Kostnad att renovera ett block

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Kostnad att renovera ett block

Inlägg av gbak »

Funderar lite på att ev bygga en 383:a eller 406:a.

Inte för att jag egentligen behöver det, utan mest för att det är ett kul litet projekt.
Anta att jag köper ett gammalt block som behöver renoveras.
Vilka kostnader är det frågan om?
Borrning, honing, deckning, linehoning av lagerlägen, mont av nya kamlager, rengöring, magnafluxning...... Nåt jag glömt??

Är det någon som gjort en block renovering nyligen som vet vad varje moment kostar?

Kanske är det smartare att köpa nåt helt färdigt?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

block

Inlägg av Ingo »

Bara att ringa runt och kolla.
Men håller själv på med en 351 cleveland som ska göras allt det där med,och jag räknar kring 25000 shortblocket (kanske lite i överkant) sedan kommer toppar insug o annat till.
vad du glömt är ju kamaxel o kamdrivning,idag är ju hyd-roll standard,så att montera in en sådan i en motor som inte haft det tidigare går väl på nätt 10000 med allt inräknat.

borrning kostar väl kring 3000 och med stressplattor lite till.
men allt avgör ju vad det är frågan om en renovering eller racemotor.
Så att segla iväg 60000 på en cheva smallblock är inga problem,och chevadelar är billiga.....
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: Kostnad att renovera ett block

Inlägg av Peter »

gbak skrev:En massa text
Du bor ju nästan granne med en av sveriges bästa motorbyggare,Tommy Flitt. Slå honom en pling. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 186
Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
Ort: CCS Admin

Re: block

Inlägg av alberto.becker »

Ingo skrev:Bara att ringa runt och kolla.
Men håller själv på med en 351 cleveland som ska göras allt det där med,och jag räknar kring 25000 shortblocket (kanske lite i överkant) sedan kommer toppar insug o annat till.
vad du glömt är ju kamaxel o kamdrivning,idag är ju hyd-roll standard,så att montera in en sådan i en motor som inte haft det tidigare går väl på nätt 10000 med allt inräknat.

borrning kostar väl kring 3000 och med stressplattor lite till.
men allt avgör ju vad det är frågan om en renovering eller racemotor.
Så att segla iväg 60000 på en cheva smallblock är inga problem,och chevadelar är billiga.....
Ja priset landar nog där som du skriver Ingo.
Har precis plockat ihopp en 383a från grunden å den har kostat mig en bra bit över 70.000, kan då erkänna att 90% av delarna beställts från USA. Man ska ju inte glömma att kör man aut så drar det iväg ytterligare med annan converter och möjligen uppgradering av lådan. Ang blocket så betalade jag 5000kr för omfodring på en, och borning på alla. Mig veterligen så linehona man väll bara när man byter överfall, annars går det att mäta upp och bygger du en race motor är väll stress platta att föredra, annars overkill, dyra utgifter till ingen nytta. Har sett tidigare på Nitroz färdiga block för ca 5000 kr.A/B
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Har snackat med Tommy Flitt.
Ca: 3000:- för att borra, hona samt montera nya kamlager.
Det är ju rätt ok.
Kan man bara hitta ett block.....

Nån som har ett liggandes i nåt hörn?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

I amerika använder man la gamla motorer som ankare? och köper nytt?? Blir ju om inte billigare så hamnar man på ung. samma summa och då har man en helt ny motor! :shock:

Tänk på miljön grabbar!!! Kör BB!!!! :!:
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Gbak.
Jag har ett hörn i garaget..... som det står en komplett (isärtagen) Cheva 350 motor från -79 som behöver renoveras. Har inte suttit i en Corvette utan en Pickup. Det är ett 010-block som är 2-bultat.

Är det intressant? Maila eller slå en pling 070-3231096.

Bästa Corvettehälsningar

Svemp@
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Hej

Nu tror jag ju att gbak vill bygga motor för att det är kul att göra det själv men ska man jämföra priser så är det nog inte så mycket att tjäna på att göra det själv förutom erfarenheten, nöjet och naturligtvis självkänslan när det är klart.

