Dålig gång.. FIXAT!!!
Dålig gång.. FIXAT!!!
Tjena!!
Jag har ett problem med min 91:a Detta är en vanlig L98...
När jag startar bilen (som alltid är lättstartad) går den som en klocka (verkar det som), men efter en stund när den börjar bli varm så börjar problemen... Först börjar den pluttra, sen dör minst en cylinder.
Jag har provat att byta både Kablar och stift, men utan resultat tyvärr :(
Så frågan är var jag ska börja felsöka någon stans???
Vill ju inte behöva lägga ut en massa pengar på delar som kanske inte är trasiga...
Tackar för alla förslag!! :D
Jag har ett problem med min 91:a Detta är en vanlig L98...
När jag startar bilen (som alltid är lättstartad) går den som en klocka (verkar det som), men efter en stund när den börjar bli varm så börjar problemen... Först börjar den pluttra, sen dör minst en cylinder.
Jag har provat att byta både Kablar och stift, men utan resultat tyvärr :(
Så frågan är var jag ska börja felsöka någon stans???
Vill ju inte behöva lägga ut en massa pengar på delar som kanske inte är trasiga...
Tackar för alla förslag!! :D
Senast redigerad av Suulan den tis aug 22, 2006 16:44, redigerad totalt 1 gånger.
stökig
låter bekant,sök i gamla trådar tror det varit upp liknande problem.
Låter som givarproblem,ingen felkod?
Låter som givarproblem,ingen felkod?
sulan
Tjena Sulan!
Du och jag har något gemensamt kan jag upplysa dig om.
Jag tycker det luktar dåliga injektorer.. Antar att det är samma skit med min bil....
Tobbe
Du och jag har något gemensamt kan jag upplysa dig om.
Jag tycker det luktar dåliga injektorer.. Antar att det är samma skit med min bil....

Tobbe
MB 560 SEC
BMW 525
BMW 525
Vet inte riktigt hur man kollar felkoder, men Service Soon lampan har inte tänts...
Kom just ihåg att det var en sak till som hände ungefär samtidigt som detta fenomenet uppstod, och det var att generatorn gav upp. Vet inte om detta kan ha något samband.
Lagade generatorn (gick på 250 kr att lämna in den och byta Diodplatta och kolla över lindningarna). Så där är det inget problem längre...
Kom just ihåg att det var en sak till som hände ungefär samtidigt som detta fenomenet uppstod, och det var att generatorn gav upp. Vet inte om detta kan ha något samband.
Lagade generatorn (gick på 250 kr att lämna in den och byta Diodplatta och kolla över lindningarna). Så där är det inget problem längre...
prova att mäta resistansen över spridarna, den skall ligga innom en ohm för alla 8a.. Sedan kan spridarna iofs vara slut även om resistansen är ok, men det ovanligt..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Spridarna !!
Multech / rochester bara skit ,byt !
Det är inte fråga om om dom är trasiga utan när dom går sönder.
Alla Multech / rochester pajar och man kan enligt tidigare mäta upp dom.
Mina läker och några är trasiga vilket medför en felaktig bränsleblandning som är tydligare när motorn är varm.
Fixa ALDL kabel och programvara ,hur enkelt som helst.
Mvh
Pelle
Mvh
Pelle
Multech / rochester bara skit ,byt !
Det är inte fråga om om dom är trasiga utan när dom går sönder.
Alla Multech / rochester pajar och man kan enligt tidigare mäta upp dom.
Mina läker och några är trasiga vilket medför en felaktig bränsleblandning som är tydligare när motorn är varm.
Fixa ALDL kabel och programvara ,hur enkelt som helst.
Mvh
Pelle
Mvh
Pelle
Re: sulan
Hade samma problem för någpt år sedan - det var spridarna (injektorerna) - mät upp dem och kolla att de har ungefär samma motstånd - har för mig att det skall liga runt 15ohm - viktigt att det är inte skiljer för mycketDoktor-T skrev:Tjena Sulan!
Du och jag har något gemensamt kan jag upplysa dig om.
Jag tycker det luktar dåliga injektorer.. Antar att det är samma skit med min bil....![]()
Tobbe
Jag bytte spridare - sen dess har den gått som en klocka
Tjena!!
Nu har jag mätt upp alla spridarna och även felsökt med dator...
Alla spridarna låg på mellan 15 och 17 ohm förutom 6:ans som låg på 7 ohm...
Men det som verkar göra att bilen går så pass illa som den gör är att syresensorn inte fungerar som den ska, den ligger på från 850 mV och uppåt, men ska tydligen ligga mellan 100 och 800.... så jag ska prova att byta den först...
Att en spridare ger lite för fet blandning ska inte göra så extremt mycket...
Ska höra av mig och ge er löpande info.
MVH Jens
Nu har jag mätt upp alla spridarna och även felsökt med dator...
Alla spridarna låg på mellan 15 och 17 ohm förutom 6:ans som låg på 7 ohm...

