AC i C4 91 kompressorn startar ej

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Joachim
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tor maj 13, 2004 15:20

AC i C4 91 kompressorn startar ej

Inlägg av Joachim »

Kompressorn startar inte i min C4. Det är fullt tryck i ac systemet.
Tryckkontakten fungerar. Men det fungerar inte ändå.
Jordfel ? Fullt minne i datorn ?
Jag plockade bort minuspolen på batteriet (någon sa att man då tömde minnet) och sedan fungerade det ettt tag.
Har en blinkande lampa (ovanför Auto knappen) som troligtvis anger en felkod.
Om man trycker på fläkt upp/ner samtidigt kommer man in och kan se ett antal siffror men är det någon som kan hjälpa mig att tyda dem (felkoder?)

Joachim
Hans-O
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 45
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:24
Ort: Härnösand

Inlägg av Hans-O »

Länk till hur man tyder koderna för AC http://corvetteforum.com/techtips/views ... &TopicID=2

HW
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 162
Blev medlem: lör apr 10, 2004 2:50
Ort: Lenhovda

AC kompressor

Inlägg av Grönbladh »

Jag har samma problem på en 94:a, fast med den skillnaden att jag inte får något felmeddelande i form av blinkande lampor.
Enligt diagnostiken så startar aldrig kompressorn (parameter 35, "compressor on time", visar alltid 0). Alla spjäll öppnar som de ska och den varnar inte för för lågt tryck.

Jag kan absolut ingenting om hur såna här saker fungerar så om ni har en bra beskrivning på var denna tryckkontakt sitter och hur man tar reda på om den fungerar eller ej så vore jag tacksam.
Finns det nåt annat jag borde kolla upp?

Tack på förhand!
/Björn
Joachim
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tor maj 13, 2004 15:20

Inlägg av Joachim »

Tack för upplysningen. Den visade felkod 9 (low coolant level) trots att de hade provtryckt. Nu har de fyllt på lite och allting fungerar.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

ac problem

Inlägg av Ingo »

Dom hade nog inte provtryckt systemet,utan kollat trycket i anslutningarna,är det något under normalvärdet är kan sensorerna luras,provtryckning av systemet blir dyrt.Då är systemet först tömt,sedan och bytt filter,sedan provtrycker man med testgas och gör läckage kontroll ,töning vacumpumpning och sedan fyllning av kylgas. Fasar för när min måste fyllas eftersom den är fylld med kriminellt freon (r11 hette det väl)antagligen måste man väl konvertera hela systemet.
Skriv svar