Batteriskötsel under vintern.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Batteriskötsel under vintern.

Inlägg av Christian Larsson »

Nu har det blivit dags att gömma undan den lite nyare Corvetten (-00) inför vintern. :(
Med all elektronik som finns i så undrar jag hur batteriet ska skötas bäst.

Är det nödvändigt att koppla bort bilens ström från batteriet innan man
ansluter en laddare?
Batteriets negativa pol är ju som en bult som skruvas in i batteriet,
tidigare år har vi satt in en annan bult i hålet och anslutit laddaren till denna,
finns det inget bättre sätt?

Har funderat på att sätta en batterifrånskiljare där men ingen normal
modell får plats, vet någon en variant som passar?
Hittade denna:
http://www.ecklers.com/product.asp?dept ... A4NHURCN06
på Ecklers men jag vet inte om den är gjord för C5:orna?

MVH
/Christian och Bertil Larsson
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Hej!

Nej, det finns ingen anledning till att du ska koppla bort batteriet innan du laddar det. Det är bara att ansluta laddaren direkt till batteriet. Givetvis ska du anluta klammorna till batteriet innan du stoppar kontakten i väggen (för att undvika gnistbildning vid batteriet).

Det är nog snarare så att du kan göra mera "skada" genom att koppla bort batteriet från bilen. Bland annat så tappar motorns reglerdator vissa delar av sitt minne (den lär sig hur du kör din bil och anpassar regeleringen efter det) vilket gör att bilen inte går lika bra dom första milen innan den lärt sig hur du och din motor funkar igen.

Jag har också märkt på min Cheva Tahoe 1997...ja, ja, det är ingen Corvette, men den har säkert en hel del gemensamt ifråga om motorreglerigen!....att om det blir för mycket "glappkontakt" då jag ansluter batteriepolerna igen så hittar datorn på en del underligheter. Dels varvar den upp lite grann varje gång jag lägger i driven. Då får jag lossa batteripolen igen och göra om anslutningen (numera lossar jag aldrig batteriet från bilen om jag absolut inte måste).

Så, skaffa dig en bra batteriladdare och ladda på.

Mvh, Björn
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Christian Larsson »

Björn Leidelöf skrev:Nej, det finns ingen anledning till att du ska koppla bort batteriet innan du laddar det. Det är bara att ansluta laddaren direkt till batteriet. Givetvis ska du anluta klammorna till batteriet innan du stoppar kontakten i väggen (för att undvika gnistbildning vid batteriet).
Hej Björn, tack för svaret.

Så det finns ingen risk att elektronik och liknande skulle kunna ta skada av att det ansluts en laddare? Till exempel larm och liknande saker som alltid är aktiva borde ju kunna ta skada av att det ansluts en laddström?

Egentligen är det ju mest logiskt att det bara är att ansluta laddaren och köra på men jag tycker mig ha hört förut att man ska koppla ur strömmen till bilen när det handlar om modernare bilar med larm och annan elektronik.

Detta kanske bara är onödiga säkerhetsmarginaler så att en felaktig laddare inte ska kunna förstöra elektroniken.
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

Ctek skrev:SÄKERHETSFÖRDELAR
• Elektroniksäker, skadar inte känslig elektronik.
CTEken är ett alternativ om du är osäker, den är inte så dyr + enkel att använda = Anslutningskabel med cigarettplugg mm.

Bild
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Stefan skrev:
Ctek skrev:SÄKERHETSFÖRDELAR
• Elektroniksäker, skadar inte känslig elektronik.
CTEken är ett alternativ om du är osäker, den är inte så dyr + enkel att använda = Anslutningskabel med cigarettplugg mm.

Bild
Jag kör med CTek som Stefan säger, jag kopplar alltid in laddaren när jag ställer bilen i garaget även om det bara är över natten. Ctek är den minsta och bästa laddaren på marknaden idag enligt ett flertal tester, den har till och med vunnit pris. Du kan ha den permanent monterad i bilen om du vill. Jag köpte minsta modellen som säljs av Clas Ohlson för 450Kr.

Se upp med gamla laddare för de kanske inte är gjorda för den typ av batteri som sitter i C5'an :!:

På C5:an ska du aldrig koppla ur batteriet om du inte absolut måste. Datorn tappar allting den lärt sig under din körning bla tomgången som kan bli lite rå innan den lärt sig igen, låt dock inte det avskräcka dig eftersom den bara behöver 5-10mil och några kall/varmstarter för att ha lärt sig igen.

Ta nu en tur till Clas Ohlson och köp en bra laddare :D
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Nej, att ladda med batteriet anslutet skadar inte elektroniken. Batteriet i sig är ett mycket bra "skydd" mot "spikar" i elsystemet som en laddar ev. skulle kunna orsaka. Precis som jag skrev ovan + ovanstående mail så ska inte batteriet kopplas ur du vissa delar av datorns minne försvinner.

Givetvis ska du använda en laddare anpassad för bilbatterier, och gärna en av lite bättre kvalitet. Bäst är givetvis den typ som visas på bilderna ovan. Det är en mycket bra laddare som "känner av" batteriets laddning och inte överladdar det. En stor fördel är som sagt också att du kan ha den inkopplad uner en längre tid då den som sagt var känner av batteriets laddning. Undvik dock att ansluta "morbror Runes" startaggregat till t.ex. traktorer för att ladda batteriet...där kan du få problem med elektroniken.

Kom också ihåg att ett bils elsystem måste konstrueras med robusthet som en viktig faktor. Elektroniken lär tåla mer än vad vi tror. En biltillverkar måste räkna med att lysen glöms på = folk ansluter startkabler, alla möjliga olika sorters laddare osv.

Så, jag håller med, en tur till CO är inte helt fel för att få en bra laddare! Säljs dock givetvis på många fler ställen.

Mvh, Björn
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Skp »

En liten passus vad det gäller urkoppling och laddning av batterier.
En bil kan aldrig börja brinna vid laddning om batteriet är frånkopplat och urtaget ur bilen. Har själv varit på brandbesiktningar med försäkringsbolag där detta har inträffat. Batteriladdaren sätter man ju alltid i motorummet eller på golvet ijämte bilen. I vårat garage har två batteriladdare börjat brinna de senaste fem åren (detta var inga billiga CO-laddare) så all laddning över natten sker i brandklassat rum

Ladda med eftertanke då det kommer en ny säsong om några månader när vi alla skall ut med bilarna igen

Stefan
Skriv svar