Eftersom ingen ännu har svarat på den svåra frågan om lufttrycket i däcken så tänkte jag som färsk nybörjare på Corvetter ställa några andra men mycket enklare frågor:
1. Trots att jag lägger i drive med fyrkant så lyser inte den symbolen på instrumentpanelen och lock-uppen verkar inte gå i. Hur fungerar egentligen regleringen för att lägga i drive med fyrkant? Är det elektrisk styrning inblandad och var sitter de olika komponenterna?
2. Jag har bytt de två korta gasfjädrarna till motorhuven, men huven är ändå ganska tung i läget längst ner. Skall även det långa teleskopstödet (den med tältpinne-låsningen) ha någon fjädringsfunktion?
3. Jag har inget ljud i höger dörrhögtalare eftersom det inte kommer någon signal i kabeln. Jag tror att jag har läst att C4an med Bose har förstärkare i respektive dörr. Stämmer det och finns det i så fall någon lämplig ersättningsförstärkare?
4. Bilen är ju så låg att det är jättesvårt att få in en vanlig verkstadsdomkraft under den och ännu svårare att kunna röra handtaget för att lyfta bilen. Har någon något tips om lämplig domkraft för lyft av fram/bakände.
För övrigt är det jatteroligt att köra bilen.
Diverse nybörjarfrågor
Diverse nybörjarfrågor
Ta´t lugnt
ringtrycksvaret 
http://www.vetteforum.org/showthread.php?t=1365
1. Ringen runt D är ett O ==> OD ==> overdrive. symbolen i instrumentpanelen (Antar att du har gammla instrumenteringen, står inte vilken årsmod du har) är till för bilar med manuell 4+3.. och tänds således ej med automat
2. Huven är bra tung, och om gasfjädrarna skulle lyfta huven skulle de komma upp genom plasten. Tältpinnelåsningen har ingen lyftande funktion. muskel servo är det som gäller
3. har du ingen signal i kabeln så är det inte högtalaren det är fel på, kolla så ingen teknisk virituos har varit och utmärkt sig bakom stereon..
4. Biltema har en lite mindre garagedomkraft för 150 spänn (röd och svart) den går in under min bil (som är sänkt 1" runt om).. annars kan det vara dämparna som är dåliga om bilen är "för låg", om nu det tillståndet finns

http://www.vetteforum.org/showthread.php?t=1365
1. Ringen runt D är ett O ==> OD ==> overdrive. symbolen i instrumentpanelen (Antar att du har gammla instrumenteringen, står inte vilken årsmod du har) är till för bilar med manuell 4+3.. och tänds således ej med automat
2. Huven är bra tung, och om gasfjädrarna skulle lyfta huven skulle de komma upp genom plasten. Tältpinnelåsningen har ingen lyftande funktion. muskel servo är det som gäller

3. har du ingen signal i kabeln så är det inte högtalaren det är fel på, kolla så ingen teknisk virituos har varit och utmärkt sig bakom stereon..
4. Biltema har en lite mindre garagedomkraft för 150 spänn (röd och svart) den går in under min bil (som är sänkt 1" runt om).. annars kan det vara dämparna som är dåliga om bilen är "för låg", om nu det tillståndet finns

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Diverse nybörjarfrågor
Har du en instruktionsbok?,eljest är en sådan en bra investering.LillEva skrev:Eftersom ingen ännu har svarat på den svåra frågan om lufttrycket i däcken så tänkte jag som färsk nybörjare på Corvetter ställa några andra men mycket enklare frågor:
1. Trots att jag lägger i drive med fyrkant så lyser inte den symbolen på instrumentpanelen och lock-uppen verkar inte gå i. Hur fungerar egentligen regleringen för att lägga i drive med fyrkant? Är det elektrisk styrning inblandad och var sitter de olika komponenterna?
2. Jag har bytt de två korta gasfjädrarna till motorhuven, men huven är ändå ganska tung i läget längst ner. Skall även det långa teleskopstödet (den med tältpinne-låsningen) ha någon fjädringsfunktion?
3. Jag har inget ljud i höger dörrhögtalare eftersom det inte kommer någon signal i kabeln. Jag tror att jag har läst att C4an med Bose har förstärkare i respektive dörr. Stämmer det och finns det i så fall någon lämplig ersättningsförstärkare?
4. Bilen är ju så låg att det är jättesvårt att få in en vanlig verkstadsdomkraft under den och ännu svårare att kunna röra handtaget för att lyfta bilen. Har någon något tips om lämplig domkraft för lyft av fram/bakände.
För övrigt är det jatteroligt att köra bilen.
D (O) är ju till för körning utanför tättbebeggt område,Och D är till för körning i Tätbebyggt område i lägre farter samt vid släpvagnsdragning o dyl.även lämpligt när man ska torka av någon Nippon eller porsche

