hål i bensintanken ? 72.a med sb

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Bo Ytterström
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 39
Blev medlem: lör apr 30, 2005 20:34

hål i bensintanken ? 72.a med sb

Inlägg av Bo Ytterström »

Troligen har jag hål på vänster sida - det rinner soppa vid högersvängar ..
Ser på bilder att det finns även en nippel på vä sida ?? - hoppas i så fall att den ev tätningen har torkat och släppt ... ?? - någon som vet hur tanken ser ut uppepå och till vänster ?

GBAK - du skrev i okt 2005 om din tank - hur gjorde du - ny eller svetsade/lagade du din ??

Bo Ytterström
72.a
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Hej Bo

På min 69:a så sitter det då inte någon nippel på Vänster sida.Däremot så sitter det en på Höger sida som är returen till tanken.Men det kanske ser annorlunda ut på en 72:a.Annars så får du ta bort tanken från bilen och skölja ur tanken och be en Rörmockare att svetsa ihop den med sin gassvets:wink: .

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

På min -73a sitter det en anslutning på vänstersida av tanken. Den har använts som ledning åt Kolkanistern som ska sitta i motorutrymmet och är en en del av Smogutrustningen.
Kasta inte bäver i trähus.
Bo Ytterström
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 39
Blev medlem: lör apr 30, 2005 20:34

Inlägg av Bo Ytterström »

Tror jag nu hittat orsaken till läckan - eller snarare två orsaker. Packningen mellan tank och påfyllningsrör var nästa obefintlig ... och när ny tillverkad i på em så ser jag att bensinlocket läcker ..... det tätar inte mot röret.

Det är teorin jag jobbar på nu - alltså ska skaffa nytt lock modell original, utgår från att det ska sitta ett som vrids på plats - och därmed tätar bättre än mitt låsbara som har tre låsbleck som knappast kan få locket att täta. Håller teorin så slipper jag ta ned tanken .... - tid och pengar sparas !

Bo Ytterström
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Bo:
Kom just hem från sem, men du tycks ju redan ha löst tankproblemet.
Jag köpte en ny tank, det var för många hål i botten på den för att det skulle vara lönt att laga.

Jag har också problem med läckande tanklock.
Provade att tillverka en ny packning, som jag "siliconerade" fast, den höll i ca 4 mån.
Packningen svällde och limmet släppte.
Så det blir nog ett nytt tanklock för mig också.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Jag har framgångsrikt lagat mindre rosthål i botten på tanken med kemisk metall. Har hittills hållit i fyra år.
Skriv svar