Köp av C5?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
Miraculix
Corvettefantast
Corvettefantast

Köp av C5?

Inlägg av Miraculix »

Hej!

Idag säljer jag min Porsche 993 Carrera 2 och funderar på att köpa en C5?

Jag har lite funderingar kring själva ägandet av en Corvette eftersom jag aldrig ägt en bil med V8.

Vad ligger bensinförbukningen på, varm som kall (realistisk sett, inte siffror från fabriken)?

Manuell eller Automat?
Eftersom jag kommer från Porschesläkten så älskar jag aktiv körning, bankörning och allmänt fort i svängarna, blir det inte tråkigt att åka automat och hur pass distinkt och hård är den manuella lådan? Man vill ju inte att det ska kännas som man "rör om i grytan" när man lägger i växlarna!

Lite prestanda siffror skulle också vara trevligt att se
0-100?
0-200?
Toppfart?

Jätte tacksam för svar snarast möjligt!

Mvh Thomas
Thomas
C5 Z06 -02
Blade
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Blade »

Hej

Förbrukningen är mycket låg om du kör i 110-120 så är det inte omöjligt med 0,8L/mil stan är det lite mer runt 1,5l/mil

Jag kör själv manuell och är mycket nöjd med den har bytt till en shortshifter och kan säga att det går inte att missa en växel. Ska du åka mycket i stan kanske en automat passar bättre men det är ju en smaksak.

Om man gillar aktiv körning så ska man satsa på en kärra med Z51 fjädringen den har bättre dämpare och k-hämmare. Har själv bytt k-hämmarna från orginal till z51an och den blev mycket bättre i kurvorna.

0-100 har jag inte uppmätt själv men 0-60mph=96km/h ska en manuell klara av på 4.7sek

C5an toppar 274km/h
C5 Sthlm

Re: Köp av C5?

Inlägg av C5 Sthlm »

Satsa på en med manuell om du gillar aktiv körning!

Jag gjorde misstaget att köpa en automat först, men jag har bytt och det är en helt annan bil med manuell.

Du kör ifrån en 993 C2 i alla lägen med en nyare manuell C5:a med Z51 chassie eller bättre.
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Vad är "Aktiv körning" ????? Ligga i en rondell på fullgas på 1:an ????? Eller !!!??? Alternativet är att låta datorn välja. Manny J svarade på en insändare (sid 40 Corvettemagasinet Våren 2004) på ett iformativt sätt. Läs den. Även om du väljer automat har du valmöjligheter.
Z51 eller något annat alternativ beror på....Vad ska du ha bilen till ?? Vill du betala extra ??Köraeuropa runt?? vinna på Mantorp??
Max
Senast redigerad av Max M den tor maj 20, 2004 7:28, redigerad totalt 1 gånger.
BlackSheep-98
Nykomling
Nykomling

Inlägg av BlackSheep-98 »

Helt rätt Thomas!
Själv kör jag en automat och det fungerar utmärkt, men visst finns det tillfällen då jag skulle vilja själv bestämma vilken växel jag ska ligga på... Men i det stora hela funkar det kalas. Vad beträffar bränsleförbrukningen är det inga som helst bekymmer, vid städad körning är de snåla faktiskt och det är nästan omöjligt att åstadkomma "virvel i tanken"! Men vad händer med ditt startnummer "993" i Juni då? Du hinner väl fixa en C5a tills dess?
Prestanda borde räcka annars får du väl slänga in en kompressor, kolla in vette.se där finns en del erfarenhet.
0-200(!?!) inte på Gustavsviksrakan va?
Lycka Till och välkommen i gänget!
Användarens profilbild
Miraculix
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Miraculix »

BlackSheep-98 skrev:Men vad händer med ditt startnummer "993" i Juni då? Du hinner väl fixa en C5a tills dess?
Prestanda borde räcka annars får du väl slänga in en kompressor, kolla in vette.se där finns en del erfarenhet.
0-200(!?!) inte på Gustavsviksrakan va?
Lycka Till och välkommen i gänget!
Mitt startnummer får ändras eftersom Porschen är såld och jag SKA köpa en ny bil innan 11 Juni :wink:

Du skulle bara veta vilka hastigheter jag var uppe i på Gustavsviksrakan med den bilen :twisted:
Thomas
C5 Z06 -02
C5 Sthlm

Inlägg av C5 Sthlm »

Min alldeles egen defenition på aktiv körning är när man måste använda båda händerna när man kör, har tre pedaler att trycka på och växlar ofta, vilket jag tycker är till viss fördel vid tex banåkning eller på kurvig väg.

Det är ju viss skillnad att ligga på 3500rpm och stämpla fullgas mot att göra en kickdown och automaten växlar från 1500rpm till 4500rpm och man får släpp på bakhjulen. Automaten är långsammare vid aktiv körning det är ingen tvekan.

C5:an har mycket olika karaktär med aut eller man och är man osäker så bör man absolut prova båda innan man slår till!

För den skull påstår jag inte att automaten är dålig, men det blir en glidarbil med det valet av låda.

Smaken är som baken.
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Läste i en motortidning för några veckor sedan om aktiv körning.
Det gick ut på att man skulle spana efter älg och andra djur som vanligtvis finns i skogen, ev fotgängare som hoppar ut i vägen, vara förutseende så man slapp bromsa o.s.v. :lol: :lol:
Därav min fråga. Annars förstår jag vad ni menar....med aktiv körning.
Max
Skriv svar