Här finns lite svenska priser att jämföra med och jag tycker att det verkar prisvärt.

http://www.race-shop.com/motorer.htm
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Man ska absolut INTE köpa ny motor.
Finns inget som engagerar alla i ens omgivning som när man bygger ihop en motor själv.
Tänk va kul det är när folk kommer till en och med deras blickar talar om hur dum man är som inte gör enligt deras besservisser råd.
Hur man sprider den enda sanna glädjen omkring sig när något går fel., eller inte sätter banrekord varje gång. För att inte tala om alla timmar av förklaringar man måste göra efter raset :lol:

Förresten är det ju kul att läsa om projekten på forumet.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

ornet skrev:Man ska absolut INTE köpa ny motor.
Finns inget som engagerar alla i ens omgivning som när man bygger ihop en motor själv.
Tänk va kul det är när folk kommer till en och med deras blickar talar om hur dum man är som inte gör enligt deras besservisser råd.
Hur man sprider den enda sanna glädjen omkring sig när något går fel., eller inte sätter banrekord varje gång. För att inte tala om alla timmar av förklaringar man måste göra efter raset :lol:

Förresten är det ju kul att läsa om projekten på forumet.
A ja då da!!! :lol:
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Håller med Ornet!
Klart att man skall göra jobbet själv, det är ju lixom det som är grejen!
Det är ju resan fram till målet som är själva målet, (inte målet själv).

Och tänk så många frågor och nya trådar som jag kommer att skapa för att jag gör fel eller inte riktigt vet hur jag skall göra!
Var det inte nån (Frisk???) som tyckte att det var lite dött på forumet.

Att själv få preppa blocket verkar ju "skitkul".
Slipa lite här och lite där, få två hk mer för att jag leder iväg oljan åt ett annat håll än som var tänkt från början o.dyl, perfekt vintergöra för mig.

Dessutom så har jag ju allt utom en riktigt bra bottendel.
En liten Scatvev, några starka stakar och sedan 8 högkomp kolvar så är jag ju där.
Det är ju bara några tusenlappar + ett antal arb timmar.

Javisst ja, blocket glömde jag ju!

Fast då lär det ju spinna på tvåan också.............
:wink:
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Ja, och Frisk blir ju inte riktigt trovärdig och tillräckligt spännande innan han laddar minst 250hk i form av lustgas :lol: Lite slir på bakaxeln kan ju vem som helst få :wink:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

ornet skrev:Ja, och Frisk blir ju inte riktigt trovärdig och tillräckligt spännande innan han laddar minst 250hk i form av lustgas :lol: Lite slir på bakaxeln kan ju vem som helst få :wink:
Jag har fortfarande inte sett dig använda lustgas!!! :P :lol:
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Nä. Min äkta hälft fann ju den optimala blandningen mellan lustgas och bensin för att smälta kolvar så jag är lite "bränd" denna säsong.

-Jo, vi gifte oss i all hemlighet när mantorp tävlingen var. Ungarna och våra föräldrar såg ut som :o :o :o i kyrkbänken. De trodde de var där för att äta våfflor:-

Så nästa säsong gör vi ett nytt försök Frisk. Har inte glömt att du körde 1 tiondel snabbare än mig på Säve ifjol. Never forget :twisted:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Hehehe låter gött!! Vi träffas nästa år ... om inte tidigare... :)

Grattis till giftemålet :D Hälsa och gratta!!!
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Grattis Ornet!
Vi vill se bilder som vanligt!
På brudparet alltså, (din gamla motor vet vi redan hur den ser ut).

Har du provat att oljekyla kolvarna från undersidan?
Man kan rikta en liten stråle som kyler av kolven, genom att borra pyttesmå hål på rätt ställen.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

gbak skrev:Grattis Ornet!
Vi vill se bilder som vanligt!
På brudparet alltså, (din gamla motor vet vi redan hur den ser ut).

Har du provat att oljekyla kolvarna från undersidan?
Man kan rikta en liten stråle som kyler av kolven, genom att borra pyttesmå hål på rätt ställen.
gbak: Glöm inte allt annat krafs som kostar - balansering osv eller att din fina rullpinne smäller i vevstakarna mm. Bygg inte på borrade 400 block! Kul att bygga själv men dubbla den första kalkylen prismässigt och tredubbla arbetstiden...

MVH

MN

edit: stavning...
Senast redigerad av M Nordin den ons aug 30, 2006 12:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Behövs det balanseras då?
Vad jag förstår så är balansering inte alltid nödvändigt.

