Hjälp! Hur får jag loss fuel rails och spridare?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
romaju
Nykomling
Nykomling

Hjälp! Hur får jag loss fuel rails och spridare?

Inlägg av romaju »

Har tagit bort TB och plenum, lossat bränsle- och returledning med fäste samt kallstartsledning och fuel rails 4 fästbult, kan inte se ngt mer som behöver lossas (tänkte försöka låta runners sitta kvar - en torxskruv sitter giftigt svårt till nere vid fördelaren och jag kan inte nå den med de verktyg jag har), det finns rörlighet i fuel rails men jag kan inte få fuel rails och spridare att lossna. Ska man dela fuel rail i höger och vänster halva (spridarna pekar ju neråt-utåt)? Eller är det bara så att spridare med o-ring sitter med sugpassning (och gammal intorkad olja) och att man bara ska bända upp fuel rails för att få upp spridarna?? Chilton säger bara "Remove the fuel rail and injectors". Tacksam få några handfasta tips!
Roland
Våld löser inte allt - ibland behövs det en större hammare
hangus
Rookie
Rookie
Kontakt:

Fuel rails

Inlägg av hangus »

Hej!

Jag hade samma fundering i vintras, men lyfte sedan varligt men bestämt upp hela fuelrails - spridarnas o-ringar satt fast men inte mer än att man kan dra upp alltihop. Det går lite lättare om du får en eller fler av dem att lossna genom att försöka vicka bryggan i sidled och samtidigt rucka på någon av spridarna. Spridarnas övre del sitter med ett metall clips i fuel rails så att de inte ska kunna lossna.

Lycka till!

Ps. Jag har en 91 med L98 så det bör vara samma fuelrails som din tror jag?

hangus
Kör en electronblå C5 Corvette Coupé 2002
romaju
Nykomling
Nykomling

Inlägg av romaju »

Glömde säga att det är en 88. Tack hangus för hjälpen! Vågade inte använda för mycket våld (trots min signatur). Nu är spridarna loss. Hade tänkt få spridarna testade, rengjorda, renoverade osv på en närbelägen firma som sysslar med sånt men eftersom det satt tre (!) olika spridartyper i fuel rails så får det bli en helt ny uppsättning. Sju såg likadana ut, tre hade nr 2629, fyra hade 2589 och en som såg helt annorlunda ut och dessutom var längre hade nr 5235302. Vilka är original? och vad har de för flöde (lbs/hr)? Om man köper via nätet från USA kan man tydligen få ersättare för originalspridare för under 300$. Något tips om firma att anlita och märke på spridare?
Roland
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jakobsson »

Jag har precis beställt spridare.

På dom amerikanska forumen så rekommenderas Ford motorsport svo 24lbs.
Denna levererar ca 25,5lbs med det extra tryck som finns som standard från bränslepumpen.(gm tpi har högre bränsletryck än ford)
Orginal är på ca 22lbs.
Dom flesta spridare som säljs är Bosch spridare.
1:a generation -typ äldre
2:a generation -typ ford ,kallas även EV1
3:e generation -EV6
4:e generation -EV14
5:e generation ? 100bars spridare

EV1:an ser ut precis som orginalen med samma fastsättning.

EV6:an är nog det mest seriösa man kan sätta på en TPI men dom är lite kortare så man fär centrera dom mitt i mellan ändlägena och du kan inte använda clipsen för fastsättning.Man behöver även en adapter för att spridarna har en annan kontakt.

EV14 är en ny typ som används en hel del för etanol ,skall tydligen finfördela bränslet bättre.har aldrig sett någon som säljer dessa.

Jag hade tänkt köpa EV6:or men blev tvärsnål och köpte beggade ford EV1:or för 100dollar inklusive frakt.
Anledningen till att jag köpt större spridare än orginal är att man då även kan modifiera andra saker typ kam/toppar med mera vid ett senare tillfälle.
Du bör dock inte köpa på tok för stora spridare.
Många säger att man skall använda max 85% av kapaciteten på spridarna.

Jag tror inte att dom nyare High-tech spridarna gör så stor skillnad eftersom insprutningen är av gammal batch-fire modell.
Medans jag väntar på mina spridare så tänkte jag slipa bort lite kanter i Plenumet.

Vill du hitta många olika modeller så kolla in www.fiveomotorsport.com

Jag vet inte om jag är 100% rätt med allt som jag plitat ner men kanske 80%.

Mvh
Pelle
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av gta324 »

Ett tips vid byte av spridarstorlek är att scanna bilen efteråt.

Under normal körning kan ECM justera soppan själv till viss del (BLM) men inte under WOT.

- Så räcker inte BLM till blir det mindre bra
- WOT får man kolla så den inte går fett/magert

WOT kan man justera med trycket men då påverkar man även BLM, så det kan bli moment 22 av det hela..................
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
romaju
Nykomling
Nykomling

Inlägg av romaju »

Hade lite för bråttom när jag tittade efter nummer på spridarna - det kom fram fler nummer när jag torkat rent dom - sju är märkta 10108481 vilket verkar stå för spridare av originaltyp, de är även märkta 5720D790. De nummer jag såg först är kanske något batchnr. Det är bara en spridare som är helt annorlunda. Startar därför med att få dom (sju) rengjorda och testade så får vi kolla hälsotillståndet.
Roland
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jakobsson »

Har du Ohm mätt spridarna med ett mätinstrument ?
Skall ligga runt 15 Ohm.
Det tar ca 2min att göra.
Om spridarna inte levererar ett flöde som är likadant överallt så kommer inte motorn att gå helt jämnt.
En viss marginal finns alltid på allt.
För att rena spridarna brukar det användas en apparat som sätter en hög frekvens på spridarens spole samtidigt som man trycksätter med en rengörande bränsleblandning.

Jag hade nog lite fel i tidigare inlägg där jag sa att det var batchfire tydligen skall det vara bankfire.(4 spridare/gång)

Pelle
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av gta324 »

Det är Batchfire på TPI- Alla spridare på 1 gång.......

Byt alla 8spridare till nya, kostar inte så mycket.

Den 9'spridaren kan du koppla ur........

/N.
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
romaju
Nykomling
Nykomling

Inlägg av romaju »

Jag började med att mäta spridarna som alla låg på 16 ohm men insåg sen att även om de elektriskt var OK så kan ju någon eller flera ändå mekaniskt vara kass. gta 324: med 9:e spridaren antar jag du menar cold start valve som väl är en spridare - behövs inte den? blir det inga problem om man tar bort anslutningen till den (funktion eller felkoder)?
Roland
Skriv svar