gbak skrev:Vad har du stoppat in för pryttlar i ditt block?
Och vilka bearbetningar gjorde du på blocket?
Har du nån känsla för om jag vågar gå upp till 11.5 i komp eller om det är för mycket för gatkörning?
Själv blev jag rekomendead att inte överstiga 11:1. 10,4:1 blev det för min del med den uppsättning toppar jag anv. Ang frigång i blocket så behövs det inte slipas något i blocket med den här veven, endast masering av oljetråget. www.summitracing.com
ESP-10350375057I (vikt 50lbs )
ESP-5700BBLW
TRW-8KH860CP30
FLU-670100
TCI-399273
Robban på Speed Pro hävdar att 383/400 skall balanseras externt.
Jag har frågat Robban någon gång om skillnaden mellan extern/intern balansering och när det ena eller andra varianten skall göras.
Men jag fattade aldrig riktigt när man väljer ext/int balansering.
Finns det någon som kan reda ut begreppen ?
Det tycks ju finnas internt balanserade vevar.
Om jag köper en sådan så kan jag ju använda min fina 7 1/4" fluid damper och behöver inte köpa en std dämpare.
gbak skrev:Robban på Speed Pro hävdar att 383/400 skall balanseras externt.
Jag har frågat Robban någon gång om skillnaden mellan extern/intern balansering och när det ena eller andra varianten skall göras.
Men jag fattade aldrig riktigt när man väljer ext/int balansering.
Finns det någon som kan reda ut begreppen ?
Det tycks ju finnas internt balanserade vevar.
Om jag köper en sådan så kan jag ju använda min fina 7 1/4" fluid damper och behöver inte köpa en std dämpare.
Hmm mycket ska man höra . Jag tycker att du ska prata med Robert och be han ge en vettig förklaring till det han påstår.
Vet inte om det är kitten han relaterar till efter som det brukar vara ext,bal vevar i dom.Ang Int eller Exs ballansering har ju allting med att göra vilket veven är ballanserat med. Tror jag bara sett ett kit från Worlds product som var internt bal.
A/B
Senast redigerad av alberto.becker den sön sep 03, 2006 14:35, redigerad totalt 1 gånger.
gbak: kollat med andra typ Persåker, Lövéns? CSB 400 var externbalanserad när den kom och eftersom många 383 gjordes av nedslipade 400 vevar så fortsatte man... Fö blev väl alla smallblockare ext balanserade iom 1 piece seal (?). Vill minnas att skälet till externbalansering är att är billigare (vad annars?) genom att veven kan göras mer smäcker då det inte behövs en massa "skrot" för att ge balans. Mkt enklare att kompensera detta på damper/svänghjul istället.
M Nordin skrev:gbak: kollat med andra typ Persåker, Lövéns? CSB 400 var externbalanserad när den kom och eftersom många 383 gjordes av nedslipade 400 vevar så fortsatte man... Fö blev väl alla smallblockare ext balanserade iom 1 piece seal (?). Vill minnas att skälet till externbalansering är att är billigare (vad annars?) genom att veven kan göras mer smäcker då det inte behövs en massa "skrot" för att ge balans. Mkt enklare att kompensera detta på damper/svänghjul istället.
MVH
MN
Håller med dig om att det är biligare men att det skulle gå åt mera skrot bara för att det är Int,bal förstår jag inte? . Ang vikten på Ext eller Int,bal vev så är den rätt lika enligt vad jag har kollat. Alla har vi säkert rätt på vårat vis. Lycka till med alla era stroker byggen. Mv A/B
M Nordin skrev:gbak: kollat med andra typ Persåker, Lövéns? CSB 400 var externbalanserad när den kom och eftersom många 383 gjordes av nedslipade 400 vevar så fortsatte man... Fö blev väl alla smallblockare ext balanserade iom 1 piece seal (?). Vill minnas att skälet till externbalansering är att är billigare (vad annars?) genom att veven kan göras mer smäcker då det inte behövs en massa "skrot" för att ge balans. Mkt enklare att kompensera detta på damper/svänghjul istället.
MVH
MN
Håller med dig om att det är biligare men att det skulle gå åt mera skrot bara för att det är Int,bal förstår jag inte? . Ang vikten på Ext eller Int,bal vev så är den rätt lika enligt vad jag har kollat. Alla har vi säkert rätt på vårat vis. Lycka till med alla era stroker byggen. Mv A/B
Visst är 400 motorn externbalanserad orginal,har för mig att den har speciella svängdämpare o dyl?
Ingo: Jo, det var ju det jag skrev . Fast det gäller inte om man kör på syntetolja Ang balansering - även om ingen verkar tro vad jag säger så - så kan man balansera internt. Är man petig balanserar man varje vevtapp men då måste finnas material nog för att göra justeringar eller så skiter man i det och balanserar externt med hjälp av damper/flexskiva istället. Varvar man mkt är det knappast en höjdare att köra externt balanserat då veven lär börja flexa ut (även om "systemet" är i balans kan ju ingående delar vara i obalans.
Lämnade allt till Lövens som vidarbefodrade arbetet till säkra killar i Skulltuna. Kan se med blåtta ögat att dom har bearbetat veven,stakarna och kolvarna.
Tror inte jag kan klaga på jobbet men å andra sidan har jag inte startat upp motorn heller. Som sagt, syns att dom har arbetat med veven,stakarna och kolvarna. Får se till våren om tänderna skakar ut .
Mvh A/B