Kostnad att renovera ett block

Här kan ni ställa frågor som inte är generations- eller årsmodellsbundet.
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 186
Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
Ort: CCS Admin

Inlägg av alberto.becker »

gbak skrev:Vad har du stoppat in för pryttlar i ditt block?
Och vilka bearbetningar gjorde du på blocket?
Har du nån känsla för om jag vågar gå upp till 11.5 i komp eller om det är för mycket för gatkörning?
Själv blev jag rekomendead att inte överstiga 11:1. 10,4:1 blev det för min del med den uppsättning toppar jag anv. Ang frigång i blocket så behövs det inte slipas något i blocket med den här veven, endast masering av oljetråget.
www.summitracing.com
ESP-10350375057I (vikt 50lbs )
ESP-5700BBLW
TRW-8KH860CP30
FLU-670100
TCI-399273
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Har jag fattat allt rätt så har du en internt balanserad vev, stämmer det?
Jag trodde att alla 383/400 vevaxlar skall balanseras externt.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 186
Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
Ort: CCS Admin

Inlägg av alberto.becker »

gbak skrev:Har jag fattat allt rätt så har du en internt balanserad vev, stämmer det?
Jag trodde att alla 383/400 vevaxlar skall balanseras externt.
Helt rätt! Intern bal. Hmm varför skulle 383 och 400 vara externt? :shock: Nä hoppas ingen har lurat i dig det.

Mv A/B
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Robban på Speed Pro hävdar att 383/400 skall balanseras externt.
Jag har frågat Robban någon gång om skillnaden mellan extern/intern balansering och när det ena eller andra varianten skall göras.
Men jag fattade aldrig riktigt när man väljer ext/int balansering.

Finns det någon som kan reda ut begreppen ?

Det tycks ju finnas internt balanserade vevar.
Om jag köper en sådan så kan jag ju använda min fina 7 1/4" fluid damper och behöver inte köpa en std dämpare.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Jo det skulle jag med vilja veta.
Finns det att läsa nånstans eller om någon kan förklara?
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 186
Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
Ort: CCS Admin

Inlägg av alberto.becker »

gbak skrev:Robban på Speed Pro hävdar att 383/400 skall balanseras externt.
Jag har frågat Robban någon gång om skillnaden mellan extern/intern balansering och när det ena eller andra varianten skall göras.
Men jag fattade aldrig riktigt när man väljer ext/int balansering.

Finns det någon som kan reda ut begreppen ?

Det tycks ju finnas internt balanserade vevar.
Om jag köper en sådan så kan jag ju använda min fina 7 1/4" fluid damper och behöver inte köpa en std dämpare.
Hmm mycket ska man höra :roll: . Jag tycker att du ska prata med Robert och be han ge en vettig förklaring till det han påstår.
Vet inte om det är kitten han relaterar till efter som det brukar vara ext,bal vevar i dom.Ang Int eller Exs ballansering har ju allting med att göra vilket veven är ballanserat med. Tror jag bara sett ett kit från Worlds product som var internt bal.
A/B
Senast redigerad av alberto.becker den sön sep 03, 2006 14:35, redigerad totalt 1 gånger.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

gbak: kollat med andra typ Persåker, Lövéns? CSB 400 var externbalanserad när den kom och eftersom många 383 gjordes av nedslipade 400 vevar så fortsatte man... Fö blev väl alla smallblockare ext balanserade iom 1 piece seal (?). Vill minnas att skälet till externbalansering är att är billigare (vad annars?) genom att veven kan göras mer smäcker då det inte behövs en massa "skrot" för att ge balans. Mkt enklare att kompensera detta på damper/svänghjul istället.

MVH

MN
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 186
Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
Ort: CCS Admin

Inlägg av alberto.becker »

M Nordin skrev:gbak: kollat med andra typ Persåker, Lövéns? CSB 400 var externbalanserad när den kom och eftersom många 383 gjordes av nedslipade 400 vevar så fortsatte man... Fö blev väl alla smallblockare ext balanserade iom 1 piece seal (?). Vill minnas att skälet till externbalansering är att är billigare (vad annars?) genom att veven kan göras mer smäcker då det inte behövs en massa "skrot" för att ge balans. Mkt enklare att kompensera detta på damper/svänghjul istället.

