Sänka bak
Sänka bak
Tjena,
Har sänkt min bil bak (1 - 1.1/4 tum ung.) genom att montera nya längre spring bolts. Har jag också ändrat bakaxelgeometrin p.g.a denna manöver?
Tycker det verkar som jag fått en häftigare cambervinkel = större hjullutning! Eller är det bara synvilla?
Någon som vet om längre fjäderbladsbultar innebär att man måste justera ned (korta) camberstagen också?
Tacksam för synpunkter från de som vet.
Mvh
Booster
Har sänkt min bil bak (1 - 1.1/4 tum ung.) genom att montera nya längre spring bolts. Har jag också ändrat bakaxelgeometrin p.g.a denna manöver?
Tycker det verkar som jag fått en häftigare cambervinkel = större hjullutning! Eller är det bara synvilla?
Någon som vet om längre fjäderbladsbultar innebär att man måste justera ned (korta) camberstagen också?
Tacksam för synpunkter från de som vet.
Mvh
Booster
du kan justera camberstagen under bilen om du tittar på infästningen under diffen så är det bara att lätta på muttern och vrida bulten så ändrar du vinkeln...
om inte det räcker så finns det justerbara stag att köpa har sådana på min bil...
ser ut såhär:
http://www.vbandp.com/detail.aspx?ID=497
om inte det räcker så finns det justerbara stag att köpa har sådana på min bil...
ser ut såhär:
http://www.vbandp.com/detail.aspx?ID=497
Tack för ditt svar vett74 men att camberstagen är justerbara visste jag förstås redan.
Min fråga är snarare om en dylik sänkning (eller för den delen en höjning) MED AUTOMATIK ändrar tidigare cambervinkel som då kräver en justering för att återkomma till ursprunglig korrekt camber????
Och om så är fallet: Vid en tums sänkning hur många milimeter (mellan tummen och pekf.) skall man minska längden på camber-staget???
För det måste väl bli att korta längden på strut rodden???
Måste finnas gott om folk med erfarenhet från detta på forumet eller?
I avvaktan på en proffsig hjulinställning på verkstad vill jag ha en någorlunda hyfsad inställning.
Mvh
Booster
Min fråga är snarare om en dylik sänkning (eller för den delen en höjning) MED AUTOMATIK ändrar tidigare cambervinkel som då kräver en justering för att återkomma till ursprunglig korrekt camber????
Och om så är fallet: Vid en tums sänkning hur många milimeter (mellan tummen och pekf.) skall man minska längden på camber-staget???
För det måste väl bli att korta längden på strut rodden???
Måste finnas gott om folk med erfarenhet från detta på forumet eller?
I avvaktan på en proffsig hjulinställning på verkstad vill jag ha en någorlunda hyfsad inställning.
Mvh
Booster