Besiktnings problem!!!
Besiktnings problem!!!
Har en tysk importerad corvette -cab 89 med hedders och trim chip.
På besiktningen får jag problem med för höga co och hc värden,är de någon annan som har de problemet?
Jag har bytt alla oljor,stift,filter.Kan de vara lambdan eller Katalysatorn som är felet?
M.v.h Jörgen P
På besiktningen får jag problem med för höga co och hc värden,är de någon annan som har de problemet?
Jag har bytt alla oljor,stift,filter.Kan de vara lambdan eller Katalysatorn som är felet?
M.v.h Jörgen P
Hur höga värden fick du?
Går att sänka dom lite med K-sprit
Går att sänka dom lite med K-sprit
Corvette C4 -94 6vxl
Http://www.corvetteGTA.tk
Http://www.corvetteGTA.tk
Är ingen större expert på detta området...men jag vet att en del som grejar med headers och trimchip plockar även bort katalysatorn och ersätter den med ett mellanrör. Du har kollat så du har kvar katalysatorn?
Är förkattarna kvar? det ska ju sitta en på varje grenrör innan själva huvudkatten. Annars är det väl K-sprit och en riktigt varm motor som gäller
om du inte vill köpa en ny katt.
Är förkattarna kvar? det ska ju sitta en på varje grenrör innan själva huvudkatten. Annars är det väl K-sprit och en riktigt varm motor som gäller

-- Medlem 900 --
- Svart -89 Cab -
- Svart -89 Cab -
Tjena på er!
Hc värdet är ca300-400(får vara 100)
Dom främre kattarna är borta men den bakre sitter kvar(om den inte är tom)
De roliga är att bilen är besiktad 2 gånger sen reg besiktningen och då har bilprovningen inte gjort co och hc mätningar.(för föra ägaren).
Från bakre katten går de ut ett rör som verkar vara pluggat vad är det för något?????
M.v.h Jörgen P
Hc värdet är ca300-400(får vara 100)
Dom främre kattarna är borta men den bakre sitter kvar(om den inte är tom)
De roliga är att bilen är besiktad 2 gånger sen reg besiktningen och då har bilprovningen inte gjort co och hc mätningar.(för föra ägaren).
Från bakre katten går de ut ett rör som verkar vara pluggat vad är det för något?????
M.v.h Jörgen P
co hc
Trimchip och headers borde inte vara något problem om katen är just,men är det länge sedan service och i och med det dålig(bensinindränkt)olja så kan ju värdena stiga.Ett problem med trimchip är att för att dom ska fungera bra rekommenderas det att man har en kallare termostat än original,det gör ju att oljan får problem att bli riktigt varm så att bensinångorna dunstar bort.Vet faktiskt inte vad jag brukar ha för HC värden på min 88 för jag har ju dispens,men för det mesta ligger co,n inom katgodkänt trots att den saknas.Är motorn dålig och tar olja finns ju där ett problem också.Om man ska prova med rödsprit eller metanol för att få ner co värden måste man ha minst 10% sprit i bränslet.Tändkablar kan också ge problem liksom tjuvluft i vacumslangar.Jag skulle satsa på en rejäl service,ordentligt varmkört och sprit i tanken.
HC härliga hc
Om röret till katen är pluggat går mer luft till grenrören(om luftpumpen fungerar),på min var det röret också pluggat men katen fungerade ändå.(men då var det som sagt både precatar och huvudcat.Men är det en 89 måste tyvärr katen fungera om det inte är en flyttgodsbil.Men risken är nog stor att din kat är rensad.Hur är avgasljudet?,det blir avsevärt mer "närvarande" med rensad kat,även om originalljudämparna sitter på.Lukten av sura ägg försvinner ju också när katen" dödas".förbättrades värdena någonting efter att du bytt olja i motorn?
Kat
vibrationerna du nämnde kom dom vid kring 1800 varv?,och ca 90 km/h på högsta växeln?,isåfall grattis till öppna avgasystemets helvete på corvette,det lär finnas ett speciellt avgasrör efter Katen som ser lite skumt ut som ska motverka eländet.Angående katen så finns original katalysatorer hos hansen racing,du borde klara dig med huvudkaten.det finns ju friflödeskatar också men dom har rörfläns i båda ändar så man måste bygga om i bakkant(har en liggande, men har inte blivit tillräckligt miljömedveten än) fördelen med katen är att bilen får lite bättre bottendrag,men kan tappa något på topp(försumbart).Kanske någon har någon lös som du kan låna,men det brukar rosta någor fruktansvärt kring avgasbultarna.
avgas problem
Lite skumt att Co värdet inte gick ned efter servicen,hc däremot är ju naturligt,men min har för det mesta haft godkänt co trots rensad kat.
Det jobbiga ljudet beror förmodligen på resonans, jag hade det i min bil också. Jag köpte ett bakre Y-rör med sk. crossover-pipe. Det röret sitter mellan dom två bakre rören för att utjämna trycket och minska resonansen. Jag bytte även ljuddämpare. (Miss)ljudet försvannJörPää71 skrev:Tjena!
Den har ett relativt högt ljud och så blir det ett jobbigt dovt ljud vid vissa varv tal!
M.v.h Jörgen P

-- Medlem 900 --
- Svart -89 Cab -
- Svart -89 Cab -