Värde på en C4 utan papper

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
760R
Nykomling
Nykomling

Värde på en C4 utan papper

Inlägg av 760R »

Tjena! har fått ett erbjudande att köpa en C4 -96 som vart intagen som reservdelsbil men har blivit vidgjord så därför saknas det papper. den har rullat 3000mil all utr. skinn mm.. det enda som saknas är motor o låda men det gör inte mig ngt. Hur mkt är en sådan värd???? :roll:

Hur mkt jobb är där med att få den körbar??
vad menas egentligen med utan papper e det regbevis dom snackar om eller? krävs bara papper för o köra o besiktiga?

Tack på förhand..
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

papper

Inlägg av Ingo »

Bilen finns inte i registret..
Så ska du in med den måste identiteten styrkas ,och avgifter betalas.
Och att bilen är utan motor och låda innebär betydligt mer problem än på förgasar tiden.
Att ta ett carfax kan nog vara intressant också,sannolikheten att det är någon skum historia bak bilen är ganska stor när den står här utan papper.
En sådan bil är inte dyr,oftast säljs dom i delar för det ger mer pengar.
Men klart man kan flytta över till en schavig bil fräschare delar,men det är väl inte meningen?.
Att byta identitet gör ju vissa också,och teoretiskt kan man ju byta kaross eller ram lagligt,men oftast är sådana bilar långt nere i tassemarkerna..
får du den inte extremt billigt bör du nog skippa det objektet.
760R
Nykomling
Nykomling

Inlägg av 760R »

Han säger att man bara behöver ett par papper ifrån en annan bil o sen åka o besigtiga....

Motor o låda det har jag redan så det e lugnt...

Vad för pris snackar du om?? En C4 -96 är det ju rätt få av och man får ju pröjsa en del jämfört med en t.ex 80 - talare C4..

Denna bilen är i mint condition enligt honom själv..

jag får köpa den för 75´ billigt eller dyrt va tycker ni???
blå c4 cab
Nykomling
Nykomling

Inlägg av blå c4 cab »

760R skrev:Han säger att man bara behöver ett par papper ifrån en annan bil o sen åka o besigtiga....

Motor o låda det har jag redan så det e lugnt...

Vad för pris snackar du om?? En C4 -96 är det ju rätt få av och man får ju pröjsa en del jämfört med en t.ex 80 - talare C4..

Denna bilen är i mint condition enligt honom själv..

jag får köpa den för 75´ billigt eller dyrt va tycker ni???
Tjena,Ganska mycket pengar för en bil utan motor,låda och identitet.Om man nu "bara" behöver några papper,då kan han ordna det.Fråga efter hans kvitto och reservnyckel.Det är sällan regbevis försvinner(det är ju en värdehandling). Undvik denna affär,köp något annat.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

hade en kompis som bara skulle regbes en volvo som kom från utlandet. Bytt motor och så. Fanns inga papper.
Fick åka ned till Gbg för att gås igenom av "bilskadeservice" eller nåt liknande namn. Tror det är i försäkringsbolagens regi.
De har ialla fall till uppgift att ktr så inte bilen är stulen eller gjort nåt mysko med.
Fanns inte en chans att de godkännde denna då det ansågs att chassienummret var bytt. Bortslipat och nystämplat samt bortskuret och ditsvetsat ett nytt.
Bilen (hur registrerad som helst) men inte en chans att försäkra.

Kontentan.
Vet du till 100% vad som kan göras utan att behöva ta råd av andra så är det lungt, annars får du va medveten om att du köper en värdelös bil. Jo skrotvärdet förstås :wink:

Själv skulle jag kunna tänka mig att ge ca 30´000 för den att göra racebil av samt sälja inredningen (om det går)
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
760R
Nykomling
Nykomling

Inlägg av 760R »

trodde inte att det skulle vara så mkt jobb med det..

för i runda slängar så har jag den med motor o låda alltså i körbart skick runt 130´

det e en bra bit under vad man får ge för en "färdig" C4 -96

den här är dessutom i nyskick.. endast 3000 rullade mil..

tackar för alla svar och synpunkter..
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

well
Ge inte upp då utan gå vidare med de myndigheter som kan beröras.
Går det att göra så så har du ju ditt drömmklipp.
Ville bara vara lite negativ så du inte får en mardröm. Min kompis sick till slut sålt bilen billigt till en som sket i registrering och körde falskskyltat.
Men köp ingen lott för 75000. Oftast är det tyvärr nitlotter :?
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
760R
Nykomling
Nykomling

Inlägg av 760R »

javisst de e sant.. tackar för råden och att ni visar dom "mörka sidorna"

ska definitivt ta reda på all info och så vidare innan jag överväger det här köpet... skönt att där finns lite folk att ventilera med..

Som sagt tack för tipsen..
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Är det en 96a så kan du nog glömma att registera den också om du inte har orginalmotorn. har du tur så kollar dom inte, men om de misstänker nåt fuffens så är det inte möjligt att de kollar.

Tog själv in en 3000GT från tyskland, besigtningen slog på stora bongotrumman bara för att mitzubishi är så duktiga och har ett chassienr och ett IDnummer i karossen.

Som tur var så ställde lokala mitzuverkstan upp och fixade ett intyg att att bägge nr var rätt och skulle finnas där. och detta var trots att jag hade papper på bilen.

Som sagt, ca 30000 är bilen värd om den är fräch. och mindre om den är risig.. hade bilen haft motor och låda kvar hade den vart värd en 50000..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jakobsson »

Om det är en usa importerad bil som är registrerad som skrot i usa så går den inte på laglig väg att registrera i Sverige.

Som nämnts tidigare så är Carfax det bästa sök efter "Salvage or Junk titles"

Det finns också en del floodade bilar från översvämningar som blir klassade som "Salvage" av försäkringsbolagen i usa.

Mvh
Pelle
760R
Nykomling
Nykomling

Inlägg av 760R »

ja det enda sättet o få den gatlaglig är ju att ta plåtarna ifrån nån annan bil..

det här carfax? var får man reda på det eller får tag på??
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

carfax

Inlägg av Ingo »

760R skrev:ja det enda sättet o få den gatlaglig är ju att ta plåtarna ifrån nån annan bil..

det här carfax? var får man reda på det eller får tag på??
problemet med Carfax är att man måste prenumerera ifrån en adress i USA.
Finns folk här på forumet eller på Vetteforum.se som kan hjälpa dig.
Finns i äldre trådar om carfax.
När jag själv har funderingar lämnar jag till min Speedshop så fixar han omgående uppgifterna.
Tror det finns något annat än carfax också som fungerar på liknande sätt.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

kolla www.carfax.com. smacka in chassienr och då ser du om det finns nåt om bilen där (men inte vad). På vetteforum.org så finns det några som har. och på de amerikanska forumen så får du svar direkt.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
760R
Nykomling
Nykomling

Inlägg av 760R »

okej ska kolla där.. tackar för all hjälp..
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av kuggen »

...? släpp den där bilen. en idiot köper för de pengarna. för den totala summan kan du få en riktigt fin c4. vilket inte går att jmf mot det lapptäcket som slut summan blir av den bilen.
Skriv svar