Hardtop eller Coupe
Hardtop eller Coupe
Jag har lite svårt att bestämma mig, ska det vara Hardtop eller Coupe.
Vad säger proffsen här på forumet. Vilken tycker ni ser bäst ut och varför.
Vad säger proffsen här på forumet. Vilken tycker ni ser bäst ut och varför.
Hardtop så klart! Sitter på Z06 2001 och uppåt, men fanns ochså tidigare 1999-2000 i en enklare "LowCost"-model.
Två skäl att välja Hardtop:
1) cirka 10% vridstyvare chassi jämfört med Coupén = bättre väghållning
2) Utseendet - annorlunda, en del gillar det!
Två skäl att välja Hardtop:
1) cirka 10% vridstyvare chassi jämfört med Coupén = bättre väghållning
2) Utseendet - annorlunda, en del gillar det!
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Så en resume` av det här blir.
Cabbe har man för känslan och inte för utseende när cabben är på.
Coupen har man för utseende men brusar.
Hardtop har man för utseende och annorlunda.
Jag hade en Trans Am som är såld för ca 1 månad med läckande targa.
Har Corvetten liknande problem. Jag vet att -97an hade liknande problem.
Hardtop = Har tydligen bara fördelar eller .....
Cabbe har man för känslan och inte för utseende när cabben är på.
Coupen har man för utseende men brusar.
Hardtop har man för utseende och annorlunda.
Jag hade en Trans Am som är såld för ca 1 månad med läckande targa.
Har Corvetten liknande problem. Jag vet att -97an hade liknande problem.
Hardtop = Har tydligen bara fördelar eller .....
Angående problemet på 97 (och 98an) så vart det lätt fixat.. finns en utförlig beskrivning som GM gjort.= enkelt och tätt.Mr X skrev:Så en resume` av det här blir.
Cabbe har man för känslan och inte för utseende när cabben är på.
Coupen har man för utseende men brusar.
Hardtop har man för utseende och annorlunda.
Jag hade en Trans Am som är såld för ca 1 månad med läckande targa.
Har Corvetten liknande problem. Jag vet att -97an hade liknande problem.
Hardtop = Har tydligen bara fördelar eller .....
Lustigt hade oxå en TA förut men kom på bättre tankar..

lycka till..
Tidigare GTA Trans Am, C5 97a...Nu C6!
http://www.garaget.org/NosZpeed
http://www.garaget.org/NosZpeed
Du kan inte ta av/fälla ner taket när det är skönt ute.Mr X skrev:Hardtop = Har tydligen bara fördelar eller .....
Själv har jag en Coupe, jag resonerade som så att det en normal svensk sommar så är det relativt få dagar som jag tycker det är skönt att åka nerkabbat. Coupen kändes som en bra kompromiss och jag ångrar mig inte även om cabkänslan naturligtvis är bättre i en riktig cab. Men för dom där få dagarna så är det fint att glida runt med taket i skuffen och sommarkänslan i ansiktet.
Coupen och FRC:n (Fixed Roof Coupe, "Hardtop") antar jag också har bättre personsäkerhet än en Cab vid rullning eller krock.
mvh/Stefan
Targa... ??? åker du japanare eller ? Heter T-top för femte elfte gångenNutte2 skrev:Hej!!
targa = Högt vindbrus du kan t.ex inte åka med taket av (i över 70) du blir döv.. annars så är det högt vägljud med tak på redan i samma fart så du hör inte stereon så bra..
Vill du åka nercabbat så satsa hellre på en äkta cab..
Äger en targa idag och jag skulle garanterat valt en Coùpe..

Targa... ??? åker du japanare eller ? Heter T-top för femte elfte gångenNutte2 skrev:Hej!!
targa = Högt vindbrus du kan t.ex inte åka med taket av (i över 70) du blir döv.. annars så är det högt vägljud med tak på redan i samma fart så du hör inte stereon så bra..
Vill du åka nercabbat så satsa hellre på en äkta cab..
Äger en targa idag och jag skulle garanterat valt en Coùpe..

Jaha den diskusionen igen refererar till tidigare inlägg
Angående den ständigt återkommande diskusionen om det heter T-top eller Targa så hittade jag följande informmation vilket verkar logiskt.
T-top does not refer to the shape of the roof, but rather it is short for Targa Top. The original design was a pure Targa but body flex demanded the center bar, discovered late in the design.
På denna sida under C3
comments



Angående den ständigt återkommande diskusionen om det heter T-top eller Targa så hittade jag följande informmation vilket verkar logiskt.
T-top does not refer to the shape of the roof, but rather it is short for Targa Top. The original design was a pure Targa but body flex demanded the center bar, discovered late in the design.
På denna sida under C3
comments


1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.