köpa corvette ?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Rymdis
Nykomling
Nykomling

köpa corvette ?

Inlägg av Rymdis »

Tja...funderar på att skaffa mig en Corvette C4 ...funderar på om det finns nåra spec fallgropar man skall passa sig för??
Skiljer det på motorer mellan årsmodeller t.ex lt1 motorn? när kom den?
Har tidigare kört Camaro -94 och nu har jag fastnat lite på corvette...så tacksam för alla råd och tips =)

Tack på förhand mvh Jörgen
Suulan
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Suulan »

-84 var det Crossfire som gällde (många säger att man ska passa sig för denna), men jag vet ej...
-85 till -91 var det L98 (TPI) där det värsta modellen var på 250Hk
-92 och framåt satt det LT1 på 306Hk
-90 kom ZR1 upp till ca 390 Hk

Just när det gäller valet mellan L98 och LT1 finns det många olika bud, men rent prestandamässigt lär det inte skilja något nämnvärt trots att det skiljer på antalet hästkrafter... Men ska man trimma så ska det tydligen vara bättre med en L98...
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jakobsson »

Dom flesta årgångar har sin charm.
Fundera om du vill ha den gamla inredningen 84-89 eller den nyare som kom -90.
84-90 runda baklysen 91-96 fyrkantiga.
Cab eller luckor ?
Manuell eller Automat ?
tidiga manuella är 4+3 och dom nyare 6vxl.
Bakaxeln är Dana44 på manuell medans Automat är Dana36.
Mitt råd är välj nogrant eftersom det finns många bilar.
I övrigt är det bara ren inspektion som gäller.
Är man bra på att fixa själv så blir det billigt annars så bör du nog köpa en relativt ny bil för att håla nere kostnaderna.

/
Pelle -90 cab trippel svart 6vxl manuell
Rymdis
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Rymdis »

Kanon med så snabba svar...Tack
Det jag funderar på är en aut växlad med targa.....ev trimmning i framtiden kan bli aktuellt men inte i nuläget.
Gärna nån lite äldre med runda bakljus. En bil med lite jobb är mest bara kul så att det finns göra även under vintern. Satt o kollade lite på blocket b.la och hittade nån med tickande motor o nån med död aut låda...är det vanligt förekommande fel på corvette om man jämför med Camaro...tycker det borde va liknade saker rakt igenom eller?
I övrigt ät det bara sunt förnuft som gäller då som vid samtliga bilköp oavsett vilken bil det gäller..
Skriv svar