Hur byter man enklast glödlampan , blinkers fram ? Seriösa svar önskas!
DVS! hur tusan kommer man åt?, försökte att ställa halvljuser på så "ögonen" lyftes men fan så trångt ändå! (C5 Targa 1998)
Lampbyte på blinkers fram
Enligt min mening är nog det "enklaste" är att ta loss serviceluckan under fronten och gå in den vägen. Då måste man iofs lyfta bilen lite.
Om man har små händer, tungan i rätt mun och lite känsla för hur sockeln ska vridas ur så ska det gå att byta genom att tycka ur bromskylkanalen i fronten och gå den vägen.
mvh/Stefan
Om man har små händer, tungan i rätt mun och lite känsla för hur sockeln ska vridas ur så ska det gå att byta genom att tycka ur bromskylkanalen i fronten och gå den vägen.
mvh/Stefan
Re: Lampbyte på blinkers fram
Jag bytte igår kvällwegge skrev:Hur byter man enklast glödlampan , blinkers fram ? Seriösa svar önskas!
DVS! hur tusan kommer man åt?, försökte att ställa halvljuser på så "ögonen" lyftes men fan så trångt ändå! (C5 Targa 1998)

Öppna huven. Skruva upp hel/halvljuset med motor ratten. ta bort främre dämparen/stödskruven för huven (vid lampan)
tråckla in armen och byt..allt med endast en hand (fingerfärdighet krävs)
Kan ej utföras av Rambo killar som har underarmar som mina lår

Givetviss kan du göra som förra inlägget eller demontera hela lamphuset.
Lycka till
Tidigare GTA Trans Am, C5 97a...Nu C6!
http://www.garaget.org/NosZpeed
http://www.garaget.org/NosZpeed
Inga problem att göra uppifrån utan att hissa upp bilen.
1. Skruva upp grodögat manuellt
2. Lossa och demontera den svarat plastkåpan runt grodögat (3 skruvar)
3. Lirka in armen sidan om grodögat och lossa lamphållaren. Denna sitter med bajonettfattning och har en liten plastspärr som måste tryckas in för att kunna lossas. Om du inte kan känna dig fram är det enkelt att se hur lamphållaren är konstruerad genom att hålla en spegel under den och lysa med en ficklampa på spegeln.
4. Glödlampan sitt er endast tryckt ner i sockeln så den är enkel att få loss.
Snabbt och enkelt! Jag byter från gula (original) till vita och tillbaka igen före och efter varje besiktning för att slippa ev. ombesiktning. Det tar max 10 min för båda sidorna.
//Per
1. Skruva upp grodögat manuellt
2. Lossa och demontera den svarat plastkåpan runt grodögat (3 skruvar)
3. Lirka in armen sidan om grodögat och lossa lamphållaren. Denna sitter med bajonettfattning och har en liten plastspärr som måste tryckas in för att kunna lossas. Om du inte kan känna dig fram är det enkelt att se hur lamphållaren är konstruerad genom att hålla en spegel under den och lysa med en ficklampa på spegeln.
4. Glödlampan sitt er endast tryckt ner i sockeln så den är enkel att få loss.
Snabbt och enkelt! Jag byter från gula (original) till vita och tillbaka igen före och efter varje besiktning för att slippa ev. ombesiktning. Det tar max 10 min för båda sidorna.
//Per