Lite vila såhär på vinterkanten...

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Lite vila såhär på vinterkanten...

Inlägg av Christian Nilsson »

Jag har en nyimporterad -96 från New York. Den tidigare ägaren sa till mig att han alltid brukade starta upp den i garaget minst varje vecka under vintertid, detta för att hålla batteriet i form, samt att det var bra för motorn att oljan rann runt och smörjde till sakerna. Antar att han även körde med AC:n på då.
Jag undrar bara om det är någon som tycker sig ha bra belägg för eller emot detta.....alternativet för mig skulle ju vara att haka av minuspolen på batteriet och bara låta den sova tills våren. Kanske ladda batteriet nån gång under vintern. Det här med att bara köra bilen på tomgång tills den blir varm och sedan stänga av den.....är det så bra? Det verkar ju bli mycket kondens i avgassystemet av för många korta "körningar".....

Bilen står in garage inne, ca 8-10 grader varmt.

/Christian
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Användarens profilbild
Halvan
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: lör maj 01, 2004 21:21
Ort: Haninge, Stockholm

Inlägg av Halvan »

Tjena.

Jag hade också hört att man skulle starta bilen då och då under vinterdvalan. Det gjorde jag då förra vintersäsongen. Men som effekt av det fick jag byta generator direkt när jag tog bilen i bruk framåt vårkanten i år. Så denna vinterdvala tänker jag inte starta den en enda gång. Om detta nu var skälet till att generatorn gick sönder eller inte vet jag inte, men den fungerade iallafall som den skulle innan vinterparkeringen. Jag har ett 2 säsonger gammalt batteri i min vette så det enda jag gjort är att kopplat ur det nu till vintern....

/Christian Halvarsson
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Jag startar min en gång i månaden, rullar ut ur garaget och lter den gå tills den är varm... Är det torrt och snöfritt drar jag en lite repa och motionerar bromsarna......
gjorde likadant med min Maserati 228 - den tog ingen skada
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

starta eller inte det är frågan...

Inlägg av Ingo »

Det är inte bra att starta bilen under vinterdvalan,såvida du inte varmkör den ordentligt(alltså 4-5 mil efter landsväg),för det bildas syra och kondens i oljan och lite överallt.
Men det är inte hela sanningen,för ac,n mår bra av att gå runt lite grann så att tätningarna smörjs och den håller tätt.från 88 är det tydligen inte riktigt lika viktigt för man bytte kompressortyp då till en japansk(huvvaligen)som tydligen är tätare. Manny har skrivit en sadistisk artikel om hur man vinterförvarar sin corvette,läs den och försök följa den någorlunda(haha)
GTA
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 145
Blev medlem: fre okt 31, 2003 8:52
Ort: Trönödal

Inlägg av GTA »

Hade du haft en 2takts motor i vetten så ska du starta den 1gång i månaden.
:D
Corvette C4 -94 6vxl
Http://www.corvetteGTA.tk
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

vinterförvaring

Inlägg av Ingo »

Nej knappast,samma sak där.Men man rekommenderar att man plockar av stiften och pytsar i lite olja på cylindern(cylindrarna).Vad man ska göra är att vrida runt motorn något varv var fjärde eller femte vecka(det bör man göra någon gång på en corvette som ska stå något år också) I instruktionen till min gamla moped står det: Det är mycket skadligt att emellanåt starta den inställda mopeden och låta den gå bara en kort stund.Motorn blir då inte tillräckligt varm utan den vattenånga som bildas vid förbränningen kondenseras och leder till rostangrepp i lager och cylinderlopp.
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Tack för alla synpunkter. Skönt att höra det där med att AC inte skulle vara så känsliga på min modell. Annars kan det ju vara döden för systemet som börjar läcka efter bara några dagars stillastående. Jag tycker det känns som att en rejäl varmkörning som sista körning, typ 10-12 mil eller nåt sånt och sedan torr fin förvaring. Och sen dra runt motorn nångång kanske, så att inte kolvarna tror att husse har blivit helt impotent!
/CN
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

vinterdvala

Inlägg av Ingo »

