Byta olja styrservo

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Lundgren
Nykomling
Nykomling

Byta olja styrservo

Inlägg av Lundgren »

Hur byter jag enklast olja i styrservot? Hur mycket olja behövs? Vad för olja ska man använda?

Mvh Lundgren C4-90.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Byta olja styrservo

Inlägg av Ingo »

Lundgren skrev:Hur byter jag enklast olja i styrservot? Hur mycket olja behövs? Vad för olja ska man använda?

Mvh Lundgren C4-90.
Finns gamla trådar i ämnet sök och du skall finna. :D
Oljan nämnes även där ,och jag samt flera med mig har blivit utdömd av Gm återförsäljaren när vi betällt oljan enligt instruktionsboken :lol: ,dom hävdar att det är dexron som gäller.
Men det finns trådar på nätet som hävdar att det börjar läka och att man får morronsjukan av Dexron :? .
Sanningen är nog att det inte spelar så stor roll vilken atfolja man använder ,bara den byts i tid.
Jag tycker själv det är bökigt att lossa kring styrväxeln,så jag brukar suga ur kaggen istället ,fylla på ny olja,ut och köra en sväng,med mycket styrutaslag,suga ur igen,och fylla på.Är man riktigt seriös kör man tills oljan som sugs upp är kliniskt ren.(men det får man aldrig även om man tappar ur styrväxeln,och måste tjafsa med att lufta ur den).
Lundgren
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Lundgren »

Okej ska prova det. Tackar för svar!

Lundgren C4-90.
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Skälv brukar jag göra så här när jag byter styrservo olja på bilar.

1. ta bort returen från behålaren
2. plugga hållet som blir på behållaren där returen ska sitta.
3. skarva på returslangen ner i en hink
4. öppna ett par flaskor styrservo olja oftast atf olja
5. be en polare sitta i bilen och starta och samtidigt styra fram och tillbaka fulla ratt utslag, samtidigt som jag häller olja i hela tiden i behållaren så inte det går tomt, efter en 1-1,5 liter brukar oljan vara frisk om den inte var extremt dålig från början då får man spola lite till. slå sedan av bilen direkt, för att få ner minimalt med luft i systemet.
6. Montera ihop allt igen.
7. häl sen på så det är fullt i behållaren
8. starta bilen var berädd att häla på ifall det börjar bli tomt.
9. styr fram och tillbaka tills all eventuell luft är ute ur systemet
10. Klart, bara att efterkontrolera efter några mils körning att nivån är rätt. Har fungerat klockrent för mig att göra så här.

Ibland sitter behållaren bökigt till då är det bara att plocka fram fantasin så löser du det.

Lycka till med bytet.

Mvh
MrV8
Lundgren
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Lundgren »

Tackar för det tipset oxå!!!

Mvh Lundgren C4-90.
Skriv svar