvh
Pelle





Mvh
Pelle
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: sulan

Inlägg av madcow »

Doktor-T skrev:Tjena Sulan!

Du och jag har något gemensamt kan jag upplysa dig om.

Jag tycker det luktar dåliga injektorer.. Antar att det är samma skit med min bil.... :cry:


Tobbe
Hade samma problem för någpt år sedan - det var spridarna (injektorerna) - mät upp dem och kolla att de har ungefär samma motstånd - har för mig att det skall liga runt 15ohm - viktigt att det är inte skiljer för mycket
Jag bytte spridare - sen dess har den gått som en klocka
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Suulan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:59

Inlägg av Suulan »

Tjena!!
Nu har jag mätt upp alla spridarna och även felsökt med dator...
Alla spridarna låg på mellan 15 och 17 ohm förutom 6:ans som låg på 7 ohm... :?
Men det som verkar göra att bilen går så pass illa som den gör är att syresensorn inte fungerar som den ska, den ligger på från 850 mV och uppåt, men ska tydligen ligga mellan 100 och 800.... så jag ska prova att byta den först...
Att en spridare ger lite för fet blandning ska inte göra så extremt mycket...

Ska höra av mig och ge er löpande info.

MVH Jens
Suulan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:59

Inlägg av Suulan »

Hmm, jag har provat att byta den spridaren som var dålig, men tyvärr utan resultat. Upptäckte visserligen att EGR-ventilen hade kärvat i öppet läge, så det fixade jag också, men inte heller det gav någon förbättring, så nu blir det att beställa 8 nya spridare, det kan ju vara någon mekaniskt fel i dom som man inte upptäcker genom att mäta på dom??
Det enda man kan se när jag kopplar in den i datorn är att den går fett, och att Lambdan ligger på ca 850mV hela tiden, Lambdan har jag med bytt nu dock....
Någon som har några idéer?? mina är snart slut.... :cry:
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

Byt dom andra spridarna.
Förmodligen läker någon på sidan där Lambdan sitter.

Har dock hört någon skräckhistoria om att ECU kan brinna upp om spridarna har för lågt Ohm värde (kortslutning),vet dock inte om det bara är någon skröna.
Det sitter förmodligen någon Drivkrets i ECU typ mosfet eller av någon annan sort som rent teoretiskt kan brinna upp.

Mvh
Pelle
Suulan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jul 06, 2006 12:59

!!!

Inlägg av Suulan »

Nu har jag fixat felet!!!
Beställde hem nya spridare (Bosch Pink) från USA och bytte dom, nu går bilen som en klocka!!! Det verkar som att det var något mekaniskt fel på någon eller några av dom gamla...
Det blev inte så dyrt heller, Kostade bara 3450:- inkl frakt och moms och leveranstiden var inte mer än tre dagar!!! :D

Det var väldigt lätt att byta dom, lyfte bara plenumet och lättade på bränsleramen sen var det inga problem att komma åt dom. Jag lossade inte ens insugsrören, det gick ändå, såå några packningar behövdes inte bytas. 8)
Fasen vad skönt!!!

Tackar för all hjälp!!!!
Skriv svar