Men det som verkar göra att bilen går så pass illa som den gör är att syresensorn inte fungerar som den ska, den ligger på från 850 mV och uppåt, men ska tydligen ligga mellan 100 och 800.... så jag ska prova att byta den först...
Att en spridare ger lite för fet blandning ska inte göra så extremt mycket...
Ska höra av mig och ge er löpande info.
MVH Jens
Hmm, jag har provat att byta den spridaren som var dålig, men tyvärr utan resultat. Upptäckte visserligen att EGR-ventilen hade kärvat i öppet läge, så det fixade jag också, men inte heller det gav någon förbättring, så nu blir det att beställa 8 nya spridare, det kan ju vara någon mekaniskt fel i dom som man inte upptäcker genom att mäta på dom??
Det enda man kan se när jag kopplar in den i datorn är att den går fett, och att Lambdan ligger på ca 850mV hela tiden, Lambdan har jag med bytt nu dock....
Någon som har några idéer?? mina är snart slut....
Det enda man kan se när jag kopplar in den i datorn är att den går fett, och att Lambdan ligger på ca 850mV hela tiden, Lambdan har jag med bytt nu dock....
Någon som har några idéer?? mina är snart slut....

Byt dom andra spridarna.
Förmodligen läker någon på sidan där Lambdan sitter.
Har dock hört någon skräckhistoria om att ECU kan brinna upp om spridarna har för lågt Ohm värde (kortslutning),vet dock inte om det bara är någon skröna.
Det sitter förmodligen någon Drivkrets i ECU typ mosfet eller av någon annan sort som rent teoretiskt kan brinna upp.
Mvh
Pelle
Förmodligen läker någon på sidan där Lambdan sitter.
Har dock hört någon skräckhistoria om att ECU kan brinna upp om spridarna har för lågt Ohm värde (kortslutning),vet dock inte om det bara är någon skröna.
Det sitter förmodligen någon Drivkrets i ECU typ mosfet eller av någon annan sort som rent teoretiskt kan brinna upp.
Mvh
Pelle
!!!
Nu har jag fixat felet!!!
Beställde hem nya spridare (Bosch Pink) från USA och bytte dom, nu går bilen som en klocka!!! Det verkar som att det var något mekaniskt fel på någon eller några av dom gamla...
Det blev inte så dyrt heller, Kostade bara 3450:- inkl frakt och moms och leveranstiden var inte mer än tre dagar!!!
Det var väldigt lätt att byta dom, lyfte bara plenumet och lättade på bränsleramen sen var det inga problem att komma åt dom. Jag lossade inte ens insugsrören, det gick ändå, såå några packningar behövdes inte bytas.
Fasen vad skönt!!!
Tackar för all hjälp!!!!
Beställde hem nya spridare (Bosch Pink) från USA och bytte dom, nu går bilen som en klocka!!! Det verkar som att det var något mekaniskt fel på någon eller några av dom gamla...
Det blev inte så dyrt heller, Kostade bara 3450:- inkl frakt och moms och leveranstiden var inte mer än tre dagar!!!

Det var väldigt lätt att byta dom, lyfte bara plenumet och lättade på bränsleramen sen var det inga problem att komma åt dom. Jag lossade inte ens insugsrören, det gick ändå, såå några packningar behövdes inte bytas.

Fasen vad skönt!!!
Tackar för all hjälp!!!!