Växla upp lampan kommer då att börja lysa när växellådan tycker det är lämpligt med D(O).
Domkrafter kan vara lite finurligt,men är en baggis om man inte har kjolpaket. Har man en cab kan man ju lyfta lite i krysset först så man får in domkraften till någon lämplig lyftpunkt.Lite olika klossar att lägga mellan och under är nästan nödvändigt om man inte skaffar en höglyftande domkraft som brukar vara lite längre.men dom som är låga och smidiga brukara vara rätt så dyra.
Tack för svaren!
Domkraftfrågan känns väl avklarad. Det får kanske bli brädvarianten tills vidare. När jag bytte broms-ok funkade originaldomkraften bra, men ibland vill man ju lyfta hela framänden.
Jodå, jag har en instruktionsbok (som visserligen är för 88an, men den funkar väl även för 87an skulle jag tro) och så har jag givetvis skaffat Haynes workshop-manual.
De beskrivningar av automatlådan som jag har läst (på diverse ställen) är att lock-up skall ramla i på 4an (och ev. 3an) om OD är ilagd och man håller en jämn och lagom hög fart. Lådan växlar upp till 4an, men istället för att lock-upen låser så tänds ibland up-shift-symbolen. Det tolkar jag som att OD inte fungerar som den ska. Jag har även kollat justeringen på TV-kabeln.
Jag får väl gå lite oftare på gym
så att jag orkar lyfta huven ensam. Jag funderade annars på vad de menar med att ”hood support – telescopic LH mount fuel charged large” (tältpinnen alltså) är fuel charged.
Är det ingen som har meckat Bose och känner till någon här i Sverige som har ersättningsförstärkare? ”1984-96 Bose Speaker Replacement Amplifier” kostar ju 130$ och det tycker jag låter lite dyrt för en vanlig mono-förstärkare.
Det ska väl ändå inte vara samma lyfttryck runt om? Jag gissar att bilen är bra mycket tyngre i framänden? (Någon har kanske vägt?)
Domkraftfrågan känns väl avklarad. Det får kanske bli brädvarianten tills vidare. När jag bytte broms-ok funkade originaldomkraften bra, men ibland vill man ju lyfta hela framänden.

Jodå, jag har en instruktionsbok (som visserligen är för 88an, men den funkar väl även för 87an skulle jag tro) och så har jag givetvis skaffat Haynes workshop-manual.
De beskrivningar av automatlådan som jag har läst (på diverse ställen) är att lock-up skall ramla i på 4an (och ev. 3an) om OD är ilagd och man håller en jämn och lagom hög fart. Lådan växlar upp till 4an, men istället för att lock-upen låser så tänds ibland up-shift-symbolen. Det tolkar jag som att OD inte fungerar som den ska. Jag har även kollat justeringen på TV-kabeln.
Jag får väl gå lite oftare på gym

Är det ingen som har meckat Bose och känner till någon här i Sverige som har ersättningsförstärkare? ”1984-96 Bose Speaker Replacement Amplifier” kostar ju 130$ och det tycker jag låter lite dyrt för en vanlig mono-förstärkare.

Det ska väl ändå inte vara samma lyfttryck runt om? Jag gissar att bilen är bra mycket tyngre i framänden? (Någon har kanske vägt?)
Ta´t lugnt
de är endel skillnader mellan -87 och -88 mestadels i bromssystemet.
Motorn sitter så pass långt bak så de är bra viktfördelning
Vet ej din körstil men 2,1 - 2,4 blir nog bra
Tältpinnen fanns den original -87!?? om ej så vet man ju inte vad som sitter där och i vilket skick...
Motorn sitter så pass långt bak så de är bra viktfördelning

Vet ej din körstil men 2,1 - 2,4 blir nog bra
Tältpinnen fanns den original -87!?? om ej så vet man ju inte vad som sitter där och i vilket skick...
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.