Svängdämpare, packbox.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Sightveiler
Rookie
Rookie

Svängdämpare, packbox.

Inlägg av Sightveiler »

Är det någon som vet om det går att ta lös hubben som håller i svängdämparen då motorn fortfarande är i bilen?

Har problem med stefatätningen/packboxen. Så jag måste ha lös hubben för att svetsa på den och sen svarva ner den till rätt diameter för packboxen.

Byggde ny motor förra vintern och hann köra lite i höstas, och då hade jag ett litet läkage på samma ställe som nu.
Haft ut motorn igen för div uppgraderingar, och bytte packboxen igen, och såg då att de var 2st spår i hubben. Tänkte inte mer på det just då.

Men nu då jag hunnit köra lite och märkt att det blir en liten pöl under så kom jag på att det nog är lite för stort spel p.g.a nötningarna.
Så ett alternativ är ju att få bort hubben ut med packboxen och dit med en ny men inte trycka in den helt, utan bara en bit så den hamnar på "rätt" ställe mot hubben, men risken att få den lite sne är ju rätt stor.

Så mest naturligt blir ju att svetsa på hubben och sen svarva ner den till orginal diam.

Någon med annat förslag för att få det tätt?

Angående löstagning av hubb, måste man använda avdragare (såg trångt ut) eller går det att värma upp hubben med varmluftspicka för att sen dra ut den?

Jaja, någon som gjort det och vet att det går? Tycker ju att de borde gå, fast vill vara säker före man börjar. Måste styrväxel bort?

/Andreas

Ps. Framhjulslager, går det bara att byta komplett hela skiten för 3800kr/st??
Corvette 92
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Corvette 92 »

Jag har haft ur min med motorn på plats. Fick lossa ena röret till styrväxeln. Den avdragare jag köpte på V8-Shopen i Karlstad behövde en axeltapp in i vevaxeln, men annars fungerade det. Avdragaren kostade 150 kr.
Vet det hur märkningen skall vara på hubb och dämpare?

MVH
Kenneth
Skriv svar