Det skadar inte att du ställer in en torrboll i coupen heller,när den ska stå några månader,koppla bort batterier(om du inte har en underhållsladdare som kan vara på konstant),samt se till att det är fulladddat.
Användarens profilbild
Christian Nilsson
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 133
Blev medlem: tor jun 10, 2004 14:29
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av Christian Nilsson »

Bra tips med torrbollen, tack!
- Stolt ägare till en 1996 LT4 Coupe white/tan -
falkens
Rookie
Rookie
Inlägg: 72
Blev medlem: tis aug 15, 2006 9:43
Ort: Göteborg
Kontakt:

Icke Frostfritt

Inlägg av falkens »

Jag har letat vinterförvaring men ej hittat nått där det är garanterat frostfritt. Skall jag tänka på nått speciellt då det kan bli frost? Mer än kylarvattnet/spolarvattnet?
tjerk
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: ons sep 20, 2006 15:55
Ort: svenljunga

vadå frost

Inlägg av tjerk »

kör min ´91a på vintern, är ju plast så den rostar inte.
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

Pallar ni upp era bilar så att dom inte står på däcken ?
Jag ska köra min bil i någon vecka eller 2 till.

Pelle
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Jag brukar pumpa i max lufttryck i däcken när jag ställer in den, det brukar fungera bra, "no flatspots" inga problem! :)

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Icke Frostfritt

Inlägg av Ingo »

falkens skrev:Jag har letat vinterförvaring men ej hittat nått där det är garanterat frostfritt. Skall jag tänka på nått speciellt då det kan bli frost? Mer än kylarvattnet/spolarvattnet?
minusgrader är ingen katastrof,däremot är det ju bra om det inte är så fuktigt igaraget . bra ventilation alltså.
fulladdat batteri ,innan det kopplas ur (om det inte underhållsladdas hela tiden) ,och gärna en torrboll i bilen,speciellt om man inte vill lämna någon ruta på glänt.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

:) jag skrev ett långt och drygt inlägg i ämnet förraåret med fler fysikaliska formler än ni hittar i Physics handbook.. Ni kan ju leta reda på den om ni vill ha förklaringar varför naturen funkar som den gör.

1. Bilen skall stå Torrt
2. för att bilen skall kunna vara i en torr miljö måste den stå på nån form av platta och KALLT..
3. hissa upp om du orkar. Men det gör ingen skillnad om du kör lungt och förskitigt de första milen i vår.
4. Städa och Tvätta bilen innan så den är ren.
5. koppla loss batteripolen och se till att batteriet är fulladdat hela tiden.
6. kolla så du glykolmängden är rätt.
7. Står bilen kallt Starta INTE. Står bilen varmt (var nu gränsen för varmt går ;)) starta var 6-10v. är du osäker på vad som är varmt, starta INTE.

Och Viktigast av allt BYT OLJA och varmkör det sista du gör innan du ställer in den för vintern.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
ammis
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: sön okt 15, 2006 20:55
Ort: Stockholm

Tjohoo tack för tips om vad göra till vinterförvaringen!

Inlägg av ammis »

Men hur härligt är det inte med den här varma hösten som gör att det går att köra ett tag till! :lol: Fast det drar ju liiite mer soppa nu när morgnarna är lite kallare :wink:
Corvette Cab -91
tobbe
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: lör okt 25, 2003 17:21

Inlägg av tobbe »

Starta inte bilen under vinterförvaringen det bara sliter på motorn i onödan. Låt batteriet stå med underhållsladdning. När du ska starta bilen efter vintern, dra ur säkringen till tändningen, och kör på startmotorn tills du ser att du får oljetryck, tar ca 10-15 sek. I med säkringen igen och starta.
Skriv svar