Har också kalkylerat med att jag behöver en ny kam med "small base circle".
Nya stakar brukar väl kunna vara anpassade för frigång mot kam ?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Även om du köper ett balanserat 383 kit (notera ex på Summit så är deras billigare Eagle kit inte balanserade) så skulle jag kolla det iaf. Surfa runt lite så kommer du se många med fina stakar "som skall gå fritt" som får fila på både på stakarna (adjöss med den balanseringen...) och i blocket. USA grejor ÄR halvfabrikat, dock ganska roliga sådana :D

MN
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Helt klart att det ska balanseras med flexplatta/svänghjul och svängningsdämpare. Att snåla in på detta är som att skjuta sig i foten. Som Nordin sa,så ta den beräknade kostnaden och,minst,dubblera den så börjar du hamna rätt.
Alla jäkla smådelar samt "När jag endå håller på"s drar iväg snabbt. Been there,done that,bought the tshirt. :roll:
Kasta inte bäver i trähus.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

balans

Inlägg av Ingo »

gbak skrev:Behövs det balanseras då?
Vad jag förstår så är balansering inte alltid nödvändigt.

Har också kalkylerat med att jag behöver en ny kam med "small base circle".
Nya stakar brukar väl kunna vara anpassade för frigång mot kam ?
Min cleveland ska vi inte använda något kinesiskt strokerkit till.Men bara för att dom uppger att kiten är balanserade så är det en väldigt dålig balansering.
Min motorbyggare,och andra jag pratat med balanserar alltid om kitet i Sverige.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Frågor:
Är det någon skillnad på H-profil stakar och I-profil stakar vad beträffar kollision mot kam nockar?
Om man tittar på H stakarna så ser de ut att lättare gå fria.
Men det kanske bara är en synvilla, nån som vet?

Är det någon som känner till fabrikatet CAT?
Har hittat en CAT vev och stakar till bra priser i US.

Går det att använda min befintliga flexplatta och svängningsdämpare (7 1/4"), eller måste man byta ut dessa delar också?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

CAT är tillverkat i Kina och har ett tvivelaktigt rykte om sig. Ang skillnaden mellan H och I är inte så viktigt i den klassen av motor du ska bygga,men H stakarna sägs tåla lite mer varv än I men att I orkar med lite mera vrid,mera en fråga om smaksak o coolehetsfaktor.
Eagle(Kina) samt Scat(Kina) har visat sig fungera bra.
http://www.hotrod.com/searchresults/?si ... &terms=383
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Nån som kan hitta nåt fel på det här kitet för $730?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SBC-CHEV ... dZViewItem
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Känner bara till märket på kolvarna och kolvringarna. Skulle satsa pengar på smidda kolvar och försöka undvika Hyperkolvarna.
Kolla på tex www.flatlanderracing.com .Dom har rätt många olika typer av strokerkit. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Vad har du emot hyperkolvarna?
Fördelen är ju att man kan har mycket små kolv/cylinderväggs avstånd vilket gynnar ringtätningen.
Nackdelar.......?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 186
Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
Ort: CCS Admin

Inlägg av alberto.becker »

gbak skrev:Nån som kan hitta nåt fel på det här kitet för $730?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/SBC-CHEV ... dZViewItem
Tycker det ser rätt okej ut.
Jag använder själv dom kolvarna i min 383a.
Hör efter hos din lokala speed shop om priset på ett stroker kit, av egen erfarenhet kan jag säga att frakten blir mycket hög om du tar hem det från staterna, klart har du ingen brådska kan du ta det med båt :roll: .

Lycka till. A/B
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Snackade tidigare med Robban, han ville ha runt 17' eller likn tror jag det var.
Det är ju en viss skillnad mot 5'.
Med tull+ moms så borde jag hamna på 8-10' om inte frakten går i taket då.

Hur mycket kan ett kit väga, 30 kg???
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 186
Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
Ort: CCS Admin

Inlägg av alberto.becker »

gbak skrev:Snackade tidigare med Robban, han ville ha runt 17' eller likn tror jag det var.
Det är ju en viss skillnad mot 5'.
Med tull+ moms så borde jag hamna på 8-10' om inte frakten går i taket då.

Hur mycket kan ett kit väga, 30 kg???
Hmm totala vikten kanske är så?, vet faktiskt inte efter som jag inte köpte ett kit utan dom för mig bästa delarna för mitt bygge och inte samtidigt. Alltså blev det självklart dyrare, 1020$ för mina delar men exakt dom delarna jag ville ha.
Ang frakt kostnad så minns jag att enbart veven kostade mig 2500kr i frakt , men å anda sidan så är det där överhängande vikten är i kitet.

A/B
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Vad har du stoppat in för pryttlar i ditt block?
Och vilka bearbetningar gjorde du på blocket?
Har du nån känsla för om jag vågar gå upp till 11.5 i komp eller om det är för mycket för gatkörning?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar