Urkoppling av airbag

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
PG
Nykomling
Nykomling

Urkoppling av airbag

Inlägg av PG »

Hej igen,
Ingen svar förra gången så jag frågar igen om det är någon som har vet något om urkoppling av passagerarairbag eller kanske kan rekomendera en bra verkstad i (helst i Skåne) som kan hjälpa till med detta.

PG skrev:
Hej,
Någon som har förslag eller erfarenhet av vart man lämpligen vänder sig för att få kopplat ur passagerar airbagen på en -99? Tydligen har GM "förbjudet" detta tills vidare (enligt GM Sverige), men det måste finnas andra seriösa tekniker som kan göra det.
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Jaaaa...verkstad kan jag inte hjälpa dig med. Om man tittar i boken över hur systemet ser ut kan man se att på vänster sida under AIR baglådan pass.sidan sitter en tvåpolig kontakt låst med en sprint. Alla kontakter som har med AIR bagsystemet att göra är gula.

Tror nog att det bästa är att fortsätta leta efter en verkstad som vill åta sig jobbet.
Max
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Kanske inte till någon direkt hjälp, men jag köpte en 1997 Tahoe ny och då ville jag ha krockkudden urkopplad......med den vanliga serviceandan här i Sverige så var givetvis det mer eller mindre omöjligt.

Gick då in på Chevas hemsida i USA, letade rätt på en Chevahandlare (dealer locator knappen!) rinde till dom.....visade sig vare hur enkelt som helst. Det finns en färdig sats där man får ett extra tändningslås som monteras i handsfacket och som mekaniskt kopplar ifrån krockkudden om man ställer om låset/brytaren i läge off. Med följer också en indikeringlampa som monteras i bilen som lyser när krockkudden är avstängd. Dom skickade delarna och det tog ca en vecka innan jag fick hem dom. Monterade sen det hela själv på en kväll.

Mvh, Björn
BlackSheep-98
Nykomling
Nykomling

Inlägg av BlackSheep-98 »

Låter bra, Björn! Är det någon som provat och vet att det funkar??? Svagt av GM i Sverige att inte erbjuda tjänsten, det är ju ändå en sån grej man vill ska bli riktigt gjort.
Skriv svar