Cupe Fläkt
Cupe Fläkt
Hej . Nybliven ägare till en 68-cab med ej fungerande cupe fläkt . Fläkten funkar om jag kopplar kabel direkt till den men inte vi reglaget.Någon som vet hur det skall fungera? Skulle behövas nu i höstfukten
corvette cab 68
Min 4-poliga switch hade brunnit sönder, kanske din också gjort det.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Roligt att se att det blir fler corvette ägare här i Ö-vik
.Bor du i centrala stan?Hoppas att du löser problemet med fläkten.
Föresten har du några bilder på bilen,lägg ut några så att vi få se hur den serut.
Lars

Föresten har du några bilder på bilen,lägg ut några så att vi få se hur den serut.
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Hej
Min fungerar inte heller, har bytt switchen men fungerar fortfarande inte. Det finns någon form av motstånd som sitter på själva "värmekammaren" + att det finns en kondensator vid fläkten. Min fläkt går också om man kopplar 12V direkt på den.
Min fungerar inte heller, har bytt switchen men fungerar fortfarande inte. Det finns någon form av motstånd som sitter på själva "värmekammaren" + att det finns en kondensator vid fläkten. Min fläkt går också om man kopplar 12V direkt på den.

Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:38
- Ort: Strax utanför Skellefteå
- Kontakt:
Klurig lösning
Jag hade också vissa problem med kupefläkten när jag införskaffat mitt objekt, en tidigare ägare hade härjat vilt med avbitare och rörtång på det mesta.... Och eftersom han hade sålt den till en 55-årig ungkarl så lyckades inte denne fixa bilen utan den fick stå tills jag köpte den...
Men tillbaka till fläkten, i min 74:a så finns det en svart kabel som kommer ut vid startmotorn, denna kabel går sedan till den mystiska omkopplare som styr kupefläktens hastigheter.
Vad den tidigare ägaren hade gjort när han snabbt slängt in ett bojsänkte till 350 var att han kopplat denna svarta kabel till startmotorns anslutning, tror det var till soleoniden...
Och jag fick inte eländet att funka, utan jag fick den att gå om jag skickade 12v direkt på motorn men inte annars...
Kollare motsånd, brytarens funktioners osv...
Men så lusläste jag rephandböckerna (jo, det ska vara pluralis!) och såg att den svarta ska vara jordad i den ändan, och vips så funkade min fläkt som den skulle!
Har du ingen rephandbok så skaffa en omg, det är guld värt, både enkla och svåra saker klarnar mycket snabbare när man kan se och läsa i böckerna!
Men tillbaka till fläkten, i min 74:a så finns det en svart kabel som kommer ut vid startmotorn, denna kabel går sedan till den mystiska omkopplare som styr kupefläktens hastigheter.
Vad den tidigare ägaren hade gjort när han snabbt slängt in ett bojsänkte till 350 var att han kopplat denna svarta kabel till startmotorns anslutning, tror det var till soleoniden...
Och jag fick inte eländet att funka, utan jag fick den att gå om jag skickade 12v direkt på motorn men inte annars...

Kollare motsånd, brytarens funktioners osv...
Men så lusläste jag rephandböckerna (jo, det ska vara pluralis!) och såg att den svarta ska vara jordad i den ändan, och vips så funkade min fläkt som den skulle!
Har du ingen rephandbok så skaffa en omg, det är guld värt, både enkla och svåra saker klarnar mycket snabbare när man kan se och läsa i böckerna!
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m
http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
-
- Nykomling
- Inlägg: 19
- Blev medlem: tis jan 03, 2006 20:22
- Ort: Påryd
cupé fläkt
Min Ac är också urkopplad
Fläkten styrs av vänstra reglaget, AC off ingen fäckt!
har kollat med hur det är kopplat och det verkar stämma.
Men eftersom hela inredningen är bytt med alla reglage av förra ägaren så kan det ev. vara någon felkoppling, för inte skall fläckte styras av att AC är av eller på ?
Planerar att ersätta min AC med en från SAAB istället
Fläkten styrs av vänstra reglaget, AC off ingen fäckt!
har kollat med hur det är kopplat och det verkar stämma.
Men eftersom hela inredningen är bytt med alla reglage av förra ägaren så kan det ev. vara någon felkoppling, för inte skall fläckte styras av att AC är av eller på ?
Planerar att ersätta min AC med en från SAAB istället