Bromsoks problem, inte bara läckage...
Bromsoks problem, inte bara läckage...
Tjena!
När man nu äntligen varit ute en sväng med vetten märkte jag att bromsoken börjat läcka, 3 av 4 på en gång... Ok, sökt här på forumet och det verkar som ett vanligt problem. Men 3 st på en gång? (bilen har stått stilla ett bra tag)
Men När jag nu plockat bort höger fram ok och delat det för att renovera det så får jag inte ur kolvarna. dom går jättelätt att dra upp men sen är det som om att den kommer till ett stopp och så går det inte att dra ut dem längre... vad e knas?
Vart är det bäst å handla packningssatser? fått pris på 4000:- till samtliga ok men tycker det lät ganska saftigt, kan man ju lika gärna köpa nya ok från staterna då ju...
/DIEGO
När man nu äntligen varit ute en sväng med vetten märkte jag att bromsoken börjat läcka, 3 av 4 på en gång... Ok, sökt här på forumet och det verkar som ett vanligt problem. Men 3 st på en gång? (bilen har stått stilla ett bra tag)
Men När jag nu plockat bort höger fram ok och delat det för att renovera det så får jag inte ur kolvarna. dom går jättelätt att dra upp men sen är det som om att den kommer till ett stopp och så går det inte att dra ut dem längre... vad e knas?
Vart är det bäst å handla packningssatser? fått pris på 4000:- till samtliga ok men tycker det lät ganska saftigt, kan man ju lika gärna köpa nya ok från staterna då ju...
/DIEGO
$15 kostar de enklaste renoveringssatserna hos Ecklers t.ex.
De räcker om du inte har porositeter i loppen, annars måste du byta/renovera hela oket.
http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1048

Det låter skummt att du inte får ut kolven, kan oringen ha hamnat mellan kolven/loppet?
Du har väl brutit bort den yttre gummi tätningen, eller hur?
De räcker om du inte har porositeter i loppen, annars måste du byta/renovera hela oket.
http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1048

Det låter skummt att du inte får ut kolven, kan oringen ha hamnat mellan kolven/loppet?
Du har väl brutit bort den yttre gummi tätningen, eller hur?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
ET 12.57/188km/h
Re: Bromsoks problem, inte bara läckage...
Vem kan det vara som har så saftiga priser på nåra gummiringarDIEGO skrev:Tjena!
/DIEGO

Är det Corvette Sweden du har ringt till?
De brukar ta mycket betalt för rdl.
Men du får ju allt omg också.
Så är det panik kan det möjligen vara motiverat .
Kan du vänta en vecka så får du hem paketet från staterna för en knapp tusenlapp eller så gissar jag.
Bryt bort yttre tätningen, den ingår i renoveringskitet.
När du sedan byter läpptätningen kan du ta dig en funderare på om du ska strunta i att sätta tillbaka returfjädern.
Jag plockade bort den, då slipper du problemen med att kolven pumpar under normal körning (när du inte använder bromsen) och suger in luft i cylindrarna.
Det råder dock lite delade meningar om man skall plocka bort fjädern eller inte.
En del gör det andra inte.
De brukar ta mycket betalt för rdl.
Men du får ju allt omg också.
Så är det panik kan det möjligen vara motiverat .
Kan du vänta en vecka så får du hem paketet från staterna för en knapp tusenlapp eller så gissar jag.
Bryt bort yttre tätningen, den ingår i renoveringskitet.
När du sedan byter läpptätningen kan du ta dig en funderare på om du ska strunta i att sätta tillbaka returfjädern.
Jag plockade bort den, då slipper du problemen med att kolven pumpar under normal körning (när du inte använder bromsen) och suger in luft i cylindrarna.
Det råder dock lite delade meningar om man skall plocka bort fjädern eller inte.
En del gör det andra inte.
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
ET 12.57/188km/h
Hej.DIEGO skrev:japp, corvette sweden...
Såg nån som skrivit att dom kan börja läcka av att dom står och sen börjar täta igen om man kör å bromsar lite, finns det nån sanning i det? Bilen har inte rullat på 2 år.
Tack för svaren
Stämmer bra att det kan börja läcka. Packningarna torkar ur sen tätar dom ej ordentligt efteråt.
Vette Rockar™
Kai P™
250 spänn låter rimligare tycker jag... va det nån firma som kan tänkas finnas i stockholms området också? fan man kanske till och med kan lyssna med mekonomen...
Men dom blir inte bra om man kör på bara, liksom mjukar upp sig lite?
Finns det inte nått guck man kan hälla i som finns till motorer å så som gör att packningarna sväller lite och tätar igen? kanske inte riktigt den cirkulationen på bromsvätska direkt...
Finns det inte nått guck man kan hälla i som finns till motorer å så som gör att packningarna sväller lite och tätar igen? kanske inte riktigt den cirkulationen på bromsvätska direkt...
Finns det inte nått guck man kan hälla i som finns till motorer å så som gör att packningarna sväller lite och tätar igen? kanske inte riktigt den cirkulationen på bromsvätska direkt...[/quote]
Hehe....
Packningar är som gamla flickvänner/ tjejer/ fruntimmer....
Dom blir aldrig som nya
Vette Rockar™
Kai P™
Finns det inte nått guck man kan hälla i som finns till motorer å så som gör att packningarna sväller lite och tätar igen? kanske inte riktigt den cirkulationen på bromsvätska direkt...[/quote]
Hehe....
Packningar är som gamla flickvänner/ tjejer/ fruntimmer....

Dom blir aldrig som nya

Vette Rockar™
Kai P™
Ta bort kolvarna från oken.
Har Du en j-la tur så är det eftermarknadsok med rostfria sleeves (insatser) ipressade. Man ser inte skillnad på dessa och original utanpå.
Om det är sådana med rostfria insatser så kan du konvertera dem till o-ringar istället för läpptätningen som satt där frän början. Finns satser hos bl a VBP. Sedan bör du vara av med problemen för överskådlig tid.
//Frasse
Har Du en j-la tur så är det eftermarknadsok med rostfria sleeves (insatser) ipressade. Man ser inte skillnad på dessa och original utanpå.
Om det är sådana med rostfria insatser så kan du konvertera dem till o-ringar istället för läpptätningen som satt där frän början. Finns satser hos bl a VBP. Sedan bör du vara av med problemen för överskådlig tid.
//Frasse
Det är eftermarknads ok iaf tror jag, då dom är hyffsat fräsha och så är dom märkta med nån vit text. Dom ser inte ut att ha suttit där sen -74 men vet dock inte om det är ss-sleeve i dom, vore kul å ta reda på men för att göra det måste jag ju döda dammtätningen juh och då kan jag inte prova min teori att dom ska börja täta igen...
/DIEGO
/DIEGO