MVH

MN
Håller med dig om att det är biligare men att det skulle gå åt mera skrot bara för att det är Int,bal förstår jag inte? :shock: . Ang vikten på Ext eller Int,bal vev så är den rätt lika enligt vad jag har kollat. Alla har vi säkert rätt på vårat vis. Lycka till med alla era stroker byggen. Mv A/B :wink:
Användarens profilbild
prask
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: fre aug 06, 2004 11:09
Ort: Linköping

Inlägg av prask »

På den här länken finns det en massa koola strokerkit. http://www.speedomotive.com/s-8-small-block-chevy.aspx
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

extern o intern

Inlägg av Ingo »

alberto.becker skrev:
M Nordin skrev:gbak: kollat med andra typ Persåker, Lövéns? CSB 400 var externbalanserad när den kom och eftersom många 383 gjordes av nedslipade 400 vevar så fortsatte man... Fö blev väl alla smallblockare ext balanserade iom 1 piece seal (?). Vill minnas att skälet till externbalansering är att är billigare (vad annars?) genom att veven kan göras mer smäcker då det inte behövs en massa "skrot" för att ge balans. Mkt enklare att kompensera detta på damper/svänghjul istället.

MVH

MN
Håller med dig om att det är biligare men att det skulle gå åt mera skrot bara för att det är Int,bal förstår jag inte? :shock: . Ang vikten på Ext eller Int,bal vev så är den rätt lika enligt vad jag har kollat. Alla har vi säkert rätt på vårat vis. Lycka till med alla era stroker byggen. Mv A/B :wink:
Visst är 400 motorn externbalanserad orginal,har för mig att den har speciella svängdämpare o dyl?
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Ingo: Jo, det var ju det jag skrev :wink: . Fast det gäller inte om man kör på syntetolja :D :D Ang balansering - även om ingen verkar tro vad jag säger så - så kan man balansera internt. Är man petig balanserar man varje vevtapp men då måste finnas material nog för att göra justeringar eller så skiter man i det och balanserar externt med hjälp av damper/flexskiva istället. Varvar man mkt är det knappast en höjdare att köra externt balanserat då veven lär börja flexa ut (även om "systemet" är i balans kan ju ingående delar vara i obalans.

MN
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

alberto.becker:
Hur mycket fick du pynta för din internbalansering?

Här kan man läsa lite mer om balansering:
http://www.rpmmachine.com/engine-balancing.shtml
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 186
Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
Ort: CCS Admin

Inlägg av alberto.becker »

gbak skrev:alberto.becker:
Hur mycket fick du pynta för din internbalansering?

Här kan man läsa lite mer om balansering:
http://www.rpmmachine.com/engine-balancing.shtml
Lämnade allt till Lövens som vidarbefodrade arbetet till säkra killar i Skulltuna. Kan se med blåtta ögat att dom har bearbetat veven,stakarna och kolvarna.

Pris: 3000kr

Vev
stakar
Kolvar
Flexplatta
Damper.


Mv A/B
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Tack för svaret!
Då har jag iallafall en uppfattning om i vilken härad en balansering hamnar.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Var det SPM Motor i Skultuna?
De har iallafall prislista ute på nätet så man kan se vad allt kostar.
Blev du nöjd med jobbet de gjorde?

http://www.spm-motor.se/
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 186
Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
Ort: CCS Admin

Inlägg av alberto.becker »

gbak skrev:Var det SPM Motor i Skultuna?
De har iallafall prislista ute på nätet så man kan se vad allt kostar.
Blev du nöjd med jobbet de gjorde?

http://www.spm-motor.se/
Stämmer nog bra det :!:

Tror inte jag kan klaga på jobbet men å andra sidan har jag inte startat upp motorn heller. Som sagt, syns att dom har arbetat med veven,stakarna och kolvarna. Får se till våren om tänderna skakar ut :lol: .
Mvh A/B
alberto.becker
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 186
Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
Ort: CCS Admin

Inlägg av alberto.becker »

ornet skrev:Jo det skulle jag med vilja veta.
Finns det att läsa nånstans eller om någon kan förklara?
Hej,

på den här länken kan du läsa mycket matnyttiga saker om du vill!

www.turnitedcnc.se

Mv A/B
Skriv svar